خبرگزاری کار ایران

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران:

جلوگیری از ورود حدود 150 تن زباله به رودخانه‌های استان تهران

طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و گردشگران توانست از ورود حدود ۱۵۰ تن زباله و پسماند به داخل رودخانه‌های استان تهران شامل رودخانه جاجرود، کرج و حوضه سد طالقان جلوگیری نماید.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران گفت: با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و گردشگران از ورود حدود ۱۵۰ تن زباله و پسماند به داخل رودخانه‌ها در روز طبیعت جلوگیری شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، محسن اسلامی‌زاده اظهار کرد: طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و گردشگران توانست از ورود حدود ۱۵۰ تن زباله و پسماند به داخل رودخانه‌های استان تهران شامل رودخانه جاجرود، کرج و حوضه سد طالقان جلوگیری نماید.

اسلامی‌زاده با بیان اینکه هر ساله در روز طبیعت (۱۳ فروردین ماه) حجم زیادی از زباله و پسماند در حاشیه و یا درون رودخانه‌ها توسط گردشگران ریخته می‌شد، گفت: این میزان تولید زباله در روز طبیعت مشکلات فراوانی را برای طبیعت و به ویژه رودخانه‌های استان ایجاد می‌کرد که شرکت آب منطقه‌ای تهران هزینه مالی و غیرمالی سنگینی را جهت جمع آوری و خارج سازی این میزان زباله متحمل می‌شد.

وی تصریح کرد: به همین منظور از سال گذشته و با برگزاری نشست‌های مشترک با سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و برنامه ریزی برای ایام نوروزی و روز طبیعت، فعالیت‌های مختلفی از جمله توزیع کیسه زباله و برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های متنوع برای گردشگران در نظر گرفته شد.

اسلامی‌زاده با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار کیسه زباله خریداری و با همت عوامل مربوطه ۸۰ هزار کیسه در بین گردشگران توزیع شد، بیان کرد: از این میزان در حدود ۵۰ هزار کیسه زباله مورد استفاده گردشگران قرار گرفت است.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران اضافه کرد: براساس برآوردهای مهندسی حدود ۱۵۰ تن زباله جمع آوری و از ورود آن به رودخانه‌ها و منابع آب‌های سطحی که تامین کننده آب شرب تهران هستند جلوگیری بعمل آمد.

به گفته وی، حوضه‌های آبریز جاجرود، امیرکبیر و طالقان از جمله مناطق زیرپوشش این برنامه بوده‌اند.

اسلامی‌زاده در ادامه به ایجاد و راه اندازی چهار پایگاه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اشاره کرد و افزود: این پایگاه‌ها در مناطق میدان لشکرک، سد امیرکبیر، جاجرود ورودی سد لتیان و پارک کشفیا در لواسان برپا شده بود.

وی در ادامه به برگزاری جشن آب و طبیعت به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این طرح در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: این جشن در روز طبیعت و در شهرستان لواسان و حوزه سد امیرکبیر برگزار شد که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

گفتنی است، جشن آب و طبیعت شامل برنامه‌های متنوعی از جمله مسابقه نقاشی کودکان، مسابقه طناب کشی، پازل کودکان، مسابقه جمع آوری و تفکیک زباله، مسابقه خلاقیت با قوطی‌های دورریز، تئا‌تر و موسیقی زنده و توزیع جوایز بین برندگان است.

اسلامی‌زاده در پایان به فراخوان مسابقه عکاسی نیز اشاره و اظهار کرد: این مسابقه عکاسی با چهار موضوع «آب و زیبایی»، «آب و زندگی»، «آب و بحران» و «آب و آلودگی» برای تمامی سنین برگزار می‌شود و علاقه مندان تا اول اردیبهشت ماه مهلت دارند تا هفت عدد تصویر که با موبایل، تبلت و دوربین عکاسی شده را به نشانی ایمیل aabphoto@thrw. ir ارسال نمایند.

کد خبر : ۲۶۳۷۸۹