خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت وگو با ایلنا:

افزایش 31 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به سال گذشته/کاهش قیمت نفت تاثیری در تولید پالایشگاه‌ها ندارد

خسروجردی گفت: هر قدر قیمت نفت پایین بیاید تاثیری در پالایشگاه های داخل ندارد چون پالایشگاه‌ها بر مبنای سوبسید نفت می گیرند و دولت تعریف نرخ بین الملل را ندارد به همین دلیل حتی اگر خصوصی شوند نگران نیستند.

حسن خسروجردی رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در مقایسه میزان صادرات فرآورده در 11 ماهه نخست سال جاری با سال گذشته گفت: کل صادرات غیر نفتی تا 11 ماهه اول سال گذشته 37 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده که در سال جاری به 46 میلیارد و 306 میلیون دلار رسیده و 22 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میزان صادرات میعانات گازی در 11 ماهه سال گذشته 9 میلیارد و 511 میلیون دلار بوده که در سال جاری به 13 میلیارد و 673 میلیون دلار رسیده و 42 درصد افزایش داشته است.

خسروجردی میزان صادرات پتروشیمی را در 11 ماهه سال گذشته  9 میلیارد و 971 میلیون دلار و در سال جاری13 میلیارد و 148 میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: میزان صادرات پتروشیمی نسبت به سال گذشته 31 درصد افزایش داشته است.  

وی همچنین میزان صادرات فراورده های نفتی مثل قیر را نیز در سال گذشته  1 میلیارد و 990 میلیون دلار ذکر کرد که در سال جاری به 2 میلیارد و 149 و 8 درصد افزایش رسیده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی در خصوص صادرات ال پی جی نیز تصریح کرد:  971 میلیون دلاررقم صادرات این محصول در  سال گذشته بوده که در سال جاری به یک میلیارد و 362 میلیون دلار و 43 درصد افزایش رسیده است.

وی ادامه داد: متانول در سال گذشته971 میلیون دلار بوده که به یک میلیارد و 354 میلیون دلار رسیده و 9 درصد نیز افزایش داشته است.

خسروجردی میزان صادرات پلی اتیلن را در 11 ماهه سال گذشته  885 میلیون دلار اعلام کرد که در سال جاری به یک میلیارد و 286 میلیون دلار و  45 درصد افزایش رسیده است.

وی همچنین در مقایسه میزان صادرات قیر پایه نفتی 11 ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیارد و 28 میلیون دلار قیر پایه نفتی صادرات داشته ایم که در سال جاری یک میلیارد و 214 میلیون دلار 18 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه در خصوص تاثیر افزایش نرخ خوراک در صادرات فراورده های نفتی گفت: افزایش نرخ خوراک در صادرات تاثیر ندارد اما در سودآوری پروژه هایی که از خوراک فاصله داند و از بازار مصرف نیز دورند کم شده مخصوصا از زمانی که نرخ های رقبا در تهیه مواد اولیه گاز با کاهش قیمت نفت تعدیل شده است.

خسروجردی اظهار داشت: اگر سرمایه کم شود انگیزه سرمایه گذاری جدید هم کم می شود چرا که سود آوری سرمایه گذاری را تعریف می کند.

وی در خصوص نرخ مناسب برای خوراک تصریح کرد: باید قیمت ها انعطاف پذیر باشد اگر قیمت محصولات پایین بیاید نرخ خوراک کاهش یابد و بالعکس و ضمن اینکه  برای دادن اطمینان به سرمایه گذار باید سقف بالا آمدن قیمت مشخص شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: مثلا اگر نرخ خوراک 13 سنت تعریف شده سقف قیمت از این بالاتر نخواهد بود که این مسئله به سرمایه گذار اطمینان می دهد که سقف را درنظر بگیرد و اگر اقتصادی باشد نگرانی نداشته نباشد و چنانچه قیمت ها در دنیا بشکند در ایران نیز به همین شیوه رفتار می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: هر قدر قیمت نفت پایین بیاید تاثیری در پالایشگاه های داخل ندارد چون پالایشگاه ها بر مبنای سوبسید نفت می گیرند و دولت تعریف نرخ بین الملل را ندارد به همین دلیل حتی اگر خصوصی شوند نگران نیستند اما برای کالایی که تعریف سوبسید ندارد برای سرمایه گذار خارجی نگران کننده است.

کد خبر : ۲۵۷۹۱۱