خبرگزاری کار ایران

چیت‌چیان اعلام کرد:

کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع برق کشور

وزیر نیرو افزود: براساس برنامه‌ریزی منسجم تلفات ۱۵ درصدی انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق کشور در سال گذشته به ۱۲.۸۵ درصد رسید که کاهش این تلفات تا کمتر از ۱۰ درصد در دستور کار است.

به گزارش ایلنا، حمید چیت چیان شامگاه دوشنبه در حاشیه بهره برداری پست برق ناظریه مشهد عنوان کرد: در کمیته فنی پیگیری کاهش تلفات انرژی در شبکه توزیع و تولید برق کشور رویکردهای امسال در راستای دستیابی به تلفات کمتر از ۱۰ درصد تلفات انرژی در شبکه برق  در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نیرو ادامه داد: وزارت نیرو از اواسط سال گذشته براساس برنامه ریزی منسجم تلفات۱۵  درصدی انرژی در شبکه انتقال و توزیع برق کشور را به ۱۲.۸۵ درصد رساند و از تلف شدن ۴.۴ میلیارد کیلو وات ساعت برق در شبکه جلوگیری کرد که با این کار ۱۰ هزار میلیارد ریال نیز صرفه جویی شد.

چیت چیان بیان کرد: در همین راستا راهکار های مهمی از جمله افزایش تولید پراکنده برق و توسعه تولید برق از طریق انرژی های تجدید پذیر، کاهش طول شبکه فشار ضعیف و نصب ترانس های استاندارد در دستیابی به این هدف از سال جدید در دستور کار قرار می گیرد.

وی گفت: مجموع توان تولید برق کشور در سال حدود ۶۸ هزار و ۹۳۲ مگاوات است که ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات از کل تولید برق کشور از طریق نیروگاه های حرارتی، یک زار و ۲۰ مگاوات توسط نیروگاه اتمی، ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات به وسیله نیروگاه های آبی، ۲۱۹  مگاوات توسط انرژی های نو و ۴۶۶ مگاوات از طریق نیروگاه های مولد مقیاس کوچک یا تولید پراکنده تولید می شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای کاهش تلفات برق برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است اذعان کرد: میزان برق تولید شده از تلفات ۴.۲ کیلووات ساعت بوده است که اگر قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی را ۲۰ سنت محاسبه کنیم در این راستا میزان سوختی که باید برای تولید این مقدار برق مصرف می‌شد یک هزار میلیارد تومان بود.

چیت چیان با بیان اینکه هزینه‌های انتقال و توزیع مواد سوختنی افزایش پیدا نمی‌کند اظهار داشت: این مورد جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی است.

داعش مهمترین مانع صادرات برق به عراق

وزیر نیرو همچنین از گروه تروریستی داعش به عنوان مانع صادرات برق به کشور عراق یاد کرد و افزود: در سال ۹۳ با اندکی کاهش در صادرات برق نسبت به سال ۱۳۹۲ به میزان ۱۲ میلیارد کیلو وات ساعت مواجه شدیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: دلیل اصلی کاهش صادرات برق کشور در سال گذشته شرایط سیاسی عراق بود زیرا یکی از خطوط انتقال برق به عراق در منطقه ای قرار داشت که داعش بر آن تسلط یافته بود اما اکنون این منطقه از محاصره گروه داعش خارج شده و صادرات برق به این کشور مانند گذشته انجام می شود.

واگذاری نیروگاه های حرارتی کشور به بخش خصوصی

وزیر نیرو همچنین از واگذاری نیمی از نیروگاه‌های حرارتی کشور به بخش خصوصی خبر داد و گفت: واگذاری ۵۵ درصد نیروگاه ها به بخش خصوصی  یکی از موفق ترین اقدامات این وزارتخانه است.

وی واگذاری امور به بخش خصوصی را در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرد و افزود: وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه های حرارتی بخش خصوصی را برای استفاده مشترکان خریداری می کند.

کد خبر : ۲۶۲۷۷۴