خبرگزاری کار ایران

بانک مرکزی اجازه قصور در اجرای ضوابط مصوب را نخواهد داد

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: طبق قانون، این بانک مرجع سیاستگزار و نظارت بر نظام پولی و بانکی کشور است و بانک‌ها براساس مفاد‌‌ همان قوانین ملزم به اجرای سیاست‌های ابلاغی بانک مرکزی هستند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، حمید تهرانفر در پاسخ به اظهارات یکی از مدیران نظام بانکی کشور، اظهار داشت: اگرچه بانک مرکزی در تبیین و ابلاغ ضوابط اجرایی سیاستهای پولی- اعتباری و بانکی کشور، علاوه بر توجه به پارامترهای اقتصاد کلان، نظرات فعالان بانکی کشور نیز مورد نظر قرار می‌دهد و دیدگاه‌های منطقی مطرح شده را که تعارض با اهداف سیاست کلان نداشته باشد، مطمح نظر قرار می‌دهد لیکن در اجرای ضوابط و مقررات اعلام شده قرار نیست مجریان در جهت انجام وظایف قانونیشان پیش شرط تعیین کنند.

وی تاکید کرد: بدون تردید، هر شخصی که مایل به داشتن مسئولیت در مدیریت یک بانک باشد، باید تابع ضوابط و مقررات اعلام شده توسط مقام ناظر باشد و آن‌ها را به طور تمام و کمال رعایت کند و بی‌توجهی به آن‌ها تخلف از ضوابط محسوب شده و شایسته برخورد انتظامی و در صورت لزوم قضایی وفق قوانین و مقررات موجود خواهد بود.

تهرانفر افزود: پیش شرط حضور در عرصه بانکی، پذیرفتن قاعده بازی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد در اجرای ضوابط مصوب و اعلام شده، به ویژه نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات، کوتاهی شده و انجام آن‌ها منوط به رعایت برخی پیش شرط‌ها و غیره گردد.

وی با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای جهان قوانین ضد انحصار برای جلوگیری از عملکرد انحصاری برخی فعالیت‌ها وجود دارد، خاطرنشان ساخت: این قوانین به پیشبرد اقتصاد و حفظ آرامش در صحنه اقتصادی کشور‌ها بسیار کمک می‌کند. این امر به طریق اولی در کشور ما به ویژه درخصوص تاثیر عملکرد بانک‌های کشورمان کاملاً صادق است.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: انتظار بانک مرکزی از مدیران ارشد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور، درک شرایط و اقتضائات فعلی کشور و تلاش همه جانبه برای رعایت مقررات در موسسه تحت مدیریت است.

تهرانفر با ابراز خرسندی از اینکه تمام شاخص‌های اقتصاد کلان نشان دهنده حرکت صحیح و مناسب پارامترهای اقتصادی در جهت ثبات، کنترل تورم و رشد اقتصادی است، تاکید کرد: حفظ دستاوردهای ارزشمند مذکور مستلزم هماهنگی و رعایت انضباط توسط کلیه نهادهای پولی است و از مدیر با سابقه یک بانک به هیچوجه توقع اینگونه اظهارنظر‌ها نیست و معاونت نظارت بانک مرکزی هم به حکم وظیفه و مسئولیتی که در هدایت بازار پول برعهده دارد، عملکرد تک تک واحدهای مذکور را به دقت تحت نظارت داشته و اینکه یکی از بانک‌ها با هدف کمرنگ نمودن تخلف در رعایت سود منطقی و رقابت غیراصولی که در آشفته نمودن بازار بی‌تاثیر نبوده است چنین مطالبی را مطرح کند، جای تعجب وجود دارد.

کد خبر : ۲۶۳۹۷۳