خبرگزاری کار ایران

کاندیدای جوان خواستاران تحول در بخش کشاورزی در گفتگو با ایلنا:

احساسات غلط را باید کنار گذاشت/ اتاق سفید اتاق عاری از تخلف و رانت است

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۰۹۱

کاوه ولی پور کاندیدای جوان بخش کشاورزی گروه خواستاران تحول در هشتمین انتخابات اتاق تهران متولد شهریور 1360 در محله نازی آباد تهران و دانش‌‌آموخته مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

کاوه ولی پور کاندیدای جوان بخش کشاورزی گروه خواستاران تحول در هشتمین انتخابات اتاق تهران متولد شهریور 1360 در محله نازی آباد تهران و دانش‌‌آموخته مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

ولی پور در ارتباط با توجه به بخش کشاورزی در کشور و جایگاه آن در اتاق بازرگانی به خبرنگار ایلنا گفت: امروزه در کشاورزی صرفا بحث یک دهقان و کشاورز نیست که محصول خود را می فروشد و مایحتاج خود را به صورت تهاتری تهیه می کند، در دنیای مدرن این تفکر تغییر یافته و در بحث کشاورزی شاهد شرکت ها و صنایع بزرگی هستیم، پس این دیدگاه باید اصلاح شود. کشاورزی در ایران همواره بخش مغفول اقتصاد بوده که تا حدودی در دوران خودکفایی گندم به آن توجه شد. ذهنیت من مدیریت صحیح بر تولیدات کشاورزی با در نظر گرفتن واقعیت های داخلی، نیاز ها و الزامات بین المللی است تا بتوان کشاورزی را در کنار بخش های صنعت، معدن و بازرگانی در اتاق مطرح کرد.

وی افزود : شاید خیلی از محصولاتی که در حجم بالا تولید می شود خیلی معقول نباشد و همچنین برخی از محصولاتی که وارد می کنیم. به طور مثال ما در ایران برای تولید هندوانه که یک محصول استراتژیک نیست، حجم بالای آب را مصرف می کنیم در صورتی که این آب  باید صرف تولید گندم و ذرت و اقلام اساسی شود. ما باید بنابر شرایط منابع آبی کشور و با توجه به کمبود آن دریابیم که چه چیزی را تولید کنیم و چه چیزی را تولید نکنیم و در واقع باید در این زمینه تحلیلی عقلانی داشته باشیم. نکته دیگر اینکه بخش بازرگانی باید به کمک کشاورزی بیاید تا ببینیم کدام محصول را باید تولید کنیم که ارزش افزوده داشته باشد و هم با ایجاد رقابت به نفع کشور باشد تا به طور مثال شب عید درگیری فکری دولت تامین نیازهای شب عید نباشد.

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان ساخت: دولت باید حمایت خود را از بخش کشاورزی مدرن، علمی، به روز و کاملا خصوصی پررنگ کند و از تولید فرمایشی محصولات جلوگیری کرده و خرید محصولات را تضمین کند تا کشاورز متضرر نشود. همچنین از جانب بخش خصوصی نیز باید شرکت های کشت و صنعتی فعال شوند و از تکنولوژی روز استفاده کنند. اتفاقی که در دهه 50 افتاد و شرکت های کشت و صنعتی همانند شرکت کشت و صنعت مغان و همچنین کشت و صنعت قزوین در منطقه آبیک و یا کشت و صنعت هقت تپه خوزستان که بعدها به قهقرا رفت و در حال حاضر نیازمند احیا شدن می باشند، اینگونه شرکت ها دارای این قابلیت هستند که با یک درآمد معقول نیازهای جامعه را تامین کنند.

احساسات غلط را باید کنار گذاشت

مدیرعامل شرکت بین المللی توسعه تجارت هرمس در ارتباط با مهندسی تولید گفت: احساسات غلط را باید کنار گذاشت، استقلال مبحث بسیار مثبتی است، اما ما نمی توانیم همه چیز را تولید کنیم و باید به سیاست های این چنینی روی بیاوریم و بتوانیم آنچه را که تولید به صرفه و بهینه و منطقی دارد را صادر کرده و در مقابل نیاز های خود را را وارد کنیم. منابع ملی باید به صورت کاملا هوشمند و هدفمند مصرف شوند، در صورتی که تا امروز و بخصوص در 8 سال گذشته بدین گونه نبوده است. اتاق باید با تجربه انباشته ای که در بخش بازرگانی بدست آورده به کمک بخش کشاورزی بشتابد و در بازاریابی برای محصولاتی که مزیت صادراتی دارند و همچنین کشف بازارهایی برای محصولات کشاورزی دارای ارزش افزوده و مزیت نسبی کوشش کند تا بتواند هم صادرات مقتضی داشته باشد و هم واردات محصولات با کیفیت بالا، تا غذای مردم بهتر و سالم تر تامین شود.

وی ادامه داد: به طور مثال بخش صنعت می تواند در زمینه "کشاورزی مکانیزه" به بخش کشاورزی همانند تجهیز ماشین آلات رو به ضعف کمباین سازی اراک کمک کند تا هم محصولات جدیدی به سبد کالایی آن شرکت اضافه شود و هم باعث احیای صنعت و همچنین افزایش بهره وری در بخش کشاورزی شود.

ولی‌پور در زمینه نقش کمیسون‌ها در اتاق بازرگانی گفت: اگر اتاق ما اتاق عملگرایی باشد تعامل به صورت اتوماتیک وار بین بخش‌های مختلف اتاق و به خصوص در کمیسیون ها صورت می گیرد. اگر روزی کمیسیون ها را از اتاق بازرگانی بگیریم عملا اتاق بازرگانی به یک اتاق بدون منطق درک تبدیل خواهد شد، بنده یقین دارم اگر کمیسیون ها وظیفه‌شان را آن طور که باید انجام ندهند حتی با حضور ارزشمند ترین و کارآمد ترین افراد اتاق حداکثر به 30 درصد از کارایی مورد انتظارخود خواهد رسید.

وظیفه دولت آماده کردن زمینه و دادن اجازه رشد است

این عضو اتاق بازرگانی در ارتباط با نقش و جایگاه دولت و بخش خصوصی در ارتباط با وضعیت کشاورزی گفت: 2 نکته وجود دارد. اول اینکه ساختار دولت به گونه ایست که بخش خصوصی را بیگانه می پندارد و نسبت به بخش خصوصی موضعی تهاجمی دارد و متاسفانه بسیار بیرحمانه وارد عمل می شود که گاها به صورت ناخودآگاه حالت تخریبی به خود می گیرد. مشکلات از جایی شکل می گیرد که دولت فراتر از وظیفه خود همانند بخش های دیگر که شاهد آن ها هستیم به بخش کشاورزی ورود می کند و در همین حین نیز وظیفه خود را از یاد می برد. تاکید من بر این است که وظیفه دولت آماده کردن زمینه و دادن اجازه رشد به تمام افراد جامعه است.

وی افزود: اما متاسفانه در جامعه ما اتفاق ناخوشایندی که می افتد این است که دولت به عنوان یک عقل برتر خود خوانده وارد بسیاری از مباحث خرد می شود و باعث تبدیل شدن نتیجه کارها به یک فاجعه می شود که این حالت به صورت پررنگ در ذهن من تداعی 8 سال گذشته را می کند. اوایل سال 89 وزارت بازرگانی تفاهم نامه ای را با وزارت جهاد کشاورزی امضا کرد که در آن ثبت سفارش تمامی محصولات کشاورزی منوط به مجوز وزارت جهاد کشاورزی بود. نکته تلخ این موضوع این بود که این تفاهم شامل روغن های نباتی هم می شد که باید پس از ورود به کشور تصفیه و فروخته می شد، در آن زمان ساختمان وقت وزارت جهاد کشاورزی تبدیل به محل اجتماع وارد کنندگان کالا های اساسی شده بود که جهت اخذ مجوز به آنجا مراجعه کرده بودند، این موضوع برای کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی هم آن قدر عجیب و غریب بود که اظهار می کردند ممکن است این اخذ مجوز گاها تا 3 الی 4 هفته نیز به طول بی انجامد. فشار های این اتفاق آنقدر زیاد بود که دولت از موضع خود عقب نشینی کرد و شرایط به همان روند اولیه برگشت و این نشانگر این بود که این تصمیم علاوه بر اینکه غیر عقلانیست، کارشناسی نشده نیز بوده است. نتیجه ای که در پی آن هستم این است که اگر دولت کنار بایستد و نقش ناظر را ایفا کند و تنها به انجام حمایت ها و کمک های فوری بپردازد، یقینا کشاورزی ما بهتر خواهد شد.

اتاق سفید اتاق عاری از تخلف و رانت

عضو گروه خواستاران تحول در ارتباط با شفافیت در اتاق بازرگانی گفت: کسانی می توانند شفاف باشند که در زمینه ابراز عملکرد خود اعتماد به نفس بالایی داشته باشند، اما متاسفانه وقتی کسی پشت میز می نشیند و خودش دارای مشکلات عدیده ای است قطعا دچار تزلزل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت اتاق به گونه ایست که همه در حال انتفاد از آن هستند اما وقتی به این مسئله با دقت نگاه می کنید دلایل آن به وضوح مشخص می شود. در حال حاضر افرادی که در 4 سال گذشته در اتاق تهران دارای مسئولیت بوده اند خودشان نیز از منتقدین عملکرد اتاق هستند. برخی از این افراد در انتخابات 4 سال گذشته برنامه هایی داشتند، امروز هم برنامه های خود را اعلام کردند، اما در این بین از کارنامه عملکرد خود و آن چه که در این 4 سال به انجام رسانده اند گزارشی نمی دهند.

گزارش حسابرسان مستقل اتاق تهران کجاست؟

ولی پور در ارتباط با شعار تحول خواهان مبنی بر اتاق سفید اقتصاد سفید است، گفت: اتاقی می تواند سفید و پاک باشد که پرونده عملکردش عاری از تخلف و رانت باشد، سوالی اینجا پیش می آید که گزارش حسابرسان مستقل اتاق تهران کجا منتشر شده است و چرا هنگامی که برخی از اعضای هیات نمایندگان نیز این گزارش را مطالبه می کنند بابرخورد غضب آلود مواجه می شوند. این گزارش در صورتی که وجود دارد باید منتشر شود، علی الخصوص که دوستان هیات رئیسه به راستی ، درستی و پاک دستی خود اذعان دارند و با این اوصاف باید این گزارش را منتشر کنند و سپس با اقتدار از عملکرد خود دفاع کنند.

وی افزود: وقتی که جای این گزارش ها و صورت های مالی خالی است به طور طبیعی به این نتیجه گیری می رسیم که افرادی باید به مسئولیت های اتاق حاکم شوند که به این بخش های تاریک و پستو های اتاق تهران نور بتابانند و آنچه طی این سالها در این اتاق به وقوع پیوسته را به اعضا بگویند.

عملکرد هیات رئیسه وانفسای مطلق است

ولی‌پور در ارتباط با عملکرد رئیس و هیئت رئیسه اتاق در ۸ سال گذشته، گفت: عملکرد هیات رئیسه وانفسای مطلق است. به طور مثال در ارتباط با آموزش هیچ عملکرد مثبتی از جانب آنان مشاهده نشده است و این در حالی‌ست که مرکز آموزش را نیز تعطیل کرده اند، آن هم به این دلیل که رئیس اتاق تهران در نقش گشت ارشاد حاضر شده است و چون از نگاه دوراندیشانه ای برخوردار نبوده، به جای این که طبق منطق دینی و آن چه که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته اند با یک تذکر به این مسئله رسیدگی کنند در عوض مرکز آموزش را به تعطیلی کشانده است. در عین حال 2 ماه مانده به موعد انتخابات با پست فوری پیشتاز برای همه اعضا دعوت نامه هایی را ارسال می کنند که با یک دانشگاه در آلمان قراردادی بسته شده و می توانید برای تحصیل در رشته MBA به آنجا مراجعه کنید، سوال اینجاست که این کار برای هیات رئیسه علی الخصوص رئیس اتاق 4 سال وقت لازم داشته است؟

وی افزود: رئیس اتاق در برنامه شناسنامه صدا و سیما می گوید که طی سفر به کشور آلمان و با برگزاری چند جلسه بدهی ها را استمهال کرده است، برای وی که از ضریب نفوذ این چنینی برخوردار است عقد قرارداد با یک دانشگاه دست چندم آلمانی آن قدر مهم بوده است که با چنین حالتی اعضا را در جریان قرار دهند. سوال اینجاست که چرا طی این دوره 4 ساله در این برهه به فکر چنین اقداماتی افتاده اند؟ این عملکرد ناخوداگاه موجب می شود تا این ذهنیت ایجاد شود که چنین مسئله ای با تخلف صورت گرفته است و یا اینکه رئیس اتاق ظرف 4 سال گذشته دستاورد چشم گیرتری جز عقد قرارداد با این دانشگاه نداشته است.

رئیس و هیات رئیسه اتاق تهران دچار تحول واقعی نشده اند

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان ساخت: رئیس و هیات رئیسه اتاق تهران در صورتی دوباره کاندیدا شده اند که به معنای واقعی دچار تحول نشده اند و اگر مجددا انتخاب شوند همین مسیر را ادامه خواهند داد. اما سوال اینجاست که چرا به ابهامات و سوال های بسیاری که وجود دارد پاسخ نمی دهند؟

کاتبین اتاق امور رسانه ای را آن گونه که می خواستند پیش بردند

وی در ارتباط با پوشش اخبار اتاق تهران گفت: رسانه ها حدود 3 هفته است به طور جدی بر روی موضوع اتاق زوم کرده اند که آن هم به دلیل برگزاری انتخابات دوره هشتم است در حالی که پیش از این زمان آخرین خبر جدی که از اتاق بازرگانی تهران شنیده شد وقتی بود که مهندس بهزادیان بعد از چندین سال پیگیری حقوقی نهایتا مسئولان اتاق را وادار کرد که بخشی از حق ایشان را ادا کنند و کارت بازرگانیشان مجددا صادر شود.

وی افزود: در زمان آقای بهزادیان پوشش اخبار اتاق مناسب بود اما بعد از آن دیگر خبری نبود تا اینکه کاتبین اتاق خود شروع به اطلاع رسانی کردند و امور رسانه ای اتاق را آن گونه که می خواستند پیش بردند. دوستان به این شکل تلاش می کنند صندلی های اتاق را حفط کنند. با این پیش فرض دو حالت بیشتر به تصور بنده نمی آید که این اتاق انتفاع خارق العاده ای برایشان دارد که اگر تغییر یابد آن چه که ایشان نمی خواهند بر ملا می شود، اما بنده حالت دیگری متصور نیستم به این خاطر که عملکرد دوستان چنین اجازه ای نمی دهد.

هیئت رئیسه اتاق تهران زمان بحران‌ها چه کردند ؟

ولی پور در ارتباط با عملکرد رئیس و هیئت رئیسه اتاق تهران افزود: اتاق تهران به نحوی خلاصه شده در رئیس و افراد تاثیر گذار هیات رئیسه که به ایشان نزدیک هستند می باشد و دیگر اعضای هیات رئیسه کارایی خاصی ندارند و آن هم به این دلیل است که آن ها را محدود کرده اند و دسترسی به خیلی مسائل ندارند. وقتی که اتاق تهران با وضعیتی که عرض کردم اعضا را برای تحصیل دعوت می کند، چرا نمی گوید اتاق تهران زمانی که بحران ارزی ایجاد شد و زمانی که بانک ها به هم فشار می آورند و همچنین به کسانی که از منابع ارزی استفاده می کردند چه کاری انجام داد؟

ولی‌پور افزود: آن چه که از رفتار و عملکرد مسئولین اتاق گفته شد قطعا نشان از وجود خلا های بسیاری است و حکایت از وجود اشکالات عدیده در عملکرد مسئولین اتاق است. صورت های مالی اتاق باید شفاف سازی شده و سپس منتشر شود و هر عضو اتاق به عنوان دارنده حق باید بتواند به این اسناد دسترسی داشته باشد و سوالات و ابهامات خود را مطرح کند و هیات رئیسه وظیفه اخلاقی ، قانونی و شرعیش این است که پاسخگو باشد و شفاف سازی کند تا اگر هم تخلفی مشاهده شد جهت رفع آن تلاش کند و در صورت لزوم دستگاه قضایی نیز وارد عمل شود و با متخلف برخورد قاطعی صورت بپذیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز