خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر مسکن و شهرسازی:

بزرگترین مشکل مسکن مهر عدم ارتباط با حوزه شهرسازی است

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به صرف هزینه 250 هزار میلیارد تومانی دولت در اجرای طرح مسکن مهر گفت: بزرگترین مشکل مسکن مهر عدم ارتباط آن با حوزه شهر سازی است و در تلاشیم این فرصت تامین مسکن دهک های کم در آمد به تهدید تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی معاون معماری شهر سازی در اولین همایش جایگاه مسکن در توسعه شهری با بیان اینکه مسکن مهر را می توان یک نقطه عطفی از ورود دولت به تامین مسکن دهکهای کم در آمد دانست گفت: مسکن مهر هم به جهت حجم انبوه ساخت و ساز و هم به جهت نقش پررنگ دولت در این حوزه یک نقطه عطفی تلقی می شود.

وی ادامه داد: قبل و بعد از انقلاب دولت وارد ساخت این حجم از مسکن برای دهک های کم در آمد نشده بود در دولت گذشته 250 هزار میلیارد تومان هزینه ساخت مسکن مهر شد اما متاسفانه رویکرد دولت در حوزه مسکن مهر تک بعدی بود و برای تامین این حجم از مسکن مجبور شد به حوزه های حریم شهرها تجاوز کند لذا معتقدم عدم ارتباط شهرهای جدید با حوزه شهر سازی بزرگترین مشکل مسکن مهر است.

وی با بیان اینکه مسکن مهر بزرگترین فرصت تمرکز ساخت برای دهک های کم در آمد بود افزود: ورود دولت با این مقایس به حوزه مسکن برای تامین نیاز چهار دهک اول کشور می توانست فرصت بسیار خوبی باشد و تلاش ما این است که این فرصت به تهدید تبدیل نشود.

معاون مسکن و شهرسازی با بیان اینکه تمامی مطالعات نشان می دهد دولت باید اقداماتی برای چهار دهک اول کشورمان درجهت تامین مسکن انجام دهد گفت: دو دهک اول کشور مان حتی با مالکیت هم مشکلشان حل نمی شود و باید با طرح هایی آن از جمله مسکن اجتماعی نیازشان را پاسخ دهیم  اما دو دهک دوم یعنی دهک سه و چهار می توانند با ارائه تسهیلات دولتی خانه مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی ادامه داد: هر چند که وزیر راه وشهرسازی معتقد است باید برای شش دهک باقی مانده هم دولت به عنوان متولی این حوزه قدرت مانورداشته باشد تا از سی درصد از هزینه ها برای این شش دهک ا ثر گذار باشد.

حناچی با اشاره به یکی از مشکلات اساسی حوزه مسکن در کشورمان، گفت: اساسا از آنجایی که شهرسازی جز اولویتهای پیگیری دستگاههای قانونی نبوده با مسائل جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به تمرکز جمعیت در کلانشهرها گفت: امروز کلانشهرهای اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و تهران از تراکم و تمرکز جمعیت رنج می برند که البته چند کلانشهر مانند اهواز به این لیست اضافه شده اند.

وی با اشاره به مشکلات کلانشهر ها گفت: امروز یکی از بزرگترین مشکلات کلانشهرها تامین منابع آب  و توسعه حاشیه نشینی است .

حناچی ادامه داد: البته عدم انضباط شهری فقط در کلانشهرها دیده نمی شود امروز شاهد آن هستیم که شهرهای میانی هم دچار عدم انضباط شهری شده اند و از طریق راههای غیر قانونی و قانونی کمیسیون ماده 5 و 100 تراکم فروشی در شهرها رواج یافته که البته بخش عمده ای از آن تخلف بوده است.

وی تاکیدکرد: معتقدم حتی اگر لایحه منابع پایدار شهری که به دست دولت رسیده است هم تصویب شد به تنهایی نمی تواند مشکلی را حل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:درحالی که دولت در انتهای سال جاری نگران تامین اصلی ترین نیازهای کشور است نمی تواند در این شرایط منابعی را برای شهرسازی اختصاص دهد چرا که ضمانتی وجود ندارد که با صرف این اعتبارات انضباط شهری به جامعه برگردد.

حناچی با اشاره به طرح آمایش سرزمین با تقسیم بندی 9 منطقه گفت: طرح آمایش سرزمین به عنوان سند بالادستی برای انجام اقدامات در مناطق مختلف کشور است البته در این طرح تقسیم بندی برای 10 منطقه بوده که سازمان برنامه ریزی و مدیریت آن را به 9 منطقه کاهش داده است.

وی با اشاره یه یکی از اقدامات مهم طرح آمایش سرزمین ادامه داد: انتخاب مناطقی از کشور برای سرمایه گذاری و حتی استقرار جمعیت از مهمترین موارد این طرح است که نوار ساحلی جنوبی کشورمان برای آن انتخاب شده است این درحالی است که طرح جامع حمل ونقل هم در کنار آن در حال بررسی و اجراست.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ادغام دو وزارت خانه راه ترابری و مسکن شهرسازی مزیت بسیار بزرگی است گفت: معتقدم مزیت ادغام این دو وزارت خانه انطباق سیاستهای کلان زیرساختی با شهرسازی است.

وی تاکید کرد: اجرای طرح آمایش سرزمین و ایجاد مزیت در نوار ساحل جنوب کشورمان برای افزایش تراکم جمعیت می توان اولین فرصت اجرای سیاستهای کلان شهرسازی باشد این درحالی است که سه طرح آمایش سرزمین طرح جامع حمل و نقل و. طرح جامع مسکن در حال بررسی و اجراست.

کد خبر : ۲۵۹۲۸۷