خبرگزاری کار ایران

افتتاح رسمی فاز 12 پارس جنوبی سه شنبه؛ با حضور رئیس جمهور

پس از به تعویق افتادن مراسم بهره‌برداری رسمی از فاز 12 پارس جنوبی، روز سه شنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور این فاز رسما به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی لغو افتتاح فاز 12 پارس جنوبی شبهات مختلفی منجمله تکمیل نبودن تاسیسات و خودداری رئیس جمهور از افتتاح نمایشی مطرح شد.  

اما رسول فلاح‌نژاد مجری فاز ۱۲ پارس جنوبی عدم تکمیل و آماده نبودن فاز جهت افتتاح رسمی را تکذیب کرده و گفته بود: تمام پالایشگاه‌ها و تاسیسات ما آماده بوده و در مدار سرویس قرار دارند.

وی تصریح کرده: ما در حال حاضر سه سکوی آماده داریم که در حال تولید هستند و یک یا دو جای کار باید اصلاح شود که کار انجام نشده محسوب نمی‌شود، کارهای روتین مانند نیاز به شستشو و یا تعمیر مدام در حین کار ممکن است پیش بیاید که امری عادی و طبیعی است.

فلاح‌نژاد در خصوص اتان گیری و مسائلی از این دست را که برخی عامل عدم افتتاح عنوان کرده بودند، خاطرنشان کرده بود: اتان گیری در شرح کار این فاز نبوده که گفته شود انجام نشده است.

مجری فاز ۱۲ پارس جنوبی یادآور شده بود: تکمیل شدن بیش از این برای پالایشگاه متصور نیست و اظ‌هاراتی مبنی بر عدم تکمیل و راه‌اندازی صوری بهانه‌ای بیش نیست چرا که آنچه در شرح کار و برنامه برای این فاز تعریف شده بود تماما آماده و در مدار تولید است.

علی اکبر شعبانپور مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس نیز در پاسخ به این قضایا شرایط بد جوی در منطقه عسلویه را دلیل عدم حضور رئیس جمهور اعلام کرده و گفته بود: در آن زمان به علت طوفانی بودن منطقه پروازها لغو شده وجابه‌جایی مقامات با هلی‌کوپتر امکان پذیر نبود.

فاز ١٢ پارس جنوبی، بزرگترین پروژه‌ توسعه‌ای پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه‌گذاری و تولید محسوب می شود که با بهره‌برداری کامل آن، روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ در این فاز همچنین ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد برای صادرات تولید می شود.

این فاز با توجه به سرمایه گذاری هفت تا هشت میلیارد دلاری و برنامه ریزی برای حفاری بیش از ٤٥ حلقه چاه به ارزش ٢ میلیارد دلار، از منحصر به فردترین پروژه های نفت و گاز در خاورمیانه است. در بیان اهمیت این میدان همین بس که با به مدار تولید پیوستن این پروژه عظیم صنعتی، علاوه بر توسعه سهم گاز ایران از بزرگترین میدان گازی جهان، تولید ناخالص ملی کشور سه درصد افزایش می یابد که تحولی اساسی در اقتصاد ملی را در پی خواهد داشت.

فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی با مساحتی در حدود ٢٠٥ کیلومتر مربع، روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار گرفته است، این فاز با برخورداری از ذخایر درجای معادل ٦٠٠ میلیارد مترمکعب گاز حدود ٥ درصد از ذخایر میدان گازی پارس جنوبی را به خود اختصاص داده است.

ایران در حال حاضر روزانه بیش از ٣٠٠ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می کند؛ این در حالی است که قطر، ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی حدود ٢ برابر ایران از این میدان مشترک تولید می کند. وزارت نفت قصد دارد تولید گاز طبیعی خود را از این گنج ملی دست کم تا ٢ سال آینده و با راه اندازی ٢٤ فاز به روزانه ٨٠٠ میلیون مترمکعب برساند.

طرح توسعه فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی از نظر حجم عملیات و میزان سرمایه‌گذاری، عظیمترین طرح تاریخ صنعت نفت ایران و یکی از بزرگترین طرحهای تولید گاز جهان در سالهای اخیر است.

بهره‌برداری از این طرح نتیجه تلاش بی وقفه مدیران، مهندسان، متخصصان، کارشناسان و تکنیسینهای داخلی است و به گفته مهندس زنگنه، وزیر نفت فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی ایرانیترین فاز این میدان مشترک گازی است؛ زیرا طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی آن به طور کامل از سوی متخصصان ایرانی انجام شده است. انجام بیش از ١٤٥ میلیون نفر ساعت کار مستقیم در بخشهای مختلف این پروژه و تحقق ٦٦ درصدی استفاده از تجهیزات ساخت داخل در اجرای این پروژه، تاییدی بر این مدعاست.

از مهمترین مزایای گاز طبیعی تولیدی فاز ١٢، می توان به تامین نیازهای فزاینده داخلی به گاز طبیعی، کاهش وابستگی کشور به گاز طبیعی وارداتی، زمینه‌سازی برای توسعه سهم و حضور ایران دربازارهای منطقه‌ای گاز طبیعی و جایگزینی گاز طبیعی به عنوان پاکترین سوخت فسیلی با سوخت مایع مصرفی در نیروگاهها و بخشهای صنعتی برای مقابله با چالشهای زیست محیطی کلانشهرهای کشور بویژه آلودگی هوا، اشاره کرد.

از دیگر دستاوردهای اجرای این فاز می توان به بهره‌گیری از نیروهای صنعت نفت با هدف نگهداشت و آموزش سرمایه‌های انسانی به عنوان ارزشمند‌ترین دارایی شرکت ملی نفت ایران، اشاره کرد.

پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان، ٤٠ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی و حدود ۵۰ میلیارد بشکه میعانات گازی در خود ذخیره کرده است.

از مهمترین رکوردهایی که پیمانکاران در اجرای این پروژه به آن دست یافته‌اند، می‌توان به ساخت کمپهای مسکونی کارگری و مدیریتی با ظرفیت بیش از ١٨ هزار نفر، ثبت رکورد ٦٤,٧ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه، رکورد تزریق گاز شیرین از ردیف ٥ شیرین سازی در کمتر از ٢٤ ساعت پس از نخستین دریافت گاز ترش، ثبت رکورد زمانی ٥.٢ روز برای حفاری مقطع ٢٤ اینچ در چاه SPD١٢C-٠١، حفاری طولانی‌ترین چاه پارس جنوبی به عمق ٥.٣١١ متر (چاه SPD١٢B-٠٩) و ثبت رکورد طولانی ترین لوله‌گذاری به طول ٤.١٤٦ و با زاویه ٦٠ درجه اشاره کرد.

مصرف روزانه ١٥ هزار مترمکعب آب، ١٠٠ مگاوات برق، پردازش ٣٢ هزار سیگنال فرآیندی، وجود سازه های فلزی، تجهیزات، سه میلیون اینچ قطر لوله، هزار و ٢٠٠ کیلومتر کابل کشی و ٤٠٠ هزار تن بتن ریزی از جمله دیگر ویژگیهای فاز ١٢ است.

کد خبر : ۲۶۰۴۱۶