خبرگزاری کار ایران

طی هفته گذشته؛

بهای نفت 9 درصد افت کرد

قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و هشدار آژانس بین المللی انرژی در مورد افزایش فزونی عرضه، این هفته را با کاهش 9 درصدی به پایان برد.

به گزارش ایلنا و به نقل از رویترز، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و تحت تاثیر افزایش ارزش دلار و هشدار آژانس بین المللی انرژی در مورد افزایش فزونی عرضه، این هفته را با کاهش 9 درصدی به پایان برد.

آمارهایی که حکایت از کاهش شدید تعداد سکوهای حفاری نفت خام در آمریکا داشت، نتوانست موجب تقویت قیمت نفت شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز به زیر 55 دلار و نزدیکی پایین ترین رقم یک ماه اخیر رسید و قیمت نفت خام آمریکا نیز به زیر 45 دلار و نزدیکی پایین ترین رقم در 2 ماه و نیم اخیر رسید.

ارزش دلار در برابر یورو به بالاترین رقم در 12 سال گذشته رسید و قیمت نفت و دیگر کالاهای ارزش گذاری شده به دلار را برای دارندگان دیگر ارزها بالا برد.

طارق ظاهر، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «من پیش بینی می کنیم که نفت در هفته آینده رکورد پایین ترین قیمت امسال را بشکند.» قیمت نفت برنت در معاملات جمعه به 54 دلار و 67 سنت رسید و نفت خام آمریکا تا 44 دلار و 84 سنت پایین آمد. قیمت نفت برنت در روز جمعه 2.41 دلار کاهش داشت.

پس از آنکه آژانس بین المللی انرژی هشدار داد که فزونی عرضه در بازار جهانی نفت در حال افزایش است و آمریکا ممکن است به زودی دیگر جایی برای ذخیره سازی نفت خام نداشته باشد، نفت روز خود را با کاهش شروع کرد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود آورده است: «عرضه نفت آمریکا تاکنون نشانه چندانی از کاهش را نشان نداده است...درست برعکس، روند تولید نفت آمریکا همچنان بر خلاف پیش بینی ها به حرکت خود ادامه می دهد.»

برخی تجار همچنین نگران چشم انداز مذاکرات هسته ای ایران و دستیابی به یک توافق هسته ای  نسبی تا پایان ماه مارس هستند که می تواند به تحریم ها علیه تهران پایان دهد و این کشور را قادر سازد تا نفت بیشتری را به بازار عرضه کند و بر فزونی عرضه بیافزاید .

کد خبر : ۲۶۰۱۶۷