خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

آغاز عرضه‌های اولیه بیش از ۲۰ شرکت از پایان هفته جاری

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه‌های اولیه بیش از ۲۰ شرکت از پایان هفته جاری آغاز می‌شود تا بتوانیم بخشی از تقاضای بازار را با عرضه‌های اولیه پاسخ دهیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدفطانت با اشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش خطرپذیری و رشد شاخص کل بورس نتیجه مذاکرات هستهٔ است، گفت: نزدیک شدن به فصل مجامع از دیگر عوامل موثر بر رونق روزهای اخیر شاخص بورس است.

وی گفت: در ماه‌های پیش رو بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران از طریق شرکت‌ها و براساس سودهای پیش بینی شده توزیع خواهد شد که این امر سبب ایجاد جوی مثبت در بازار می‌شود.

وی رفع ابهامات پالایشگاه‌ها و بازگشایی نماد این شرکت‌ها، اقدامات تیم اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، ایجاد مباحثی درباره کاهش نرخ سود بانکی، مناسب بودن بورس نسبت به بازارهای موازی و مصوبه اخیر مجلس در باره لایحه‌ای که دولت برای رفع موانع اقتصادی به مجلس فرستاده را مجموع اقداماتی دانست که توانسته روندی مثبت در بورس ایجاد کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران گفت: با توجه به فضای حاکم بر بازار، عرضه‌های اولیه بیش از ۲۰ شرکت از پایان هفته جاری آغاز می‌شود تا بتوانیم بخشی از تقاضای بازار را با عرضه‌های اولیه پاسخ دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: عرضه و تقاضا در بازار به فعالان و دارندگان و خریداران سهام مربوط است و ما نمی‌توانیم اجباری در این زمینه داشته باشیم.

فطانت افزایش تقاضا، حجم بازار و افزایش سرمایه شرکت‌ها را از دیگر موارد موثر بر بازر سرمایه عنوان کرد و افزود: افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند زمینه‌ای برای ورود افراد جدید و کسانی که راغب به سرمایه گذاری هستند، ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماه آینده با احتساب بخشی که تشریفات افزایش سرمایه‌اش باید انجام شود بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان آمادگی افزایش سرمایه بوجود می‌آوریم.

فطانت ارزیابی خود از عملکرد بورس را در سال قبل اینگونه بیان کرد: پیرو تصمیمات اتخاذ شده در سال گذشته بازار ما را به سمت ایجاد زیرساخت و کارهایی پیش برد که بتوانیم پاسخگوی کسانی باشیم که با حجم بیشتری از سرمایه در بازار حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: به لحاظ عدد و رقم از دی ۹۲ تا اسفند ۹۳ بازار منفی را تجربه کردیم یعنی چیزی حدود ۲۸ درصد افت شاخص داشتیم که امیدواریم در فضای پر رونق سال ۹۴ این عدد جبران شود.

وی افزود: تلاش ما این است که افراد با ذائقه‌های مختلف خطرپذیری، بتوانند محصول متناسب با روحیه خود را خریداری کنند، برای مثال اوراق مختلفی در قالب درآمد ثابت، مشارکت، مرابحه، اوراق صکوک اجاره با سودهای مشخص و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک برای بهره‌مندی افرادی که قدرت خطرپذیری کمی دارند فراهم شده است.

فطانت در پایان افزود: افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند بهتر است شناخت کافی از ادبیات بورس و ریسک بازار، دیدگاه بلندمدت داشته باشند و نسبت به شرکت‌ها و نمادهایی که خریداری می‌کنند، تحقیق کرده باشند.

کد خبر : ۲۶۳۹۳۸