خبرگزاری کار ایران

آرمن در گفتگو با ایلنا :

نرخ ارز کمتر از 3000 تومان نخواهد شد

در بخش کالاهای وارداتی نیز قیمتها کاهش خواهد یافت، در حال حاضر کالاهایی که وارد می شوند چون از واسطه خریداری می شود و بیمه به آنها تعلق می گیرد، در نتیجه قیمت کالا افزایش می یابد .

سید عزیز آرمن، عضو گروه علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز، در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تغییر اقتصاد ایران در صورت توافق نهایی سوئیس گفت: توافق نامه اگر به مرحله عملیاتی برسد می تواند اطمینان بین مردم و کارگزاران اقتصادی را فراهم آورد.

وی افزود: در بخش عملیاتی برخی از برنامه ها کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند که در برنامه های کوتاه مدت نرخ ارز کاهش خواهد یافت اما خیلی دقیق نمی توان در خصوص قیمت ارز نظر داد زیرا این قیمت بستگی به سیاست های بانک مرکزی دارد، اما در کل نرخ ارز از 3000 تومان کمتر نخواهد شد .

آرمن تصریح کرد: نرخ ارز های دیگر نیز به تناسب تغییر خواهد کرد، در بخش بورس هم، آن صنایع بورسی که حساس تر هستند بیش تر تحت تاثیر قرار می گیرند و در صورت توافق این تاثیر پذیری بیشتر می شود اما در کل اطمینان خاطر در این بخش بیشتر می شود.

وی افزود:  در بخش کالاهای وارداتی نیز قیمتها کاهش خواهد یافت، در حال حاضر کالاهایی که وارد می شوند چون از واسطه خریداری می شود و بیمه به آنها تعلق می گیرد، در نتیجه قیمت کالا افزایش می یابد .

وی اظهار داشت: با کاهش قیمت کالاهای وارداتی، نرخ تورم کاهش می یابد اما باز هم به عملکرد دولت وابسته است.

آرمن ادامه داد: در برنامه های بلند مدت هم ما در بخش صادرات نفت، مشتری های خود را از دست داده ایم و پیدا کردن مشتریان جدید کمی زمان بر خواهد بود، همچنین اگر توافق تثبیت شود، باعث سرمایه گذاری بیشتر در بخش خصوصی می شود، سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری علاقه مند می شوند و سرمایه گذاران داخلی که به علت ریسک سرمایه هایشان را وارد صنعت نمی کردند بعد از توافق به سرمایه گذاری علاقه مند و در نتیجه اشتغال در کشور بیشتر می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت ورود پول های بلوکه شده به کشور، چه اتفاقی برای اقتصاد داخلی خواهد افتاد؟ گفت: این مسئله در راستای درآمد های ارزی دولت است و توان دولت را در انجام کارهای عمرانی بیشتر می کند، زیرا کاهش درآمد های نفتی بیشترین تاثیر را بر روی کارهای عمرانی می گذارد.

وی در پایان گفت: در صورت افزایش منابع مالی، پروژه های عمرانی افزایش می یابد و در نتیجه اشتغال بیشتر می شود و انتظار مردم در بخش های مختلف هم بیشتر می شود.

 

کد خبر : ۲۶۴۹۲۴