خبرگزاری کار ایران

حجتی تولید 11 میلیون تن گندم در سالجاری را پیش بینی کرد

asdasd
کد خبر : ۲۷۰۳۸۱

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به کاهش 20 درصدی واردات گندم در سال جاری، پیش بینی کرد امسال بیش از 11 میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی با بیان اینکه واردات گندم امسال کمتر از 2 میلیون تن خواهد بود، افزود: درحالی میزان تولید گندم به یازده میلیون تن خواهد رسید که کشور با محدودیت منابع آب مواجه است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده امسال میزان خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته با یک میلیون تن افزایش به 8 میلیون تن می رسد.

وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: امسال تراز منفی واردات گندم کاهش می یابد و از 2 میلیون و 500 هزار تن در سال گذشته به یک و نیم میلیون تا 2 میلیون تن می رسد.

حجتی از افزایش ذخایر راهبردی گندم در کشور خبر داد و گفت: سال 93 - 92 میزان ذخیره گندم کمتر از مصرف یک ماه کشور بود اما هم اکنون این ذخایر معادل مصرف بیش از 6 ماه است.

وی ادامه داد: برداشت گندم در استان های گرمسیر از اواخر اسفند آغاز و تا امروز بیش از 10 هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: امسال نیز همانند سال های گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران، سازمان مرکزی تعاون روستایی و بانک عامل خرید تضمینی گندم را انجام می دهد.

حجتی با بیان آنکه یک هزار مرکز خرید برای دریافت گندم از کشاورزان در سراسر کشور فعال هستند تا خرید به بهترین شکل مدیریت شود، افزود: قیمت خرید تضمینی گندم براساس مصوبه هیات دولت هر کیلوگرم 1150 تومان است، گرچه انتظار داشتیم رقمی بیشتر از این تصویب شود.

به گفته وی، اما مسئولان و دولت برای این رقم به جمع بندی رسیدند و ارزیابی من نیز این است که افزایش قیمت در خرید تضمینی نخواهیم داشت.

حجتی درباره اجرای برنامه کاهش سطح زیرکشت گندم، افزود: برای اجرای این طرح در یک مدت زمان 10 ساله قرار است 900 هزار هکتار از سطح مزارع گندم کاهش و برای افزایش تولید روغن در کشور به کشت کلزا اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه براساس این برنامه کلزا به عنوان کشت تناوب گندم در این اراضی انتخاب شده است، گفت: در این طرح 10 ساله، مقرر شده 300 تا 400 هزار هکتار از اراضی گندم دیم به علت محدودیت منابع آب از زیر کشت این محصول خارج و به کشت کلزا اختصاص داده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز