خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه صندوق های زمین و ساختمان درسال 94/ بخش عمده طرح جامع مسکن نهایی شد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان برای رونق مسکن از محورهای اصلی برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۹۴ است، گفت: بخش عمده‌ای از طرح جامع مسکن و توزیع جغرافیایی آ ن نهایی و برنامه مفصلی برای تامین زمین مطابق با طرح جامع توسط سازمان ملی زمین و مسکن تهیه شده است.

به گزارش ایلنا وبه نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی بهسازی بافت‌های فرسوده را یکی از سیاست‌های عمده وزارت راه و شهرسازی برای سال آینده ذکر کرد و اظهار داشت: بانک‌های عامل به تدریج در حال پرداخت تسهیلات بهسازی بافت فرسوده هستند که سال آینده باید وارد مرحله اجرایی بهسازی شویم، البته این موضوع نیاز به آموزش نیروی انسانی و آشنایی مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها دارد به گونه‌ای که مدیران کل باید وارد جزئیات شوند و از کلیات عبور کنند.

وزیر راه و شهرسازی به مکان یابی شهرهای جدید اشاره کرد و افزود: مکان یابی شهرهای جدید باید طوری صورت گیرد که امکان اشتغال در آن‌ها فراهم شود.

آخوندی با بیان اینکه علاوه بر تامین زمین، موضوع ساخت مسکن نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان و نهادهایی که بتوانند وضعیت بازار مسکن را رونق دهند همزمان در سال آینده در دستور کار قرار دارد که در این حوزه مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها باید با مفهوم این صندوق‌ها آشنا شوند زیرا یکی از محورهای اصلی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۴ توسعه این صندوق‌ها خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه برنامه مفصلی برای تامین زمین مطابق با طرح جامع توسط سازمان ملی زمین و مسکن تهیه شده است، گفت: بخش عمده‌ای از طرح جامع مسکن نهایی شده که گروه‌های کم درآمد و متوسط جامعه را در برمی گیرد، ضمن آنکه توزیع جغرافیایی آن هم انجام شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سال آینده وضعیت بهتری در حوزه راه و راهداری داریم، گفت: علیرغم تنگناهای مالی بودجه وزارتخانه در حوزه ملی ۳۵ درصد رشد داشته که مناسب است، افزون بر این از محل بند ل تبصره ۵ قانون بودجه ۹۴ که مجوز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی داده شده امکان استفاده از منابع این صندوق با تضمین سازمان‌های مربوطه وجود دارد و در این راستا در سال آینده ۳۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بندر چابهار با تضمین سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات دریافت می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی حتی برای طرح‌های بزرگ آزادراهی با تضمین سازمان‌های مربوطه امکان خوبی را برای توسعه فراهم می‌کند، گفت: ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها می‌توانند برای طرح‌های بزرگ استانی از ظرفیت صندوق توسعه استفاده کنند.

وی گفت: همچنین دو میلیون تن سهمیه قیر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که می‌تواند برای آسفالت ۱۵ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه وضعیت منابع وزارتخانه با وجود تنگناهای مالی در حوزه راه‌ها برای سال آینده بد نیست، گفت: وضعیت حوزه بنادر و ریلی در سال آینده بهتر از سال جاری خواهد بود و با استفاده از امکانی که بند ل تبصره ۵ قانون بودجه ۹۴ در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده اعتبارات بیشتری برای سال آینده در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد.

آخوندی در ادامه به خروج مسکن از رکود اشاره کرد و گفت: امیداوریم با رفع مشکلات مالی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مسکن تا پایان سال جاری، سال آینده شاهد خروج از رکود در بخش مسکن باشیم.

وی بر ضرورت رعایت انضباط شهری تاکید کرد و افزود: انتظار داریم مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها موضوع انضباط شهری را مد نظر قرار دهند که در این زمینه باید نسبت به فروش شهر‌ها عکس العمل و اقدامات موثر انجام داد. در حوزه شهرسازی دنبال آمایش سرزمین هستیم تا با تمرکز شدید جمعیتی در کلانشهر‌ها و تهران مقابله کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید برای منطقه جنوبی ایران که تقریبا خالی از سکنه است، اقدامات توسعه‌ای داشته باشیم، گفت: از شکل گیری شهرهای بزرگ باید خودداری کرد. شهرهای با جمعیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شهرهای بهینه هستند ضمن اینکه باید بکوشیم حمل و نقل درون شهری و برون شهری را نیز یکپارچه کنیم.

کد خبر : ۲۵۹۱۱۴