خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس مسائل بانکی در گفت‌وگو با ایلنا:

کاهش نرخ سود بانکی در شرایط فعلی، باعث نرخ شکنی بانک‌ها می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۹۷۵

در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که در فضای مدیریت بانکی و مالی کشور آرامش به وجود آمده و قصد بر متعادل کردن شرایط وجود دارد، به همین دلیل واقعا صحیح نیست که این شرایط متعادل با کاهش نرخ سود بانکی از بین برود؛ به این دلیل که تامین سرمایه برای بانک‌ها در شرایط فعلی جنبه حیاتی داشته و اگر نرخ سود پایین بیاید، بانک‌ها مجبور می‌شوند که راه‌های گریز را پیدا کنند.

عبدالرضا امیرتاش، در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص بررسی وضعیت شرایط تعیین نرخ سود بانکی، گفت: به عقیده من هنوز زود است که در خصوص میزان نرخ سود بانکی تغییری ایجاد شود، اما عموم صحبت‌ها در این راستا است که باید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کند، چرا که عنوان می‌شود نرخ تورم کاهش یافته است.

این کار‌شناس مسائل بانکی با اشاره به اینکه نرخ تورم اعلام شده واقعی نیست، اظهار داشت: برای محاسبه نرخ تورم و لحاظ کردن آن در تعیین نرخ سود، نباید از تورم نقطه به نقطه استفاده کرد، ضمن اینکه از این سو در عمل مشاهده می‌شود که روند افزایش قیمت‌ها متوقف نشده و از نظر روانی نیز مردم به این نتیجه نرسیده‌اند که تورم کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: بنابراین کاهش نرخ سود بانکی باعث بیرون آمدن سپرده‌ها و رفتن آن به سمت بازارهای غیرسازنده و سوداگری می‌شود.

امیرتاش تصریح کرد: به عقیده بنده سود بانکی را باید در همین نرخ نگه دارند تا به تدریج کاهش تورم خود را نشان داده و مردم اثرات آن را حس کنند، بعد از آن است که باید برای کاهش نرخ سود بانکی تصمیم گرفت.

این کار‌شناس مسائل بانکی در خصوص راهکارهای جلوگیری از نرخ‌شکنی بانک‌ها، عنوان کرد: اصولا هیچ کاری را مخصوصا در مسائل اقتصادی نمی‌توان با زور و اجبار انجام داد، به طور مثال آن زمان که نرخ سود بانکی را دستوری پائین آوردند، همه کار‌شناسان معتقد بودند که این کار اشتباه است و بعد از اجرای این طرح، تبعات منفی آن هم مشخص شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر هم وضعیت با آن دوره نسبتا مشابه است و شرایط باید به گونه‌ای پیش رود که بانک‌ها تمایلی به نرخ شکنی نداشته باشند.

امیرتاش خاطرنشان کرد: به طور مثال در دولت اصلاحات که وضعیت سپرده‌ها و نرخ سود به تعادل رسیده بود، هیچ بحث و مشکلی در این زمنیه‌ها نداشتیم؛ چرا که در فضای بانکی و مالی کشور شرایط متعادلی پدید آمده بود، مردم سپرده‌های خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند، بانک‌ها هم متعادل با‌‌ همان سپرده‌ها اعتبارات خود را به تسهیلات‌گیرندگان می‌دادند.

وی در ادامه افزود: بعد از روی کار آمدن دولت آقای احمدی‌نژاد و پایین آوردن دستوری سود بانکی از سوی تیم اقتصادی وی، همه چیز به هم ریخت و به دلیل بروز شرایط نامتعادل در فضای بانکی، نرخ شکنی بانک‌ها هم آغاز شد، این نوسانات هم در آن زمان آغاز شده و متاسفانه دنباله‌های آن تا به امروز نیز ادامه دارد.

عبدالرضا امیرتاش در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد که در فضای مدیریت بانکی و مالی کشور آرامش به وجود آمده و قصد بر متعادل کردن شرایط وجود دارد، به همین دلیل واقعا صحیح نیست که این شرایط متعادل با کاهش نرخ سود بانکی از بین برود؛ به این دلیل که تامین سرمایه برای بانک‌ها در شرایط فعلی جنبه حیاتی داشته و اگر نرخ سود پایین بیاید، بانک‌ها مجبور می‌شوند که راه‌های گریز را پیدا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز