خبرگزاری کار ایران

دعوت از مردم ایران برای مشارکت در حرکت جهانی ساعت زمین؛

برج میلاد امشب خاموش می‌شود

کشورهای مختلف جهان امشب (شنبه 8 فروردین‌ماه) در اقدامی نمادین با خاموش کردن شماری از لامپ‌ها به‌مدت یک ساعت، از بهینه‌سازی مصرف انرژی و حفظ محیط زیست حمایت می‌کنند.

به گزارش ایلنا، امیر دودابی‌نژاداظهار داشت: از سال 2007 حرکتی با نام ساعت زمین به‌منظور ایجاد حساسیت بین مردم جهان برای حفظ محیط زیست و توجه به تغییر اقلیم به وجود آمده است.

وی افزود: این حرکت در ابتدا از استرالیا آغاز شد و سال به سال کشورهای مختلف جهان به آن پیوستند که براساس آن، در آخرین شنبه ماه مارس هر سال در یک ساعت مشخص، شماری از چراغ‌های روشنی‌بخش المان‌های اصلی شهرها خاموش می‌شود.

وی با بیان اینکه 162 کشور جهان تا سال 2014 به کمپین ساعت زمین پیوسته‌اند، گفت: تاکنون 14 کلان‌شهر در ایران نیز به این کمپین پیوسته‌اند تا حمایت خود از حفظ محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف انرژی را اعلام کنند.

وی افزود: براساس این اقدام جهانی و به‌دنبال آن در ایران، شماری از لامپ‌های المان‌های اصلی برخی شهرها در کشور همچون برج میلاد تهران خاموش می‌شود.

دودابی‌نژاد تصریح کرد: روز شنبه 8 فروردین‌ماه از ساعت 20:30 تا 21:30 شماری از المان‌های اصلی شهری در نقاط مختلف کشور به نشانه همبستگی با این حرکت جهانی خاموش می‌شود.

وی هدف اصلی از این اقدام را تغییر عادت‌های روزمره در مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: خاموش کردن شماری از لامپ‌ها٬ اهمیت برق را یادآوری می‌کند و از آنجا که موضوع انرژی به‌عنوان یکی از عوامل تغییر اقلیم در جهان مطرح است٬ این اقدام نمادین کمک می‌کند که با همکاری یکدیگر، تحولی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از آن ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از معیارهای زیست‌محیطی موضوع گرمایش است، گفت: مصرف سوخت فسیلی و سوزاندن آنها از عوامل ایجاد گرمایش است که در سراسر جهان، به‌منظور استفاده بهینه از منابع انرژی شماری از لامپ‌ها را در یک ساعت مشخص خاموش می‌کنند.

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران یادآور شد: اگر 30 میلیون مشترک برق هرکدام تنها معادل یک لامپ یکصد واتی از مصارف روشنایی خود را بین ساعت 20:30 تا 21:30 هشتم فروردین‌ماه خاموش کنند، این اقدام موجب صرفه‌جویی سه‌هزار مگاواتی مصرف انرژی می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این اقدام، افزایش حساسیت مردم نسبت به حفظ محیط زیست و توجه به بهره‌وری انرژی است.

وی با بیان اینکه یک جنبه مهم بهره‌وری انرژی حفظ محیط زیست است، گفت: صرفه‌جویی در مصرف انرژی موجب حفظ محیط زیست می‌شود که یک اولویت ملی و جهانی است.

وی یادآور شد: افزایش بهره‌وری انرژی، میزان ارزش افزوده را ارتقا داده و به اقتصاد کشور کمک می‌کند.

کد خبر : ۲۶۲۳۳۶