خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد:

بهای فولاد جهانی مجددا کاسته خواهد شد

به نظر نمی رسد توافق لوزان تاثیر چندانی در نرخ ارز داشته باشد و در صورتی که فولاد را بانرخ ارز آزاد هم محاسبه کنیم قیمتهای جهانی در تعرفه فولاد هنوز هم توجیه پذیر نیست و باید سعی شود که هزینه های تمام شده پایین آید.

ابوذر مشایخی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه پیش بینی می شود طی ماههای آینده بهای فولاد به شدت کاهش یابد اظهار داشت: رکود جهانی دامنگیر صنعت فولاد شده و کارخانجات مانیز دچار چالش عجیبی شده اند.

وی افزود: با ادامه کاهش قیمت سنگ آهن تولید کنندگان نه تنها سودی نخواهند برد بلکه نسبت به سال گذشته زیان بیشتری نیز خواهند دید.

وی خاطر نشان کرد: باید منتظر بود تا تحرکات بخش مسکن و خروج نقدینگی از بانکها باعث رونق فولاد شود اما در صورتی که اتفاقی در این بخش نیفتد حتی با افزایش تعرفه ها نیز در کنار افت قیمتهای جهانی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

مشایخی با بیان اینکه هزینه تمام شده فولاد در کشور همچنان بالاست تصریح کرد: دو عامل رکود و کاهش قیمتها در عرصه جهانی موجب شده تا این بخش نتواند چندان پویا باشد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت فولاد بین 200 تا 350 دلار است اما احتمال کاهش 40 تا 50 دلاری آن وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظر نمی رسد توافق لوزان تاثیر چندانی در نرخ ارز داشته باشد و در صورتی که فولاد را بانرخ ارز آزاد هم محاسبه کنیم قیمتهای جهانی در تعرفه فولاد هنوز هم توجیه پذیر نیست و باید سعی شود که هزینه های تمام شده پایین آید.

وی با بیان اینکه چشم انداز صنعت فولاد وابسته به چشم انداز اقتصاد کشور در 5 ، 6 ماه آینده است گفت: در این مسیر تخصیص بودجه عمرانی و تحولات بخش مسکن بسیار مهم است.

وی افزود: در خصوص سنگ آهن نیز هزینه تمام شده تولید آن بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است و بهای سنگ آهن که در تابستان گذشته حدود 110 دلار بود در حال حاضر به 50 دلار تنزل کرده و چین با سیاستهایی که در خصوص تعرفه داشته تغییرات زیادی در تجارت محصولات فلزی بوجود آورده است چرا که در حالی که تعرفه شمش خالص آلومینیوم در چین 27 درصد است محصول نهایی بیلت و ورق هم همین تعرفه را دارد و همین نزدیکی تعرفه ها با هم باعث می شود تا محصول نهایی خریداری شود.

وی افزود: در زمینه فولاد نیز چین چنین سیاستی را اعمال خواهد کرد و با کاهش تعرفه صادرات مفتول و افزایش تعرفه شمش، قدرت رقابت تولید مفتول را نیزاز بین خواهد برد.

کد خبر : ۲۶۳۶۵۲