خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی مطرح کرد:

جولان نارنگی پاکستان،سیر چینی و انگور شیری آفریقای جنوبی در بازار

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:برخی مخالفت خود را با واردات محصولاتی که توان تولید آن را داریم اعلام می کنند؛به عنوان مثال در سال جاری ممنوعیت واردات پرتقال و نارنگی را اعلام کردند؛اما مدال رنگین واردات گندم،جو،برنج و شکر که به تولیدکننده صدماتی سنگین زده است بر گردن چه کسانی است؟

رضا نورایی در گفت‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با مشاهده میوه‌های خارجی در مراکز عرضه و فروش میوه علیرغم ممنوعیت واردات این محصولات اظهار کرد: موز و آناناس تنها میوه‌هایی هستند که بطور رسمی و با توجه به اعلام آمار گمرک اجازه ورود کسب کردند؛ اما در بازار میوه‌های خارجی دیگری نیز مشاهده شده است.

وی افزود: درحال حاضر شاهد وجود نارنگی پاکستان، سیر چینی، گلابی و انگور شیری آفریقای جنوبی در بازار هستیم که مشخص نیست چگونه با وجود ممنوعیت وارد کشور شده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به نارنگی پاکستانی در بازار تاکید کرد: نارنگی پاکستانی بدون قرنطینه و بدون پرداخت عوارض وارد کشور شده است و در بازار به قیمت کیلویی ۵ هزارتومان به فروش می‌رسد که اگر این محصول با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه و پرداخت عوارض وارد کشور شود هم از لحاظ بهداشتی مشکلی به وجود نمی‌آورد و هم می‌توان این محصول را با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی عرضه کرد.

نورایی تاکید کرد: ایران کشوری بزرگ در تولید محصولات باغی است گا‌ها تغییرات آب و هوایی به تولیدات صدمه می‌زند، بعد از سرمازدگی باغات مرکبات در غرب مازندران با ارسال نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی نگرانی خود را از بابت تامین بازار شب عید اعلام کردیم؛ اما وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات پرتقال را اعلام کرد.

وی افزود: در ماه مرداد اعلام کردیم که سیب درختی با تولید3.5 .میلیون تنی با مازاد یک میلیون تنی مواجه است، در تولید کیوی نیز با مازاد ۱۳۰هزارتنی مواجه بودیم؛ اما در این بین کمبود پرتقال را نیز اعلام کردیم که مورد توجه واقع نشد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تاکید کرد: با توجه به مازاد تولید سیب و کیوی با فراهم شدن امکان معاوضه میوه برای جلوگیری از خروج ارز از کشور وجود داشت که نادیده گرفته شد.

وی در خصوص قیمت پرتقال گفت: در اغب کشور‌ها پرتقال ۳۰ سنت است که با توجه به هزینه حمل و نقل که بسیار پایین است، این محصول کمی بالا‌تر از قیمت ۳۰ سنت به فروش می‌رسد؛ اما در کشور ما قیمت فعلی این محصول بالا است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: نارنگی پاکستانی بدون رعایت حقوق دولتی، با بسته بندی آلوده چوبی در مراکز عرضه به فروش می‌رسد که مشخص نیست این محصولات چگونه وارد کشور شده است.

کد خبر : ۲۵۸۸۴۱