خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهادکشاورزی:

رهنمودهای رهبری؛ نقشه راه مدیریت منابع طبیعی

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۷۶۷

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: رهبر معظم انقلاب رهنمودهای علمی و جامع درباره منابع طبیعی و اهمیت حفظ آب و خاک ارائه کرده اند که می تواند به عنوان نقشه راه در مدیریت منابع طبیعی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خداکرم جلالی در دیدار با مدیران منابع طبیعی ستادی و استانی، افزود: در سال جدید ما نیازمند بازنگری و تحول در خود هستیم و رهنمودهای رهبر انقلاب را نه متوجه دیگران، باید تمام آن را متوجه خود بدانیم.

وی تصریح کرد: اگر قرار است اقدامات اساسی در مدیریت منابع طبیعی انجام شود، این اقدام به جزء مدیران، کارکنان منابع طبیعی متوجه کس دیگری نیست.

وی همدلی و همزبانی را کلید دستیابی به صداقت و یکرنگی دانست و اظهار داشت: اگر خود را ارزیابی کنیم در خواهیم یافت با بکارگیری این دو واژه می توانیم بهتر از این کار کنیم.

جلالی به اقدامات قابل توجه منابع طبیعی در یک بازه زمانی کوتاه در حاشیه دریاچه ارومیه در دو آذربایجان شرقی و غربی اشاره کرد و افزود: هرجا در عرصه ای بطور جدی و منسجم کار صورت گرفت، مردم و مسئولین، منابع طبیعی را تحسین کرده اند.

** نمره خوبی در حفظ حقوق بیت المال نگرفتیم

رییس سازمان جنگل ها با تاکید بخش دیگری از سخنان درخور تامل رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان به غارت و چپاول جنگل ها در بخش هایی از مناطق اشاره کرده اند و این خیلی تاسف بار است و نشان می دهد که ما در زمینه حفظ و حقوق بیت المال نمره خوبی نگرفتیم و در انجام مدیریت و وظایف کوتاهی داشته ایم.

رییس سازمان جنگل ها افزود: هرگونه ساخت و ساز در جنگل ها به طور مطلق ممنوع اعلام شده، اما گزارشاتی وجود دارد که در برخی جاها در دل جنگل ویلا سازی شده، ممکن است کسی مستثنیاتی از گذشته های دور در منابع طبیعی داشته باشد اما به طور حتم مجوز تبصره 1 قانون حفظ کاربری را ندارد.

به گفته وی، اگر در چنین مناطقی ساخت و ساز انجام شده به طور قطع کوتاهی صورت گرفته است.

وی به تعیین و تکلیف درباره بهره برداری از جنگل ها پرداخت و گفت: در این زمینه بررسی های لازم از سوی سازمان جنگل ها در حال انجام است و آسیب شناسی می شود که اگر در برنامه ششم توسعه بهره برداری بطور کلی متوقف شده و به جنگل ها استراحت داده شود، قاچاق چوب دو برابر نخواهد شد.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه جامع نگری در حوزه آبخیزی و نقش و مشارکت مردم در اجرایی نمودن طرح های منابع طبیعی را کلیدی ترین کار خواند و افزود: حضور مردم به افزایش بهره وری در منابع طبیعی و منابع انسانی منجر می شود.

جلالی گفت: باید بپذیریم که از منابع موجود انسانی و اعتبارات بخوبی استفاده نمی کنیم، مراتع کشور دنیایی از منابع و سرمایه است و می توان به بهترین وجه از گیاهان دارویی و دیگر کارکردهای آن بهره برد اما متاسفانه نتوانستیم بسیاری از حق و حقوق مالکانه دولت در مراتع را وصول کنیم.

وی نظارت و ارزیابی برفعالیت های منابع طبیعی را کاری مهم خواند و از مدیران منابع طبیعی خواست از دانش آموختگان و مهندسین منابع طبیعی به عنوان ناظر فعالیت ها بهره گیری کنند تا تحولی در کارها صورت گیرد.

به گفته وی، اگر توانمندی های لازم در زمینه بکارگیری استعدادها وجود داشته باشد، دیگر نیاز نیست کمبود نیروی انسانی هر لحظه مطرح شود.

رییس سازمان جنگل ها برنامه ریزی و سیاست گذاری را چراغ راه مدیریت در منابع طبیعی دانست و ادمه داد: داشتن برنامه ریزی از انجام کارهای انفعالی و روزمرگی جلوگیری می کند.

این مسئول منابع طبیعی کشور، روند تصرفات اراضی ملی را در ایران رو به کاهش خواند و گفت: براساس گزارش ها یک موسسه بین المللی، تخریب جنگل در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورهای توسعه یافته بسیار پایین بوده و ایران در زمینه دارا بودن جنگل در جهان مقام شانزدهم را به خود اختصاص داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز