خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان توسعه تجارت :

بهبود 65 درصدی تراز تجاری / صادرات غیرنفتی به 50 میلیارد دلار رسید

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۹۹۵

سال 94 همان‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است، سال صادرات غیرنفتی است.

به گزارش ایلنا، رییس سازمان توسعه تجارت در تشریح عملکرد بخش تجارت خارجی کشور در سال 93 گفت: صادرات کالا و میعانات گازی در سال پیش به 50 میلیارد دلار رسید که رشد 19 درصدی را نسبت به سال 92 نشان می‌دهد.

ولی‌الله افخمی‌راد گفت: صادرات خدمات نیز در سال گذشته قریب به 13 میلیارد دلار بوده که در مجموع صادرات کالا و خدمات به رقم 63 میلیارد دلار رسیده است.

وی ضمن تأکید بر افزایش صادرات خدمات اضافه کرد: در مورد صادرات خدمات در بخش‌های مختلفی اعم از بخش فنی، ترانزیت، توریسم، دانش فنی و طراحی مهندسی می‌توانیم افزایش صادرات را شاهد باشیم. در سال 93 در این بخش ما حدود 13 میلیارد دلار صادرات انجام داده‌ایم، در بخش ترانزیت و توریسم به سرعت می‌توان رقم صادرات را افزایش داد، اما در بخش خدمات فنی و مهندسی نیاز داریم که موانع برطرف شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صادرات در این بخش، بحث صدور ضمانتنامه‌های بانکی است. در این خصوص مذاکراتی را با بانک مرکزی انجام داده و قرار است که این بانک وجوهی را در بانک‌های خارج از کشور سپرده‌گذاری کرده و از محل آن ضمانتنامه‌های بانکی را صادر کند.

بهبود 65 درصدی کسری تراز تجاری

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه در مورد کسری تجاری نیز خاطرنشان کرد: در همین مدت در گروه‌های 10 گانه قریب به 52 و نیم میلیارد دلار واردات انجام شده و اگرچه تراز تجاری کشور حدود 2 میلیارد و 500 میلیون دلار منفی بوده اما تراز تجاری نسبت به سال 92، 65 درصد بهبود را نشان می‌دهد، بدون احتساب میعانات هم تراز تجاری کشور هشت درصد بهبود داشته است.

وی در تشریح اقدامات صورت ‌گرفته برای بهبود فضای کسب‌وکار گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در سال 93، بحث اصلاح تعرفه‌های واردات کالاست که برابر مصوبه هیات وزیران تعداد طبقات تعرفه‌ای از 14 طبقه در سال 93 باید به شش طبقه در سال 96 کاهش یابد. در نخستین اقدام با موافقت کمیسیون ماده یک، طبقات تعرفه‌ای در سال 94 با چهار طبقه کاهش، به 10 طبقه رسید.

افزایش تعرفه واردات برای حمایت از تولید داخل

وی با تاکید بر حمایت از تولید داخل با افزایش تعرفه‌ها یادآور شد: در برنامه اصلاح طبقه‌های تعرفه‌ای و میزان آنها، تعرفه برخی کالاها با توجه به فراهم‌شدن امکان ساخت داخل و حمایت از آن اصلاح شد و روند صعودی یافت، بدین ترتیب که حدود 250 تعرفه با افزایش همراه بود.

افخمی راد در پایان اشاره کرد که سال 94 همان‌طور که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است، سال صادرات غیرنفتی است و ما امیدواریم تمامی بخش‌ها با افزایش ظرفیت‌های تولیدی، صادرات غیرنفتی را رونق دهند.

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز