خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی :

جزئیات مسکن اجتماعی تا پایان فروردین اعلام می‌شود/ مذاکرات مفصل با منابع دست اول تامین هواپیما در جهان

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در سال 94 اولین فاز توسعه بندر چابهار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت از مذاکرات مفصل با منابع دست اول تامین هواپیما در جهان خبر داد و گفت: جزئیات مسکن اجتماعی تا پایان فروردین اعلام می‌شود

 

به گزارش ایلنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز در ساختمان شهید دادمان اظهار داشت: افزایش قدرت رقابت بین المللی ایران در حوزه هوا و دریا ، توسعه ارتباط ایران با همسایه ها و یکپارچه کردن شبکه حمل و نقل ریلی ایران با همسایگان و فعال شدن بازار مسکن سه راهبرد اصلی وزارت راه وشهرسازی در سال 1394 است که پیگیری می شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان با مذاکرات 1 + 5 مذاکرات مفصلی با شرکت های تامین کننده ناوگان هوایی انجام دادیم زیرا که ناوگان هوایی کنونی مناسب و درخور شان ملت ایران نیست و باید سرمایه گذاری عمده ای در ناوگان صورت گیرد و مذاکرات مفصلی را با منابع دست اول تامین هواپیما در سطح جهانی دنبال می کنیم تا با لغو تحریم با فوریت قراردادها را منعقد کنیم.

آخوندی تصریح کرد: همزمان با نوسازی ناوگان باید بتوانیم شرکت های بزرگ هواپیمایی ایران را بازسازی ساختاری کنیم زیرا که تعداد شرکت هواپیمایی در ایران زیاد است اما لزوماً قدرت رقابت بین المللی ندارند که در اولین مرحله وزارت راه و شهرسازی بازسازی ساختاری شرکت هما و تبدیل آن به یک شرکت معتبر بین المللی و درخور شان ملت ایران را انجام می دهد.

وی توضیح داد: افزایش میزان سرمایه شرکت های هواپیمایی برای رقابت در سطح بین المللی باید انجام شود.

 

آغازعملیات اجرایی ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی (ره) در تابستان

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیحات خود در بخش هوایی به وضعیت فرودگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: در بخش ترمینال فرودگاه ها با توجه به اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در وضع مناسبی نیست ، ساخت ترمینال پنج آن آغاز شده است و تلاش می کنیم تا 18 ماه به بهره برداری برسد.

وی اعلام کرد: عملیات اجرایی ترمینال 2 فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در تابستان امسال آغاز می شود.

آخوندی یادآور شد: ترمینال های فرودگاه‌های بین‌المللی به ویژه در مراکز استانهای خوزستان، اصفهان مورد بازنگری قرار گیرد زیرا که ترمینال های فرودگاه‌های کشور وضع خوبی ندارند و باید با بازسازی در وضع شایسته ای قرار گیرد.

 

بهره برداری از اولین فاز توسعه بندر چابهار در سال 94

 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تشریه سیاست‌ها و برنامه‌های این وزارتخانه در سال 1394 به اشاره به اهمیت بخش بنادر و دریانوردی بیان داشت: در بخش دریا به دلیل شرایط و تنگناهایی که بود، کشورهایی که در شرایط عادی توان رقابت با ایران را نداشتند ، فعال شدند و اکنون بخش عمده ای از بنادر در جنوب خلیج فارس فعال شده است.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم بندر چابهار را در دریای عمان فعال کنیم و در سال 94 اولین فاز توسعه بندر چابهار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و ظرفیت آن از دو و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن افزایش پیدا می کند.

آخوندی اعلام کرد : فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی تجهیز خواهد شد و با فعال شدن فاز سوم این بندر ظرفیت آن به شدت افزایش پیدا می کند و قدرت رقابتی برای این بخش به وجود می‌آید و با رفع تحریم ها خطوط بین المللی دریایی بیشتری در ایران به طور مستقیم فعالیت خواهند کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان دریایی اظهار داشت: در حال حاضر کانتینرهایی که به مقصد ایران می‌آیند، ابتدا به جنوب خلیج فارس وارد و مجدداً بارگیری می شود و به ایران می آیند که برای هر کانتینر بین 500 تا 700 دلار فقط پول حمل و نقل مجدد صرف می‌شود و این هزینه ای است که بر دوش مردم ایران بار می شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: در حوزه ریلی و جاده ای تسهیل تجارت را با اتصال شبکه های ریلی جهان و به ویژه منطقه شبکه های جاده ای و بزرگراهی آسیا پیگیری خواهیم کرد.

 

100 لکوموتیو جدید وارد شبکه ریلی می‌شود

 

آخوندی افزود : در حوزه ریلی قراردادهای منعقد شده است که حداقل 300 واگن مسافری جدید ، بیش از 2 هزار واگن باری در حوزه باری و 100 لکوموتیو جدید وارد شبکه ریلی می‌شود و ناوگان ریلی نوسازی خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع حمل و نقل ریلی حومه اشاره کرد و گفت: از تهران بحث حمل و نقل ریلی حومه را دنبال می‌کنیم و کرج ، قم و شهرهایی که به تهران منتهی می شود دارای حمل و نقل ریلی به سمت تهران خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود : در حوزه جاده هم پیگیر نوسازی ناوگان هستیم و هم کریدورهای توسعه ایران را فعال خواهیم کرد.

وی با اشاره به کریدورهای توسعه در کشور گفت: یک کریدور در جنوب از بندر امام تا گوادر در دست پیگیری داریم تا در واقع بتوانیم کل ساحل مکران و خلیج فارس دسترسی و کریدور بسیار خوب داشته باشیم.

آخوندی گفت: در کریدور شمال - جنوب هم از بندر امام خمینی (ره) تا بازرگان در غرب ایران در دستور کار است.

 

جزئیات مسکن اجتماعی تا پایان فروردین ماه اعلام می شود

 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه مسکن، بحث عمده انضباط شهری است که شهرها قابل سکونت شود در حال حاضر اکثر کلان شهرهای ایران هوای سالم ندارد و گرفتاری بسیار زیادی دارد که در این زمینه امسال نیز بحث خط انضباط شهری را ادامه خواهیم داد و تلاش می کنیم شهرها را قابل سکونت کنیم و از این وضع افسارگسیخته خارج شویم و سوداگران را از بازار مسکن خارج کنیم.

آخوندی توضیح داد: بازار مسکن به یک بازار اقتصادی که عرضه و تقاضای واقعی تعیین کننده باشد ، تبدیل می شود.

وی ابراز داشت: ساخت حدود 500 هزار واحد مسکونی را در سال برنامه ریزی کرده ایم که 300 هزار واحد مسکونی شهری آن در بافت فرسوده عملیاتی خواهد شد و 200 هزار واحد مسکونی نیز در روستاها ساخته می‌شود.

وی افزود : در اواخر سال 93 با هماهنگی وزارت وتعاون ورفاه اجتماعی برای طبقات کم درآمد، ساخت 125 هزار واحد مسکونیبرنامه ریزی شده است که جزئیات طرح تا پایان فروردین ماه اعلام می شود و با این شیوه برای 60 درصد تقاضای بازار مسکن برنامه ریزی شده است.

 

آیین نامه حقوق مسافر در بخش هوایی به زودی ابلاغ می‌شود

 

وزیر راه و شهرسازی گفت : برای حقوق مسافر سال گذشته در شورای هواپیمایی کشوری بحث های مفصلی شد و آیین نامه آن آماده شده است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

آخوندی اظهار داشت: آیین حقوق مسافر به منظور توجه بیشتر به حقوق مسافر بیش ازگذشته، تهیه شده است و دارای مقدمات زیادی است که در واقع برنامه های تأخیری، پروازهایی که انجام نمی شود و شرایط مختلف حقوق مسافر در این آیین نامه تعیین خواهد شد.

آخوندی با اظهار امیدواری کرد از ابلاغ این آیین نامه در فروردین ماه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در آیین نامه حقوق مسافران بخش هوایی ناظر بر استیفای حقوق شهروند و مسافر خواهد بود.

کد خبر : ۲۶۳۴۳۷