خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس حوزه صنعت فرش در گفتگو با ایلنا:

بیشترین واردات فرش ماشینی از ترکیه وبلژیک است

یک کارشناس حوزه صنعت فرش گفت: کمتر از یک ماه است که با حمایت نمایندگان مجلس حوزه ای را با عنوان فراکسیون صنایع دستی راه اندازی کرده ایم تا بتوانیم این حوزه را مصونیت بخشیم.

فرشته دست‌پاک در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت : در حال حاضر فرش در زیرمجموعه اداره بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد البته ما تلاش کردیم فرش، گلیم و دستبافه‌ها را  از این حوزه خارج کنیم و در قالب یک مجموعه در حوزه صنایع دستی قرار دهیم که در این راستا تشکل‌های غیردولتی و فراکسیون‌های جدیدی نیز راه‌اندازی شد .

این کارشناس حوزه صنعت فرش افزود: کمتر از یک ماه است که با حمایت نمایندگان مجلس حوزه ای را با عنوان فراکسیون صنایع دستی راه اندازی کرده ایم تا بتوانیم این حوزه را مصونیت بخشیم.

دست پاک گفت: در حال حاضر فرش وضعیت مناسبی ندارد و در حالی که در گذشته ما بزرگترین صادر کننده فرش بودیم اما هم اکنون بیشترین واردات را از ترکیه وبلژیک در حوزه فرش ماشینی داریم.

وی گفت: مهمترین معضل در حال حاضر بحث تحریم‌هاست که در صورت بهبود شرایط و حذف تحریم‌ها وضعیت تولید و صادرات نیز بهتر می شود و امیدواریم سوءمدیریت‌ها که باعث شده صنایع دستی کشور رو به افول رود برطرف شود.

دست پاک خاطر نشان کرد: استان‌های مطرح در حوزه فرش دستباف نظیر آذربایجان شرقی، قم، خراسان شمالی، کاشان و اصفهان در تولیدات فرش دستباف حرف‌هایی برای گفتن دارند اما با افزایش تحریم‌ها مواد مرغوب نظیر رنگ و نخ و ... کمتر وارد شده است و کیفیت مطلوبی نیز نداشته اند.

وی افزود: ما هم اینک در حوزه رنگ‌های مختلف با مشکل مواجه‌ایم همچنین دستمزد تولیدکنندگان فرش که اکثرا به صورت روزمزد هستند بسیار پایین است و اغلب تولیدکنندگان که روستایی هستند به دلیل صرفه پایین این شغل را رها کردند و در این میان دلالان از گذشته بیشترین سود را برده اند.

دست پاک گفت: ما می‌توانیم در حوزه برندسازی برای فرش فعالیت بیشتری داشته باشیم که در این راستا قرار است  با همکاری یکی از مشاوران میراث فرهنگی سنگ فرشی در منطقه ماکو که دارای سنگ‌های مرغوب و معادن مرمر است ایجاد کنیم.

کد خبر : ۲۶۰۴۹۰