خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای استان تهران:

١/٥ متر مکعب آب از طریق سد ماملو به جنوب تهران می‌رسد/ بهره‌برداری از فاز ٥ و ٦ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با حضور رئیس‌جمهور

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: فاز نخست آب‌رسانی از سد ماملو به تهران وارد مدار شده است و هم اکنون ١/٥ متر مکعب از طریق این سد به جنوب تهران آب رسانی می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد پرورش اظهار داشت: تلاش داریم با توجه به بارندگی‌های اندک امسال و وضعیت نامناسب منابع آبی، این میزان به‌زودی به ٢/٥ متر مکعب در ثانیه برسد که این مقدار نقش مهمی در پایداری کیفیت آب جنوب تهران و تامین آب آشامیدنی بخشی از ساکنان پایتخت خواهد داشت.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در باره اهمیت و جایگاه محیط زیست و عزم جدی دولت در این زمینه گفت: فازهای ٥ و ٦ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با حضور رئیس جمهوری در هفته آینده افتتاح خواهد شد.

به گفته پرورش با بهره‌برداری از این دو فاز، یک میلیون و ١٠٠ هزار نفر دیگر از مردم تهران زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرند و خروجی پساب تصفیه‌خانه با افزایش ٢/٨ متر مکعب در ثانیه به هشت متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت آبفای استان تهران ادامه داد: برای بهره‌برداری از فازهای ٥ و ٦ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران و ٣٠٠ کیلومتر شبکه‌گذاری فاضلاب در سال ٩٣ مجموعا ٧٠٠ میلیارد تومان هزینه شده است.

پرورش در همین زمینه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با پیشرفت ٦٠ درصدی طرح فاضلاب تهران، دو میلیون و ٦٠٠ هزار مشترک فاضلاب در تهران داریم و با افزایش این تعداد به بیش از سه میلیون نفر در سال آینده پیشرفت این طرح به ٧٠ درصد می‌رسد.

مدیرعامل آبفای استان تهران هم‌چنین درباره وضعیت بارش‌ها در سال جاری گفت: متاسفانه متوسط بارش‌ها ١٧ درصد و بارش برف به عنوان منبع اصلی تامین آب سدها در تابستان، ٥٠ درصد کاهش داشته است.

پرورش گفت: هم‌اکنون پنج سد اصلی به عنوان منابع سطحی آب‌رسانی تهران، تنها ٢٠٠ میلیون متر مکعب آب دارند که به اندازه دو رور مصرف تهرانی‌ها در زمان اوج مصرف است.

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تنها راه عبور از این شرایط، علاوه بر تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان آبفا و فعالیت‌های ویژه کمیته‌های تامین و توزیع، کاهش مصرف آب از سوی مشترکان است که با صرفه‌جویی ١٠درصدی مشترکانی که زیر ٢٠ متر مکعب مصرف می‌کنند و ٢٥درصدی مشترکان بالای ٢٠ متر مکعب و تجاری‌ها می‌توان بیش از ١٥٠ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کرد و در گذر از تنش احتمالی تابستان کمک چشم‌گیری می‌کند.

 

او هم‌چنین به افزایش مصرف آب در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: در روزهای انتهایی امسال، مصرف تهرانی‌ها از دو میلیون و ٥٠٠هزار متر مکعب در روز به دو میلیون و ٧٠٠هزار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به دو میلیون و ٩٠٠هزار متر مکعب نیز برسد که خواهشمندیم شهروندان تهرانی‌ با رعایت مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیر ضروری، در عبور از این شرایط ما را یاری دهند.

کد خبر : ۲۵۹۴۱۵