خبرگزاری کار ایران

سازمان ایمیدرو:

استخراج 30 میلیون تن سرب و روی از مهدی آباد یزد برنامه ریزی شد

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، استخراج 30 میلیون تن سرب و روی از معدن مهدی آباد یزد برای نخستین سال فعالیت آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، عملیات استخراج و باطله برداری از معدن مزبور از ابتدای 1394 آغاز می شود و بخش نخست تجهیزات و ماشین آلات ژاپنی این معدن وارد شد.

بنابراین گزارش، شرکت سرمایه گذار نیز در این مدت نسبت به ورود کل تجهیزات کارخانه فرآوری فلز روی اقدام و طبق قرارداد، قرار است این کارخانه ها طی سه سال تکمیل و به بهره برداری نهایی برسد.

صفری تصریح کرد: احداث این مجتمع در قالب دو واحد تولیدی با ظرفیت یکصد هزار تن کنسانتره روی و یکصد هزار تن شمش روی صورت می گیرد و هزینه سرمایه گذاری طرح نیز 900 میلیون دلار پیش بینی شده است.

مجتمع معدنی مهدی آباد اکنون درحال استخراج سنگ باریت و فروش این ماده معدنی است.

اکنون حدود 85 کارخانه در کشور به تولید کنسانتره و شمش روی می پردازند که در مجموع میزان تولید آنها حدود 185 هزار تن کنسانتره و شمش است.

ظرفیت تولید کنسانتره سرب و روی کشور حدود سه میلیون تن اعلام و در بخش شمش روی ظرفیت تولید 450 هزار تن ذکر و توانمندی تولید شمش سرب نیز 420 هزار تن گزارش شده است.

جمهوری اسلامی ایران دهمین کشور جهان از نظر تنوع ذخایر معدنی و رتبه پانزدهمین دنیا از نظر میزان ذخایر دارد. میزان استخراج مواد معدنی کشور سالانه حدود 400 میلیون تن است.

امروز در بخش کنسانتره و شمش سرب و روی حدود 40 درصد ظرفیت تولید مورد بهره برداری قرار می گیرد، درحالی که با بهره گیری از توان کامل می توان حدود 60 درصد از قابلیت این بخش به سمت صادرات هدایت شود.

میزان مصرف روی ایران سالانه 80 تا یکصد هزار تن و در زمینه سرب نیز یکصد تا 120 هزار تن ارزیابی می شود.

میزان اشتغال مستقیم در صنعت سرب و روی در زمان حاضر بالغ بر 45 هزار نفر است و امکان اشتغال غیرمستقیم 120 هزار نفر هم فراهم شده است.

براساس اکتشافات انجام شده توسط شرکتهای معتبر جهان و شرکتهای داخلی ذخایر اکسید روی و سرب با ذخیره 45 میلیون تن با عیار 5.7 درصد روی و 5.2 درصد سرب و سولفوره سرب و روی با ذخیره 116 میلیون تن با عیار 5.7 درصدی روی و 5.2 درصدی سرب مورد تایید قرار گرفته است.

کد خبر : ۲۵۹۴۴۵