خبرگزاری کار ایران

با بسته شدن پرونده پارس جنوبی در سال ۹۶ ؛

۱۲۰ میلیون دلار به در آمدهای کشور اضافه می‌شود

در سال جاری موفق شدیم ۱۰۷ میلیارد مترمکعب گاز را از پارس جنوبی تامین کنیم که این میزان تا سال ۹۶ به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

با بسته شدن پرونده پارس جنوبی در سال ۹۶، ۱۲۰ میلیون دلار به در آمدهای کشور اضافه می‌شود./ تحقق تولید ۱۲۷ میلیارد متر مکعب گاز تا سال ۹۶

به گزارش خبرنگار ایلنا، رکن الدین جوادی ، مدیر عامل شرکت ملی نفت در مراسم افتتاح و بهره برداری فاز ۱۲ پارس جنوبی با اشاره به اینکه مصادف شدن افتتاح این پروژه را با ملی شدن صنعت نفت به فال نیک می‌گیریم و به ملت و ریاست جمهوری کشورمان تبریک عرض می‌کنیم بهره برداری از این پروژه را ثمره خود باوری ملت ایران دانست وگفت: علیرغم محدودیت‌ها افتتاح بزرگ‌ترین پروژه نفتی کشور رقم خورده است.

وی اظهار داشت: این پروژه از نظر پالایشی بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز کشور است که ظرفیت سه میلیارد فوت مکعب گاز را دارد که دو سوم آن از میدان گازی و یک سوم از فازهای ۶، ۷و ۸ تامین می‌شود.

جوادی تصریح کرد: در سال جاری موفق شدیم ۱۰۷ میلیارد مترمکعب گاز را از پارس جنوبی تامین کنیم که این میزان تا سال ۹۶ به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب می‌رسد.

جوادی ارزش گاز را در توسعه با نفت ۶۰ دلاری ۱۲۷ میلیارد دلار به صورت سالانه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در حالی امروز گرد هم آمده‌ایم تا بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی را افتتاح کنیم که این پروژه حاصل زحمات ۴ دولت است وقرار داد آن در تیرماه ۸۴ به امضا رسیده و در دولت‌های نهم و دهم ادامه یافته ودر دولت یازدهم تکمیل و به بهره برداری رسیده است و درطی این مدت ۶ وزیر نفت به مدت ۱۱۶ ماه در اجرای پروژه فعالیت داشته‌اند همچنین ۵ مدیر عامل شرکت نفت ۵ مدیر عامل نفت و گاز پارس و دو مدیر عامل پترو پارس و جمعی کثیری از پیمانکاران ایرانی در به ثمر نشستن آن نقش داشته‌اند.

جوادی همچنین گفت: در اجرای این پروژه ۱۴۵ میلیون نفر ساعت کار فعالیت داشته‌اند.

وی تصریح کرد: طراحی فاز ۱۲ براساس سه فاز استاندارد بود ه که هر کدام ۲۸ میلیون متر مکعب گاز ترش و در ‌‌نهایت ۲۵ میلیون متر مکعب کاز شیرین را وارد شبکه سراسری میکنند.

وی خاطر نشان کرد: فاز یادشده براساس ملاحظات زیست محیطی طراحی شده و یکی از فازهای مدرنی است که با کمترین آلودگی در حال بهر ه برداری است به طوری که با میزان تفکیک 99.8درصد گوگرد یکی از پاک‌ترین پالایشگاههای کشور است.

وی در ادامه به میزان سرمایه گذاری‌ها در فاز ۱۲ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در این فاز ما ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم اولیه و ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم اولیه داشته‌ایم اما به دلیل شرایط تحریم و تاخیر‌هایی که داشتیم میزان سرمایه گذاری مستقیم روی این پروژه به ۷ میلیارد دلار رسید و سرانجام با صرف هزینه‌ای به میزان ۱۲ میلیارد دلار به بهره برداری رسید.

جوادی اظهار داشت: تا کنون این پروژه ۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی تولید داشته که از این میزان ۱۱ میلیون بشکه صادرات شده و ۹ میلیارد متر مکعب گاز نیز به شبکه تحویل داده شده که با نفت ۶۰دلاری ۲. ۵ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته است وچنانچه در سال ۹۴ به تولید کامل برسد ۶تا ۹ میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور در پی خواهد داشت که لذا تمام سرمایه گذاری انجام شده ظرف یکسال بازگشت خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به مشکل تامین گاز طی سال گذشته گفت: ما در سال گذشته مشکلات زیادی برای تامین گاز صنایع و نیروگاه‌ها داشتیم اما در سال جاری با بهره برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی موفق شدیم ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را به نیروگاه‌ها تحویل بدهیم در حالی که سال گذشته فقط توانستیم 36  میلیارد متر مکعب به نیروگاه‌ها ارسال کنیم که البته جایگزینی سوخت مایع برای صادرات نیز از جمله مزایای دیگر بهره برداری از فاز ۱۲ و افزایش تولید گاز است.

وی یادآور شد: چنانچه سال آینده مشکلات مالی نفت کاهش یابد شاهد بهره برداری از فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷و ۱۸ خواهیم بود لذا تا سال ۹۶ شاهد تکمیل توسعه این میدان بزرگ گازی خواهیم بود تا هدف تولید ۱۲۷ میلیارد مترمکعب گاز و در آمد ۱۲۰ میلیون دلاری محقق شود.

کد خبر : ۲۶۱۰۶۲