خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایلنا خبر داد:

افزایش واردات مواد اولیه صنایع نساجی از ترکیه/ میانگین قیمت واردات هر تن۱۲۷۰دلار

در تلاشیم با همسایگانی که دارای پتانسیل و حجم تجارت بیشتری هستیم تجارت ترجیحی را آغاز کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش واردات فرآورده‌های مواد اولیه صنایع نساجی از ترکیه خبر داد.

ولی اله افخمی راد، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تجارت ترجیحی با ترکیه اظهار داشت: تجارت ترجیحی با ترکیه در دست انجام است و بر اساس آمار و ارقام از زمانی که این تجارت آغاز شده شاهد تغییرات وسیعی در حوزه تجارت بین دو کشور هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نوع تجارت لطمه‌ای به تولید داخل نخواهد زد؟ افزود: در تجارت ترجیحی با ترکیه ما شاهد هیچ گونه لطمه‌ای در تولید داخل نبوده ایم و تنها در دو تا سه قلم کالا حجم واردات از ترکیه افزایش پیدا کرده است.

افخمی تصریح کرد: به عنوان مثال واردات صد تا دویست هزار دلاری برخی از کالا‌ها هم اکنون به یک میلیون دلار رسیده است که بیشتر در زمینه فرآورده‌های مواد اولیه نساجی بوده اما در خصوص واردات پوشاک ما هیچ رشدی نسبت به گذشته نداشته‌ایم پس جای هیچ نگرانی برای تولیدکنندگان پوشاک نیست.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر میانگین قیمت واردات کالا هر تن۱۲۷۰دلار است و میانگین ارزش صادرات هر تن ۴۵۵ دلار که ضرورت دارد ما به سمت صادرات کالاهایی حرکت کنیم که از ارزش افزوده بیشتری برخوردارند.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که چرا اکثر واردات ما از ترکیه در بخش فرآورده‌های صنعتی است؟ گفت: ما کشوری صد در صد صنعتی نیستیم و این مراحل در واردات کالا باید طی شود تا با ارتقاء فناوری و افزایش توان تولید داخل بتوانیم ارزش افزوده کالایی خود را افزایش دهیم.

افخمی در خاتمه گفت: در تلاشیم با همسایگانی که دارای پتانسیل و حجم تجارت بیشتری هستیم تجارت ترجیحی را آغاز کنیم.

کد خبر : ۲۶۲۷۴۶