خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با ایلنا:

نفت ایران قربانی بهره برداری شده است/سود نفت و گاز قطری‌ها در جیب سرمایه گذاران غرب

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه عدم اراده برای سرمایه گذاری در صنعت نفت آن را قربانی بهره برداری کرده است،گفت: سود سرمایه گذاری در پارس جنوبی از سوی کشوری مثل قطر نیز که برداشت عظیمی داشته است را سرمایه گذار می‌برد نه قطر.

محمد غرضی وزیر اسبق نفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارزیابی برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی گفت: میادین پارس جنوبی در سال ۴۴ کشف می‌شود و در آن زمان بالا‌ترین منبع فشار گازی دنیا بوده است بطوری که معمولا منابع گازی تا ۲۵۰۰ PSI هستند ولی این منبع فشار ۴۰۰۰ PSI داشته است لذا مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در دهه ۴۰ بحث بود به این دلیل که فشار گاز در این منبع بالا بوده می‌توانستیم از آن برق هم بگیریم اما چون ابزار و وسایل کمال یافته‌ای مثل شیرهایی که بتواند فشار ۴۰۰۰ PSIرا تحمل کند در آن زمان در سطح جهان ساخته نشده بود این موضوع به تاخیر افتاد و لذا اصولا روی منابع گازی سرمایه گذاری نشده است.

غرضی تصریح کرد: معمولا سرمایه گذاری در زمان قبل از انقلاب به عهده خارجی‌ها گذاشته می‌شد که آن‌ها نیز سرمایه گذاری می‌کردند و منافع اصلی را هم می‌بردند و یک مقدار کمی هم به مردم ایران و در واقع به دولت می‌رسید.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب نیز همتی برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز نبوده است و همیشه نفت قربانی این شده که از آن بهره برداری شده ولی دولت‌ها سرمایه گذاری در آن نکرده‌اند و اکثرا پولی که بدستشان می‌رسد صرف این می‌شد که جامعه را به سمت اهداف خودشان هدایت کنند.

 وزیر اسبق نقت خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در نفت از سرمایه گذاری در بقیه نیازهای جامعه راندمان بالا‌تر دارد اما سنگین‌تر است و ارقام میلیارد دلاری است لذا دولت‌ها زیر بار هزینه کردن در این بخش نمی‌روند.

وی اظهار داشت: فقط مسئله مربوط به پارس جنوبی نیست میادین دیگر هم که در حال بهره برداری از آن‌ها هستیم تا سرمایه گذاری سنگین رویشان انجام نشود و فشار منابع نفتی بالا نرود راندمان معدن به نتیجه نمی‌رسد.

غرضی گفت: در دنیا از منابع نفتی تا ۴۰ درصد بهره می‌گیرند اما میزان بهره برداری در ایران بین ۱۵ تا ۱۷ درصد است زیرا دولت‌ها و کل قدرت سیاسی تشخیص نداده‌اند که سرمایه گذاری در منابع نفتی از سرمایه گذاری در بقیه منابع جوابگو‌تر است لذا با توجه به اینکه دولت‌ها مستاجرند و بازگشت سرمایه گذاری در این زمینه مدت دار است، برنامه مدونی برای آن نداشته‌اند.

وی اظهار داشت: ما چنین مشکلاتی را در منابع نفت و گاز غیر مشترک و سرزمینی نیز داریم اما فقط منابع مشترک بیشتر سروصدا داشته‌اند و با توجه به اینکه منابع مشترک سرمایه گذاری کلان نیاز دارد کسی زیر بار نمی‌رود وی کشوری مثل قطر توانسته سرمایه گذار خارجی جذب کند که البته منفعت را نیز در واقع سرمایه گذار می‌برد نه قطر.

کد خبر : ۲۵۹۲۴۰