خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد دانشگاه علامه در گفتگو با ایلنا:

بیانیه لوزان دستاوردی بزرگ برای حاکمیت و دولت بود

ما هر چه قدر سیاست داخلی و خارجی منسجم تری داشته باشیم می توانیم عملکرد بهتری در سطح بین الملل داشته باشیم.

محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه علامه و اقتصاددان، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تغییر اقتصاد کشور در صورت توافق نهایی سوئیس گفت: این توافق میتواند مهر باطلی بر روی برخی دیدگاه ها باشد که مدعی بودند؛ در ایران دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا وجود دارد و ممکن است موضع های متفاوتی نیز وجود داشته باشد اما  آنچه حائز اهمیت است این است که دیدگاه همه افراد در مورد بیانیه لوزان مثبت است بنابراین نمیتوان گفت که یک گروه سر سازش و یک گروه سر جنگ با دنیا را دارند.

وی افرود: این توافق میتواند دستاوردی بزرگ برای حاکمیت و دولت ایران باشد و این امکان را فراهم آورد که ایران در بعد سیاسی و اجتماعی فعالیت بیشتری کند و نکته اینجاست که ما هر چه قدر سیاست داخلی و خارجی منسجم تری داشته باشیم می توانیم عملکرد بهتری در سطح بین الملل داشته باشیم.

یوسفی در ادامه گفت: بیانیه سوئیس سبب شد کشور هایی که تا قبل از این بیانیه ایران را کشوری سرکش می خواندند پی به توانمندی های ایران ببرند و متوجه شوند که ایران در سطح بین المللی هم توان رقابت دارد.

وی در پاسخ به این پرسش، که در صورت ورود یکباره پول های بلوکه شده به کشور، چه اتفاقی برای اقتصاد خواهد افتاد، گفت:  اقتصاد کشور نیاز به یک اصلاح اساسی دارد و در حال حاضر یک فرصت بی نظیر برای ایران بوجود آمده که مهر باطلی برای کشور هایی است که تمایلی به پیشرفت ایران ندارند.

وی اظهار داشت : دولت ایران و مسؤولین با کمک هم باید از امکانات بین الملل استفاده کنند و اقتصاد کشور را بهبود بخشند .

یوسفی گفت: توافق سوئیس، تنش های بین المللی را کم می کند و سرمایه گذاران داخلی را به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و کشاورزی ترغیب خواهد کرد.

وی در پایان گفت: دولت باید سیاست های جدیدی را در پیش گیرد که با استفاده از منابع آزاد شده بتواند رکود و تورم را برطرف کند، یکی از راهکارهای ساده در این زمینه این است که با دعوت از کشورهای بین المللی، منابع آزاد شده را در خطوط ریلی استفاده کند و اقتصاد را از رکود خارج و اشتغال را در داخل ایجاد کند .

 

کد خبر : ۲۶۴۸۷۴