خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه بورس تهران:

شاخص های هم وزن، تأثیر شرکت های کوچک و بزرگ را یکسان کرد

asdasd
کد خبر : ۲۵۷۹۹۱

معاون توسعه بورس تهران با اشاره به مزیت شاخص های جدید گفت: تفاوت شاخص های هموزن با شاخص های ارزشی و علمی یا شاخص های وزنی که تا الان داشته ایم، این است که در این شاخص ها تاثیرگذاری شرکت ها در شاخص به صورت یکسان دیده می شود یعنی شرکت های کوچک و بزرگ تاثیر یکسانی بر شاخص خواهند داشت.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران(سنا)، علی عباس کریمی هدف از معرفی شاخص های جدید را پاسخگویی به سلایق مختلف و ارائه اطلاعات بیشتر به فعالان بازار و سرمایه گذاران عنوان کرد و افزود: به طور قطع هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار باشد، تصمیم گیری راحت تر و امکان پیش بینی ها براساس این اطلاعات، آسان تر خواهد شد.

وی تصریح کرد: شاخص های جدید، عملا نماگرهای جدیدی از وضعیت بازار است و می تواند روند بازار را با ترکیبات و متدولوژی های جدید نشان دهد.

وی اظهار داشت: امروزه در بورس ها استفاده های دیگری هم از شاخص ها می شود به نحوی که شاخص ها عملا کارکرد سرمایه گذاری پیدا کرده اند و در بازارهای مختلف معامله می شوند.

کریمی گفت: در حال حاضر، صندوق هایی براساس این شاخص ها طراحی و تشکیل می شود و ابزارهای جدیدی با استفاده از شاخص در اختیار سرمایه گذاران و فعالان بازار قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در حالت قبلی، اعتقاد بعضی از فعالان بازار بر این بود که گاهی شرکت هایی اندک می توانند نوسان زیادی در شاخص ایجاد کنند، بی آنکه جو عمومی بازار را نشان دهند به عبارت دیگر با وجود جو مثبت بازار، پایین آمدن چند نماد بزرگ، می توانست شاخص را منفی نشان دهد یا برعکس گاهی با وجود جو منفی در بازار، بالا رفتن قیمت چند نماد و شرکت بزرگ که تاثیر زیادی در ارزش بازار داشتند، می توانست روند بازار را مثبت کند.

معاون توسعه بورس تهران با بیان تاریخچه بکارگیری شاخص ها در بورس گفت: شاخص های بورس عملا از اوایل سال 1369 با محاسبه و انتشار شاخص قیمت کلید خورد.

وی افزود: در واقع در سال 69 شاخص قیمت کل با پایه 100 برای بورس آغاز شد البته شاخص قیمت برای هر صنعت هم در این دوره محاسبه و منتشر شد.

به گفته وی، محاسبه شاخص ها به طور مستمر تا آذر ماه سال 87 ادامه داشت تا اینکه سامانه معاملات جدید، جایگزین سامانه معاملات قبلی شد و به دلایلی که بیشتر فنی بود، شاخص قیمت و بازده و شاخص نقدی با آن متدولوژی قبلی متوقف شدند.

وی ادامه داد: بنابراین تصمیم بر این شد که شاخص قیمت و بازده که الان به شاخص 'بازده کل' مصطلح است، جایگزین شاخص قیمت شود.

به گفته کریمی، با توقف روند قبلی، اگرچه پیگیری ها و درخواست های مکرری برای جایگزینی انجام شد، اما عملا امکان فنی این تغییر فراهم نبود، تا اینکه طراحی یک نرم افزار برای محاسبه شاخص در دستور کار قرارگرفت تا علاوه بر شاخص های جدید، شاخص قیمت را اضافه کند.

این مسوول ادامه داد: امسال این نرم افزار با دقت بالاتر و امکان محاسبه شاخص های بیشتر از سوی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران آماده و امکان محاسبه شاخص ها فراهم شد.

کریمی با اشاره به تفاوت های شاخص قیمت و بازده کل، گفت: تفاوت این دو شاخص در این است که شاخص قیمت، روند قیمتی بازار را نشان می دهد و در واقع بازده نقدی در این شاخص نیست و تنها بخشی از بازده سرمایه گذار را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر، هدف این شاخص نشان دادن روند قیمتی بازار است و تاکیدی بر بازدهی ندارد، اما شاخص بازده کل بازدهی سرمایه گذار در بازار را به نمایش می گذارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز