خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز مطرح کرد:

تمایل اروپا برای خرید گاز از ایران/آمادگی برای تغییر شرایط صادرات گاز به ترکیه

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به آمادگی ایران برای تغییر در شرایط قراردادهای گازی با ترکیه، گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان کاهش یافته و از طرف دیگر قیمت گاز تابع قیمت نفت است، آمادگی این را داریم در صورت درخواست حجم گاز بالا‌تر از سوی ترکیه قرارداد جدید را با قیمت پایین‌تر امضا کنیم.

به گزارش ایلنا،  حمیدرضا عراقی با اشاره به شکایت ترکیه از ایران در زمینه قیمت گاز، افزود: طبق قوانین تجاری این شکایت در صورت به توافق نرسیدن طرفین امری طبیعی است و جنبه سیاسی ندارد، این در حالی است که برای افزایش صادرات گاز به ترکیه و عراق و دیگر بازار‌ها آمادگی داریم.

وی افزود: سال گذشته با دفاع خوبی که شرکت ملی گاز انجام داد قسمت اول این ادعا یعنی اینکه شرکت ملی گاز توان صادرات را ندارد، رد شد و در قسمت دوم شکایت که قیمت‌های بازار اطراف جهانی مثل خرید از روسیه و قیمت‌های گاز انرژی در ترکیه مورد ادعای طرف ترک بود، ما هم پاسخ این ادعا را دادیم.

عراقی با اشاره به اینکه رای دادگاه ماه آینده صادر می‌شود و درحال حاضر پیش بینی از رای دادگاه نداریم، تصریح کرد: هر رای که صادر شود طرفین باید از آن تبعیت کنند، البته این یک شکایت تجاری است و ربطی به مسائل سیاسی ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه ترکیه یکی از شرکای تجاری قدیمی ایران است، اظهار داشت: ایران سال گذشته تمام گاز ترکیه را بدون یک روز وقفه تامین کرد و آن‌ها هم پول گاز ایران را بدون تاخیر پرداخت کردند، بنابر این ما شرکای تجاری خوبی برای یکدیگر هستیم و تعامل مناسبی داریم.

وی ادامه داد: ایران حاضر نیست از حق خود بگذرد اما چون تعامل با دنیا و شرکای تجاری مثل ترکیه در دستور کار ماست کتبا به ترکیه اعلام کردیم حاضریم بر سر این موضوع مذاکره و توافق کنیم تا پیش از دادگاه موضوع حل شود اما این موضوع نیاز به کار کار‌شناسی دارد که در سفر روز گذشته وزیر انرژی ترکیه به ایران امکان آن فراهم نبود.

معاون امور گاز وزیر نفت از آمادگی ایران برای تغییر در شرایط قراردادهای گازی با ترکیه خبر داد و گفت: پیش از سفر روز گذشته اردوغان به ایران و اعلام آمادگی ترکیه برای خرید بیشتر گاز ایران در صورت کاهش قیمت؛ زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرده بود اگر ترکیه آمادگی داشته باشد حجم بالاتری گاز از ایران بخرد، ایران هم آمادگی تغییر قیمت فروش گاز به ترکیه و امضای قرارداد جدید را دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان کاهش یافته و از طرف دیگر قیمت گاز تابع قیمت نفت است، آمادگی این را داریم در صورت درخواست حجم گاز بالا‌تر از سوی ترکیه قرارداد جدید را با قیمت پایین‌تر امضا کنیم.

عراقی با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا را دارد و از طرف دیگر سومین کشور مصرف کننده گاز است، تصریح کرد: باید این اصل را در داخل کشور حل کنیم که در مصرف گاز اسراف نکنیم تا توان صادرات گاز کشور به دنیا افزایش یابد، زیرا پتانسیل این کار وجود دارد اما باید مصرف داخل را بهینه کرد.

وی از تمایل اروپا به خرید گاز ایران خبر داد و گفت: اگر توافقی بین ایران و گروه ١+۵ صورت گیرد و تحریم‌ها و موانع صادرات گاز ایران برداشته شود، بسترهای همکاری برای صادرات به اروپا مهیا است.

عراقی از آماده شدن شرایط آغاز صادرات گاز به بغداد در یک ماه آینده خبر داد و افزود: در مرحله اول بین ۵ تا ٧ میلیون مترمکعب در روز صادرات گاز به عراق داریم که در اواخر سال جدید یا اوایل سال آینده با بهره برداری خط ششم، صادرات به بغداد گسترش پیدا می‌کند و به ٢۵ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.

وی ادامه داد: قرارداد صادرات گاز به بصره هم در حال نهایی شدن است که اگر نهایی شود یک سال و نیم بعد ایران موظف به صادرات گاز به بصره می‌شود که مشکلی برای این کار وجود ندارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مذاکرات صادرات گاز به عمان هنوز در وزارت نفت در حال پیگیری است، افزود: این مذاکرات هنوز به مرحله‌ای نرسیده که شرکت ملی گاز عملیات اجرایی را آغاز کند و به محض نهایی شدن مذاکرات در وزارت نفت و تحویل کار به ما، کار عملیاتی آن آغاز می‌شود.

کد خبر : ۲۶۸۳۸۸