خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تکمیل زنجیره تولید و صادرات غیرنفتی از اهداف سال جدید/تلاش برای رونق توزیع کالا از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تکمیل زنجیره مواد خام و زنجیره صادرات دو هدف اصلی و مهم ما خواهد بود که با جدیت در سالجاری دنبال خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اقدامات و تلاش‌هایی که در طول سال گذشته در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد: طی سال ۹۴ شاهد رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی صادرات غیرنفتی باشیم ضمن اینکه اگر فضا باز‌تر از قبل باشد امید بیشتری را می‌توان تصور کرد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی‌های لازم برای رسیدن به اهداف تدوین شده، افزود: در حال حاضر تعیین تکلیف در همه زمینه‌ها در بخش صنعت، معدن و تجارت به تفکیک مشخص و سهم هر یک در رشد و توسعه نیز تعیین شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته، موضوع تکمیل زنجیره تولید برای جلوگیری از صدور مواد خام و مزایده عمومی معادن در کشور پیگیری شد.

وی یادآور شد: متاسفانه طرح‌های ما تکمیل نشده و این زنجیره باقی مانده بود که طی سال گذشته دراین رابطه تلاش‌ها مضاعف شد.

به گفته وی؛ در سال ۱۳۹۳ برای ۷ طرح فولادی علیرغم تمام محدودیت‌هایی که کشور با آن مواجه بود، گشایش اعتبار شد.

نعمت‌زاده ادامه داد: همچنین در بخش آلومینیوم تا آخر فروردین ماه گشایش اعتبار خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به برخی آمارهای بانک مرکزی در طول ۱۱ماهه سال ۱۳۹۳ اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۴۰ درصد بخش صنعت و معدن بیشتر نتوانستند تسهیلات بگیرند که ۵۰ درصد این میزان متعلق به استمهالات بوده و در واقع پول جدیدی نبوده است.

وی با تاکید بر نقش و حضور بانک‌ها و حمایتی که بخش صنعت، معدن و تجارت نیازمند آن است، خاطرنشان کرد: با توجه بیشتر در این خصوص علاوه بر توسعه صادرات غیرنفتی بتوانیم در تکمیل و جلوگیری از صدور مواد خام بیش از پیش موثر باشیم.

نعمت‌زاده ساماندهی نظام توزیع را از دیگر اقداماتی ذکر کرد که طی سالجاری بیشتر به آن پرداخته خواهد شد.

وی اظهار داشت: در کشورهای صنعتی بیش از ۵۰ درصد توزیع کالا از طریق فروشگاههای بزرگ زنجیره‌ای صورت می‌گیرد که این رقم در کشور ما ۵ درصد است که به دنبال آن هستیم تا دراین رابطه نیز بتوانیم به جایگاه مناسب دست یابیم.

ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به تلاش‌ها و اقداماتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سال گذشته در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی هدفمند و همکاری و تعامل مجلس و دولت بتوان گامهای توسعه را در این بخش از اقتصاد کشور هرچه سریع‌تر برداشت.

در این دیدار جمعی از معاونان وزارتخانه ضمن ارائه گزارش از نحوه عملکرد و برنامه‌های خود برای سالجاری، پاسخگوی سئوالات اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بودند.

کد خبر : ۲۶۸۳۹۳