خبرگزاری کار ایران

احمد ترک نژاد در گفتگو با ایلنا:

اقتصادی آزاد و عاری از رانت، هدف خواستاران تحول است

شعار خواستاران تحول دستیابی به اقتصاد سفید از طریق اتاق سفید است.

احمد ترک نژاد در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت:اتاق بازرگانی با توجه به اختیارات قانونی خود می تواند، از وزرات خانه ­هایی که پروژهش­های زیربنایی را در اختیار دارند مطالبه برگزاری مناقصات روشن را داشته باشد تا در رقابتی سالم پیمانکاران انتخاب شوند.

عضو گروه خواستاران تحول بیان کرد: اقتصاد رانتی در شرایط انحصار و عدم رقابت اقتصادی به وجود می­ آید. در محیط غیر رقابتی و وجود معضل تحریم در اقتصاد کشور،کاسبان تحریم به وجود آمدند و تمامی این دلایل و همچنین موارد دیگر سبب ایجاد، اقتصاد رانتی در کشور شده است.

احمد ترک ­نژاد ادامه داد:در محیطی غیر رقابتی و انحصاری،فضای اقتصاد کشور و کسب و کار شفاف نخواهد بود و اتاق با توجه به فلسفه وجودی خود، رسالت دارد که محیط اقتصاد ایران را تبدیل به عرصه­ی رقابت آزاد و عاری از انحصار کند و اجرایی شدن این برنامه یکی از اهداف گروه خواستاران تحول است.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی درباره چگونگی ایجاد اقتصادی شفاف، توضیح داد: یکی از راه­هایی که می تواند منجر به ایجاد اقتصادی شفاف شود، برگزاری مناقصات پیمانکاری شفاف است. اتاق بازرگانی با توجه به اختیارات قانونی خود می تواند از وزرات خانه­ هایی که پروژهش­های زیربنایی را در اختیار دارند مطالبه برگزاری مناقصات روشن را داشته باشد تا در رقابتی سالم پیمانکاران انتخاب شوند.

وی همچین افزود: دولت باید برای خرید اقلام مورد نیاز،  شرایط خود را به صورت عمومی اعلام کند. در چنین فضایی افرادی که قادر به خرید برای دولت هستند، شرایط خود را اعلام می ­کنند و کار به آن­ها تعلق می­ گیرد. در غیر این صورت اگر در فضایی غیر شفاف واگذاری­ها به افراد خاص صورت پذیرد اقتصاد رانتی به وجود می ­آید.

ترک­ نژاد اضافه کرد: شعار خواستاران تحول دستیابی به اقتصاد سفید از طریق اتاق سفید است، دستیابی به چنین هدفی پیچیده و مشکل نیست و با اختیارات قانونی و خرد جمعی می­توان به آن دست یافت.

این عضو گروه خواستاران تحول در مورد جایگاه شورای رقابت در اقتصاد کشور، توضیح داد: در سال­های گذشته شورای رقابت تشکیل شده اما جایگاه آن به درستی مشخص نیست و به همین دلیل این نهاد نمی­ تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. شورای رقابت به عنوان داور اقتصادی باید وارد عرصه شود و تشخیص انحصار در اقتصاد به عهده این نهاد است.

وی در پایان در خصوص نقش اتاق بازگانی در حمایت از بخش خصوصی، گفت: اتاق بازرگانی به عنوان مطالبه گر بخش خصوصی می تواند خواسته ­های این قشر را به یک مطالبه ملی تبدیل کند و پیگیر این مطالبات باشد.

کد خبر : ۲۵۷۹۵۴