خبرگزاری کار ایران

مشاور ارشد رئیس جمهور:

شرکای خارجی از مهمترین سرمایه‌های هر شرکت/مراقب تیغ دولبه برداشتن تحریم‌ها باشیم

تا اکنون 9 فاز پارس جنوبی را پتروپارس تحویل داده و دو فاز دیگر در دست دارد، بعید می دانم در رکورد شرکت های نفت و گازی دنیا اجرای 11 میلیارد فوت مکعب گاز در روز وجود داشته باشد.

به گزارش ایلنا،  اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور با حضور در شرکت پتروپارس و مروری بر تاریخچه تاسیس این شرکت، گفت: زمانی که  زنگنه در وزارت نیرو بود، ایده خودکفایی در این صنعت را مطرح کرد و با هدف مدیریت پروژه های نیروگاهی شرکت مپنا را به وجود آورد. وقتی به وزارت نفت آمد با همان ایده، شرکتی برای مدیریت پروژه های نفت و گاز به نام پتروپارس بوجود آورد.

وی افزود: پتروپارس فعالیت خود را با فاز 1 شروع کرد و در فاز 4 و 5 همراه پیمانکار بود، اما در فاز 6و7و8 نقش محوری داشت و شرکت استات اویل شریک دوم شد.

مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شرکت پتروپارس تا اکنون 9 فاز پارس جنوبی را تحویل داده و دو فاز دیگر در دست دارد، تصریح کرد: در مجموع 11 فاز از توسعه میدان گازی پارس جنوبی بر عهده پتروپارس بوده است و بعید می دانم در رکورد شرکت های نفت و گازی دنیا، اجرای 11 میلیارد فوت مکعب گاز در روز وجود داشته باشد.

 ترکان با تاکید بر اینکه به حمدالله امروز پتروپارس پر افتخارترین شرکت نفت و گازی ماست که در دوران تحریم نیز کارش را ادامه داد، اظهار داشت: برای آینده باید برنامه ریزی داشته باشیم و بدانیم چه برنامه ای برای پس از اتمام پروژه های پارس جنوبی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید دارایی های آشکار و غیرآشکار خود را بشناسیم، اظهار داشت: از جمله دارایی های غیر آشکار می‌توان به دانش فنی، تجربه، سرمایه‌های انسانی، روش های مدون کاری و ... اشاره کرد و یکی از مهمترین سرمایه های غیر آشکار نیز شرکای خارجی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور افزود: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه شکل گرفت طبیعتا کمتر توانستیم از این سرمایه استفاده کنیم. اما با تغییر شرایط باید بتوانیم از این دارایی استفاده کنیم.

دکتر ترکان با تاکید بر اینکه تجربه تحریم نشان داد که بدون شریک خارجی نیز می توانیم به حیات خود ادامه دهیم، گفت: اما برای یک حرکت پرشتاب و برای جهانی شدن باید روی بستر همکاری با شرکای خارجی حساب کنیم.

وی شرکت پتروپارس را یکی از بزرگترین شرکت های مدیریت پروژه در ایران دانست و یادآور شد: در مدیریت پروژه هر شرکتی سبک خودش را دارد و پتروپارس هم باید سبک و روش خود را بر اساس راستگویی، امانتداری و وفای به عهد، تدوین نماید.

مدیرعامل اسبق شرکت پتروپارس، با اشاره به مشکلات موجود در صنعت نفت ایران، فقدان دانش فنی در میادین آزادگان و یادآورن را یکی از این مشکلات دانست که با ذخایر بسیار مهم نفت در جا، ضریب بازیافتشان متاسفانه زیر 9 درصد است.

وی با اشاره به اینکه توسعه میدان های نفتی ما از ابتدا به صورت تخلیه طبیعی بوده است و گازهایشان سوزانده شده است، تصریح کرد: بعد از مدتی فعالیت نسل دوم را آغاز کردیم، یعنی بعد از استخراج نفت، گاز های پروژه جمع آوری و استفاده شد مثل خارک و سیری و ...

 ترکان افزود: اما در نسل سوم، هنگام تولید نفت،‌گاز میدان درون خودش تزریق می شود و فشار مخزن حفظ می شود که فقط در دارخوین تجربه شد و بعد از این پروژه متاسفانه نتوانستیم هیچ پروژه دیگری را به این سبک اجرا کنیم.

مشاور ارشد رئیس جمهور با تاکید بر اینکه متاسفانه در آزادگان گاز تولیدی را مصرف می کنیم و بسیار زیان کرده ایم، خاطرنشان کرد: ورود پتروپارس و شرکای خارجی این شرکت می تواند در این زمینه بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به احتمال رفع تحریم‌های بین المللی، گفت: ما هر وقت وضعمان خوب شده، یک دفعه به ورطه واردات افتادیم، بنابراین شرایط پس از تحریم به معنی آن نیست که ظرفیت های داخلی مورد غفلت واقع شود و دستپاچه به سمت واردات برویم.

این مدیر ارشد با تاکید بر اینکه از همکاری های بین المللی استقبال می کنیم، اما در صورت برداشته شدن تحریم ها سطح همکاری ما با شرکت های بزرگی مثل توتال به اندازه آن زمانی است که شروع کردیم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما با این شرکت ها در سطح بالاتری همکاری می کنیم و باید مواظب تیغ دو لبه برداشته شدن تحریم باشیم.

وی افزود: در دوران تحریم توانسته ایم نیروی انسانی بسیار کارآمد و متخصص تربیت و ظرفیت های بسیار ارزشمندی همچون شرکت پتروپارس ایجاد کنیم، بنابراین باید مراقب باشیم در صورت برداشته شدن تحریم ها، دوباره دلارهایی که نصیب کشور می شود صرف واردات سنگ قبر نشود.

کد خبر : ۲۷۱۰۱۶