خبرگزاری کار ایران

تامین مالی یک ابزار است

کد خبر : ۲۶۰۲۸۱

اگر ریسک‌ها و پاداش‌ها بطور کامل غیرمتوازن باشند، بازار عملکرد درستی نخواهد داشت؛ ما باید معاملات یا تراکنشهای فرابورسی را تنظیم کنیم و باید بر نسبت معاملات مالی به تبادل حقیقی کالا‌ها و خدمات متمرکز شویم.

به گزارش ایلنا و به نقل از شادا، برندهٔ جایزهٔ نوبل، جوزف استیگلیتز (۲۰۰۹) خاطر نشان ساخته که تامین مالی ابزاری برای رشد و موفقیت اقتصادی است. اما وقتی بدهی و تعهدات مالی بیش از اقتصاد حقیقی رشد می‌کنند تامین مالی بجای وسیله به یک هدف بدل می‌شود. به گفتهٔ استیگلیتز، تامین مالی فی نفسه به یک هدف بدل شده است و نه ابزاری برای رسیدن به هدف.

با یکپارچه سازی و ادغام ایجاد بدهی در ایجاد ثروت، تامین مالی اسلامی تضمین می‌کند که تامین مالی همیشه در خدمت فعالیتهای اقتصادی باشد و نه مسائل حاشیه‌ای. این یکپارچه سازی موجب پیشگیری از ایجاد هرم بدهی معکوس شده و بنابراین مانع از بروز مکرر و مجدد بی‌ثباتی مالی می‌شود. بطور طبیعی هر اقتصادی در معرض چرخه‌ها، پیک‌ها و گرداب‌هایی قرار خواهد گرفت. اما چرخه‌های ناشی از بی‌ثباتی مالی بسیار شدید‌تر و پرهزینه‌تر از چرخه‌های ناشی از دلایل طبیعی و حقیقی هستند که در مطالعات بسیاری که توسط IMF صورت گرفته این امر اثبات شده است.

برای نمونه به گفتهٔ اقتصاددان ارشد بانک جهانی، جاستین لین (www. abc. net. au) در سال ۲۰۰۸، بازار سهام، ۳۰+$ + تریلیون را از دست داد درحالیکه بازار املاک $۳۰+ تریلیون دیگر را از دست دادند. برعکس، خسارتهای پرداخت شده توسط بیمه به دلیل بلایای طبیعی (زلزله، سونامی، بالایی انسانی از جمله حادثهٔ یازده سپتامبر) برای کل دورهٔ ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۷ در حدود فقط ۷۴۵ میلیارد دلار بوده است (www. swissre. com).

به گفتهٔ برندهٔ جایزهٔ نوبل پائول گروگمن (۲۰۰۹) در زمانی که دنیا از بزرگ‌ترین حباب اعتباری در تاریخ رنج می‌برد، تامین مالی اسلامی اطلاعات بسیاری در دست دارد که می‌تواند هدایتگر اصلاحات در سیستم مالی جهانی باشد. یک مثال در این مورد تصمیم اتخاذ شده توسط وزیر امور مالی آلمان ولفگانگ شوبل است که براساس این تصمیم، کاهش فروش اوراق بهادار بدون وام دادن به آن‌ها ممنوع اعلام شد- شامل اوراق قرضهٔ ناحیهٔ اروپا و معاوشه‌های پیش فرض اعتباری و نیز سهام ۱۰ بازار پیشروی سهام مالی آلمان. این حرکت به گفتهٔ فایننشال تایمز همسو با دیدگاه وزیر در مورد خطر قطع رابطه بین معاملات مالی و فعالیت اقتصادی حقیقی بود.

به گفتهٔ شوبل اگر ریسک‌ها و پاداش‌ها بطور کامل غیرمتوازن باشند، بازار عملکرد درستی نخواهد داشت؛ ما باید معاملات یا تراکنشهای فرابورسی را تنظیم کنیم و باید بر نسبت معاملات مالی به تبادل حقیقی کالا‌ها و خدمات متمرکز شویم. آن‌ها هیچ رابطه‌ای با یکدیگر ندارند. من درک می‌کنم که ما به ابزارهای مالی جدیدی برای تطبیق با کارهای مالی عظیمی که با آن‌ها روبرو هستیم نیاز داریم. اما باید بگویم که حداقل سود ۲۵% در اقتصاد واقعی غیرقابل تصور است. این سالم نیست.

یک علت جهانی

رئیس بانک مرکزی اروپا، ژان کلود تریچت (۲۰۰۹) از تغییر الگو برای سیستم مالی جهانی صحبت به میان اورده است. با بازارهای جهانی شده، یک سیستم جهانی از ارزشهای اخلاقی باید برقرار شود تا اطمینان در بازارهای مالی احیا گردد. اصول اساسی تامین مالی اسلامی مختص به دین اسلام نیستند. آن‌ها در تمامی مذاهب الهی و نیز در بسیاری از عقاید جهانی بصورت مشترک بیان شده‌اند. بنابراین پیشرفت این ارزشهای جهانی در خدمت تحقق هدف مشترک سیاست گذاران سراسر جهان عمل می‌نماید: اصلاح سیستمهای مالی برای نفع هرچه بیشتر نوع بشر.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز