خبرگزاری کار ایران

جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد:

تاثیر مالیات «مجموع درآمد»؛ در اقتصاد پس از مذاکرات هسته‌ای

بهانه سازمان مالیاتی که همواره تحت نفوذ این افراد بوده، این است که اجرای این قانون با اشکالاتی مواجه است، اما لازم به ذکر است که شخص بنده برنامه کامل اجرایی این قانون را در دست دارم و اگر دولت و مجلس بخواهند، این برنامه را با کمال میل در اختیار آنها قرار خواهم داد.

جمشید پژویان، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه در خصوص پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال جدید، با توجه به وضعیت مذاکرات هسته‌ای، به ایلنا گفت: اگر مذاکرات در تیرماه به نتیجه برسد و متن توافق‌نامه بین طرف‌های مذاکره امضا شود، این مسئله ثمرات مثبتی را برای اقتصاد ما به همراه خواهد داشت چراکه بخشی از منابع ما آزاد، بخشی از محدودیت‌های ما در فروش، صادرات و واردات کاهش پیدا می‌کند که برآیند این مسائل برای اقتصاد ما مثبت و قابل توجه است.

پژویان با اشاره به این‌که نباید انتظار داشته باشیم که اقتصاد ما به یکباره دچار تحول بزرگ شود، عنوان کرد: به طور قطع این تحریم‌ها در طول زمان و به تدریج خواهد بود، در نتیجه نباید انتظار یک جهش شگرف را داشته باشیم، بلکه باید انتظار ما به این‌گونه باشد که بهبودی نسبی در بودجه دولت پدید آید.

این اقتصاددان با بیان اینکه دولت از نظر بودجه تحت فشار است،گفت: با کمال تاسف می‌توانم اعلام کنم که به دلیل نفوذ قدرت صاحبان ثروت و درآمد، به خصوص کسانی که درآمدهایشان سالم نبوده است، در سال 80 قانون مالیات مجموع درآمد، با وجود اینکه اجرا نمی‌شد، از قانون خارج شد.

وی تصریح کرد: اما این قانون در دولت گذشته مجددا در قانون گنجانده شد، اما بنده مطلع شدم که با کمال تاسف دولت کنونی این ماده را از درون بودجه خارج کرده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به که این مسئله به معنی قطع امید حصول درآمدها از طریق مالیات است، گفت: در شرایط فعلی وضعیت به‌گونه‌ای است که به جای دریافت مالیات از افراد ثروتمند، اکثر بار مالیات بر دوش طبقه پایین و متوسط جامعه قرار دارد.

پژویان با اشاره به این که در حقیقت نمی‌دانم چرا دولت کنونی این کار را انجام داده است، گفت: بهانه سازمان مالیاتی که همواره تحت نفوذ این افراد بوده، این است که اجرای این قانون با اشکالاتی مواجه است، اما لازم به ذکر است که شخص بنده برنامه کامل اجرایی این قانون را در دست دارم و اگر دولت و مجلس بخواهند، این برنامه را با کمال میل در اختیار آنها قرار خواهم داد.

وی گفت: با این وجود در اینجا سوالی مطرح می‌شود که آیا کشورهای ترکیه، اندونزی، مالزی، پاکستان و تمام کشورهای در حال توسعه از ما خیلی برتر هستند که این قانون را انجام می‌دهند؟ آیا کشور ما تا این اندازه عقب افتاده است که قادر نیستیم این قانون که تقریبا در دنیا، ستون نظام مالیاتی کشورها محسوب می‌شود را اجرا کنیم؟

این اقتصاددان با هشدار نسبت به مشکلات ناشی از عدم اجرای این قانون و ابراز نگرانی از این که توافق نهایی نشود، عنوان می‌کند که ما در این صورت قطعا تحت فشارهای بودجه‌ای قرار می‌گیریم.

پژویان با اشاره به اشاره به اینکه این پایه مالیاتی محسنات بسیاری دارد، تشریح کرد: به طور کلی « مالیات مجموع درآمد » مالیاتی است که در آمریکا به تکس ریترن (Tax Return) معروف است. به این دلیل که مالیات‌هایی مانند مالیات دستمزد و حقوق که افراد در طول سال پرداخت می‌کنند، در زمان پر کردن اظهارنامه، می‌توانند آن را از مجموع درآمدهای خود کسر کرده و با توجه به نرخ‌هایی که در «مجموع درآمد» وجود دارد، در بعضی از مواقع نیز می‌توانند از دولت طلب‌کار شوند.

وی تصریح کرد: اما به طور کلی در تمامی کشورها، عموم افراد جامعه موظف هستند که در انتهای دوره مالی خود یک فرم را تکمیل کنند که در این فرم تمامی درآمدها باید اظهار شود. البته بخشی از کشورها میزان هزینه‌های عمده انجام شده توسط افراد را نیز می‌خواهند.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به این که در این پایه مالیاتی بعضی از هزینه‌ها مانند درمان و بهداشت قابلیت این را دارد که از مجموع درآمدها کم شود، گفت: بعد از آن این درآمدها در یک جدول وارد می‌شود که این جدول به موارد مختلفی مانند وضعیت مسکن، تاهل یا تجرد، تعداد افراد خانواده و ... بستگی دارد.

پژویان گفت: در این جدول درصد مالیاتی را که افراد باید پرداخت کنند مشخص می‌شود و بر اساس آن باید مالیات خود را بپردازند، یکی دیگر از محسنات این پایه مالیاتی این است که اگر فردی درآمد غیرقانونی داشته باشد، با این شیوه می‌توان آن را مشخص کرد.

وی در ادامه افزود: زیرا بر اساس ردیابی هزینه‌های کلانی که افراد دارند، دولت می‌تواند منشا درآمدهای آنان را شناسایی کند.

جمشید پژویان در پایان با اشاره به اینکه این پایه مالیاتی، ستون نظام مالیاتی اکثر کشورها است، گفت: اما مایه تعجب است که چرا دولت این پایه مالیاتی را از قانون خارج کرده است؛ چراکه جمشید پژویان مایل نیست دولت بفهمد درآمدهایش از کجا نشات می‌گیرد و از طرفی دیگر پژویان آدم صاحب نفوذی است.

کد خبر : ۲۶۳۳۶۱