خبرگزاری کار ایران

نگاهی به بازار لوازم خانگی در اولین فصل از سال؛

عرضه لوازم خانگی کمتر از تقاضا شده است

قیمت تمام شده کالا نیز به اندازه‌ای است که نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، در این میان بهره‌های بانکی نیز تغییری نداشته و سود تسهیلات نیز تغییری نکرده است و نمی‌توان انتظار داشت که در آینده قیمت‌ها روندی نزولی داشته باشند.

افزایش یک درصدی بهای ارزش افزوده و تغییر در قیمت‌ها موجب بروز شایعه افزایش قیمت تمام کالا‌ها و اجناس در بازار و به خصوص قیمت لوازم خانگی شده است.  همه ساله تولیدکنندگان اجناس تولیدی داخل با ترفند کاهش عرضه محصولات درصدد اعمال نرخ‌های جدید می‌شوند و پس از آن کالا‌ها را با نرخ جدید روانه بازار می‌کنند پس مشخص است که یکی از دلایل گران شدن قیمت لوازم خانگی کاهش عرضه آنهاست که در این شرایط حتی تولیدکنندگان داخل عرضه کالاهای خود را کاهش می‌دهند و محصولات خارجی نیز به دلیل تحریم‌ها کمتر وارد بازار می‌شوند.

در این راستا جواد نوفرستی، عضو انجمن صنایع لوازم خانگی به ایلنا گفت: ارزش افزوده از ۸درصد به ۹درصد رسیده و این افزایش یک درصدی که براساس قانون اعمال شده می‌تواند یکی از عوامل تورم‌زا و بهانه‌ای برای افزایش قیمت لوازم خانگی باشد.

وی افزود: البته قیمت تمام شده کالا نیز به اندازه‌ای است که نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم، در این میان بهره‌های بانکی نیز تغییری نداشته و سود تسهیلات نیز تغییری نکرده است و نمی‌توان انتظار داشت که در آینده قیمت‌ها روندی نزولی داشته باشند.

نوفرستی ادامه داد: از سوی دیگر عامل اصلی که بر قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است افزایش ۱۷درصدی دستمزد کارگران است که می‌تواند باعث افزایش ۱۰درصدی قیمت فروش در آینده نزدیک شود.

نوفرستی با اشاره به شرایط رکود تورمی در کشور خاطرنشان کرد: برخی از کالا‌ها و خدمات در کشور به صورت غیرمستقیم با بخش ساخت و ساز مرتبط است و می‌توان گفت در صورت رونق ساخت و ساز در کشور ۱۴۰ شاخه صنعتی و غیر صنعتی نیز رونق پیدا می‌کند. به عنوان مثال با خرید یک واحد مسکونی جدید معمولاً برخی از اقلام لوازم خانگی نظیر اجاق گاز، یخچال، لباسشویی و... نیز خریداری می‌شود.

وی گفت: این در حالی است که با رکود در بخش مسکن افزایش تقاضا نیز در سایر بازار‌ها کاسته می‌شود.

نوفرستی تصریح کرد: در حال حاضر همه مردم به دنبال گشایش در فعالیت‌های اقتصادی و مثبت شدن روند مذاکرات با غرب هستند البته در صورت توافق کلی در این مذاکرات ممکن است اثرات مثبتی در اقتصاد مشاهده شود اما در کوتاه‌مدت شاهد اتفاقی اساسی نخواهیم بود، اما باز هم همه چشم‌ها به نتیجه مذاکرات در تیرماه است.

وی افزود: هم‌اکنون صادرکنندگان ما نمی‌توانند درآمدهای حاصل از صادرات را وارد کشور کنند و مشکلات بانکی همچنان ادامه دارد.

نوفرستی ادامه داد: اما جای خوشحالی است که در حال حاضر ثبات نسبی به بازار بازگشته و مانند سه یا چهار سال گذشته که در عرض چند ماه شاهد رشد دو تا سه برابری قیمت‌ها در لوازم خانگی بودیم دیگر این اتفاقات را نمی‌بینیم.

همچنین شهیدی، فعال حوزه لوازم صوتی و تصویری به ایلنا گفت: در حوزه لوازم صوتی و تصویری عرضه و تقاضا مناسب است اما ممکن است در بخش سایر لوازم خانگی عرضه‌ها کاهش داشته باشد.

وی افزود: امسال در بازار شب عید مشکلی در عرضه‌ها وجود نداشت و بازار شرایط عادی خود را داشت.

شهیدی با بیان اینکه بازار لوازم صوتی و تصویری کاملاً رقابتی است افزود: بیشتر این لوازم از کره جنوبی و چین وارد کشور می‌شوند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

شهیدی افزود: تنها مشکلی که در حال حاضر وجود دارد سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و مشکلات بانکی است که البته این‌ها هم موضوعات جدیدی برای صنایع به حساب نمی‌آید و از قبل بوده است.

معاون بازرگانی یکی از واحدهای تولیدی لوازم خانگی نیز در این باره به ایلنا گفت: از ابتدای هفته جاری افزایش یک درصدی ارزش افزوده محصولات مختلف صوتی و تصویری اعمال شد و تنها در حال حاضر ارزش افزوده ۹ درصدی به قیمت‌ها اضافه شده است اما به دلیل کاهش عرضه در بازار و افزایش تقاضا در اردیبهشت ماه نرخ لوازم خانگی افزایش خواهد یافت.

وی دلیل اصلی کمبود لوازم خانگی در بازار را عدم تامین به موقع مواد اولیه در دوره‌های قبل اعلام کرد و افزود: از ۵ -۶ ماه قبل از عید مشکل در واردات مواد اولیه بوجود آمد که همین امر باعث کاهش تولید شد.

وی تصریح کرد: از ۲ سال پیش هم سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی قفل شد و شرکت‌های تولیدی با منابع خود مواد اولیه را تامین کردند.

این فعال حوزه لوازم خانگی افزود: بازار لوازم خانگی از ۴ ماه گذشته تاکنون چندان رونقی نداشته و وضعیت مطلوبی ندارد. لوازم خانگی از نظر قیمت و کیفیت در بازار رقابت بالایی را دارند و تولیدکنندگان داخلی علاوه بر رقابت با یکدیگر باید با واردات بی‌رویه لوازم خانگی نیز رقابت کنند و مشکل تأمین نقدینگی در برخی واحدهای تولیدی لوازم خانگی، عدم تعدیل قیمت باعث تعطیلی و بیکاری نیروی کار این واحد‌ها می‌شود.

 وی با بیان اینکه بازار شب عید نیز بازار کساد بود تصریح کرد: در صورتی که تحرکات خاصی در روند مذاکرات مشاهده نشود از اردیبهشت و خرداد قیمت‌ها بین ۵ تا ۱۵ درصد رشد خواهند کرد.

البته در مقابل و با لغو تحریم‌ها تولیدکنندگان معتبر داخلی می‌توانند با تولید کنندگان خارجی مشارکت کرده و محصولاتی برای صادرات به بازار منطقه تولید کنند هر چند با شرایط جدید تولیدکنندگانی در بازار ماندگار می‌شوند که کالای باکیفیت تولید کرده و خدمات پس از فروش خوب ارائه کنند.

خبرنگار: ندا جعفری

کد خبر : ۲۷۰۱۵۰