خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور :

تورم را به زیر ۱۶درصد رساندیم

کشوری که در هشت سال متوالی رشد منفی داشته در سال 93 رشد مثبت را تجربه کرده خوشبختانه امروز در تمامی بخش‌ها دارای رشد مثبت هستیم البته این آغاز کار است و باید به سمت رونق شتابنده برای مردم برویم .

به گزارش خبرنگارایلنا، حسن روحانی، در مراسم افتتاح فاز ۱۲پارس جنوبی گفت: امروز خوشحالم که محضر شما تلا‌ش‌گران صنعت نفت و گاز به عرض برسانم به مدد الهی و حمایت مرم و رهبری، دولت نسبت به وعده‌هایی که اعلام کرده بود، تاکنون در پیشگاه مردم شرمنده نیست و می‌تواند بگوید به آن وعده‌ها عمل شده است.

وی افزود: از زمانی که سال گذشته اعلام شد تورم تا پایان اسفند ۹۲، ۳۴. ۷درصد است، ما عنوان کردیم که تا پایان سال ۹۳ تورم را به زیر ۲۵ درصد می‌رسانیم،‌‌ همان موقع به من نامه نوشتند و گفتند، چرا عدد اعلام کردی یک دولت در شرایط تحریم نمی‌تواند ظرف یک سال ۱۰ واحد درصد تورم را کاهش دهد، اما خدا را شکرگذاریم که هم اکنون در اسفند ۹۳ هستیم و نه ۱۰ واحد بلکه ۲۰ واحد درصد تورم را کاهش دادیم و آن را از ۳۵ درصد به زیر ۱۶درصد رسانده‌ایم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بسیاری هم به من نامه نوشتند و گفتند شما همه همت دولت را روی مهار تورم گذاشته‌اید و این باعث می‌شود که کشور از رکود خارج نشود، ما وعده دادیم که در سال ۹۳ کشور را از رکود خارج می‌کنیم آمار ۹ ماهه اول بانک مرکزی اعلام کرد که رشد اقتصادی در این ۹ ماه نسبت به ۹ ماهه سال ۹۲، ۳. ۶ درصد بوده و تا پایان سال رشد ۱۲ ماهه حدود ۳ درصد خواهد بود.

وی ادامه داد: کشوری که در هشت سال متوالی رشد منفی داشته در سال ۹۳ رشد مثبت را تجربه کرده خوشبختانه امروز در تمامی بخش‌ها دارای رشد مثبت هستیم البته این آغاز کار است و باید به سمت رونق شتابنده برای مردم برویم اما همه این کار‌ها در زمان تحریم انجام شده و نباید این را فراموش کرد.

روحانی عنوان کرد: برخی‌ها می‌گویند نباید به دیگران امید بست که البته این حرف درست است ما به جز خدا و مردممان به کسی امید نداریم رشد و کاهش تورم ما در دوران تحریم انجام گرفت.

رئیس جمهور افزود: ما با قامتی استوار برابر ۵+۱ بامنطقی ایستادیم و به حول و قوه الهی در مسیر مذاکرات هم با مدد حق دیر یا زود به نتیجه خواهیم رسید.

رئیس شورای عالی اقتصاد با یادآوری حضورش در سال گذشته در عسلویه گفت: گویا آقای زنگنه باید یک یا دو بار ما را به اینجا بکشاند و البته من افتخار می‌کنم در کنار عزیزانی هستنم که کار بزرگی را انجام می‌دهند. من در آن زمان در یک مصاحبه گفتم تولید گاز ما در سال آینده به روزی صد میلیون می‌رسد عده‌ای گفتند که این کار نشدنی است، اما من در پاسخ به آن‌ها گفتم که من به وعده وزیر نفت و همه مسئولان وزارت نفت اطمینان دارم.

روحانی با اشاره به نحوه آشنایی خود با زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: آشنایی ما با آقای زنگنه به میدان جهاد و دفاع مقدس برمی‌گردد و ما در میدان آتش و خون همدیگر را یافتیم و آشنایی و رفاقت ما با تعدادی از وزرای کنونی به دفاع مقدس برمی‌گردد. من این قول را دادم وامروز در پایان سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ تولید از صد میلیون متر مکعب نیز بیشتر شده است و این نشان از کار بزرگی است که در شرایط تحریم‌های ظالمانه انجام شد و هنوز هم این تحریم‌ها ادامه دارد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما در برابر قدرت‌های ظالم سر فرود نیاورده‌ایم، یادآور شد: به بدخواهان گفتیم که می‌ایستیم و به مدد حق پیروز می‌شویم، من به سران ۵ کشور در حاشیه اجلاس سازمان ملل امسال و در مقاطع دیگر به صراحت گفتم که تحریم شما خلاف قانون و حقوق بشر و کارتان از لحاظ تاریخی شرمندگی‌آور است.

وی با یادآوری وضعیت کنونی ملت ایران در شرایط تحریم تصریح کرد: اگر در سالی که گذشت رفاه اجتماعی، بهداشت و درمان، بیمه همگانی، کشاورزی و صنعت، صنعت نفت و گاز، بنادر، راه‌آهن فعالیت‌ شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و بخش آموزش عالی و فرهنگی را ببینید، متوجه می‌شویم که حرکت خوبی توسط خدمت‌گزاران ملت و دولت و با همت مردم انجام شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی نشان می‌دهد تحریم‌ها و فشار‌ها و اقدامات غیرقانونی و ضدانسانی ملت را به عقب نمی‌راند.

روحانی افزود: در روزهای اولیه که با آقای زنگنه درخصوص نفت و گاز صحبت می‌کردم، گفتم اولین اولویت من توسعه تولید و بهره‌برداری در میدان‌های مشترک نفت و گاز است و اگر ما مخازن مشترک نفت وگاز داریم، باید ابتدا از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه سخنان خود به قفل و کلیدی که برای افتتاح فاز ۱۲ گذاشته شده بود، اشاره کرد و ابراز داشت: شما عملا قفل‌ها را گشودید. اراده، ایمان، ایثار و فداکاری ملت تحریم‌بردار نیست، مشکلاتی ایجاد می‌شود، اما ما راه‌مان را ادامه می‌دهیم و خوشحال هستم در زمانی که تیم‌ مذاکره‌کننده در سوئیس مشغول مذاکره است فاز ۱۲ پارس جنوبی که بزرگ‌ترین فاز و پروژه صنعتی در تاریخ کشور است همزمان با روزهایی که صنعت نفت در سال ۱۳۲۹ ملی شد افتتاح می‌گردد.

وی تاکیدکرد: امروز در واقع به معنای واقعی کلمه ملی شده است و انشاالله ما مسیرمان را ادامه می‌دهیم. من از وزارت نفت‌‌ همان خواست را دارم مخازن مشترک اولویت ماست و توسعه تولید هم اولویت ماست. کار بزرگی صورت گرفته و زحمت‌های بزرگی صورت گرفته و امروز زحمت‌های صورت گرفته در دولت‌های قبل را تکمیل کرد.

رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به سرعت بالا برای تکمیل و ساخت فاز دوازدهم پارس جنوبی بیان کرد: با اراده و خواست و فداکاری مستمر این کار صورت گرفت و امیدواریم شاهد افتتاح فازهای بعدی پارس جنوبی باشیم و بتوانیم با تلاش‌های بسیار دیگر فاز‌هایش را نیز تبدیل کنیم و به نقطه‌ای برسد که ۵. ۸ میلیون بشکه نفت را در روز تولید کنیم.

روحانی در ادامه به مساله محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد: مساله محیط زیست بسیار با اهمیت است. مردمی که در اینجا هستند باید رعایت حالشان صورت بگیرد واین، خواست دولت است. در محیط زیست قدم‌های خوبی صورت گرفته است. توسعه نباید توسط خود توسعه نابود شود بدون محیط زیست تولید و توسعه از بین می‌رود. توسعه پایدار نیاز به فرهنگ و محیط زیست دارد وگرنه پایدار نمی‌ماند و ما باید قدم به قدم همزمان با توسعه محیط زیست را مورد مراعات قرار دهیم.

 رئیس جمهور خطاب به زنگنه عنوان کرد: هر کجایی را توسعه می‌دهیم نیروی محلی در شرایط مساوی ترجیح دارد اینجا کسانی که حضور دارند باید توسعه را لمس کنند.

کد خبر : ۲۶۱۰۷۴