خبرگزاری کار ایران

تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان

هم اکنون رابطه اقتصادی ایران و افغانستان راهبردی شده است و بویژه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد در توسعه زیر ساختهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، معدنی، انرژی، عمرانی و تجهیزات پزشکی حضور سازنده ای در افغانستان داشته باشد.

اتاق مشترک افغانستان و ایران تأسیس می‌شود .

به گزارش ایلنا،  رئیس اتاق بازرگانی ایران در جمع فعالان اقتصادی ایران و افغانستان با اعلام این خبر افزود: در برنامه دولت ایران، اولویت به توسعه همکاری با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان قرار گرفته است.

غلامحسین شافعی در جمع فعالان اقتصادی ایران و افغانستان که با حضور اشرف غنی رئیس جمهور این کشور و رحمانی فضلی وزیر کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، افزود:‌ وجود این زمینه ها موجبات نزدیکی دو کشور را فراهم کرده است و به طور قطع سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران فصل جدیدی از روابط اقتصادی دو کشور را رقم خواهد زد زیرا رشد اقتصادی افغانستان، توسعه سرمایه گذاری و تغییر بخش کشاورزی از اولویت های دولت افغانستان است و در برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران نیز اولویت به توسعه همکاری با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: هم اکنون رابطه اقتصادی ایران و افغانستان راهبردی شده است و بویژه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد در توسعه زیر ساختهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی، کشاورزی، معدنی، انرژی، عمرانی و تجهیزات پزشکی حضور سازنده ای در افغانستان داشته باشد.

شافعی گفت: اگر چه توسعه مبادله کالایی از اهداف دو کشور است اما سرمایه گذاری در تولید و طرح های زیربنایی می تواند به پایدرای روابط اقتصادی دو کشور و ایجاد اشتغال که مورد نیاز مردم افغانستان است کمک قابل ملاحظه ای کند.

وی افزود: ‌با توجه به حضور موفق بازرگانان افغانی در سایر کشورهای منطقه و ارتباط خوب آنها با فعالان اقتصادی ایران، برنامه ریزی همکاری های چند جانبه می تواند به توسعه اقتصادی دو کشور کمک کند.

رئیس اتاق ایران گفت:‌ لازم است در شرایط کنونی نقشه راه توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور ازجانب نهادهای خصوصی دو کشور تهیه و تدوین شود تا نشان دهنده مدیریت در بخش خصوصی باشد.

شافعی ادامه داد: با توجه به تاسیس اتاق مشترک ایران و افغانستان که در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی ‌و خراسان رضوی شعبه دارد، لازم است اتاق مشترک افغانستان و ایران نیز در افغانستان تاسیس شود تا مسیر حرکت رو به جلوی اقتصادی دو کشور را تدوین و ارائه کند.

شافعی گفت: ‌با توجه به آینده پیش رو که در آن فعالیت دو کشور افزایش خواهد یافت توسعه فعالیت های گمرکی از جمله در مرز یزدان ضروری است، همچنین باید ظرفیت گمرکات مرزی ، ساعات کار گمرکات ،تسهیل در رفت و آمد بازرگانان و تسهیل برای دو طرفه کردن تجارت دو کشور مد نظر قرار گیرد زیرا اعتقاد داریم باید زمینه واردات کالا از افغانستان به ایران بیش از پیش فراهم شود.

شافعی با بیان اینکه برنامه های توسعه ای ما را نیازمند همگرایی بیشتر در آینده می کند گفت: ‌ایران و افغانستان در آینده می توانند در اقتصاد منطقه تاثیر گذار باشند بنابراین نیازمند حرکت جدید برای اثر گذاری در اقتصاد منطقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه همه ایرانیان آرزومند افغانستانی آزاد و آّباد هستند خطاب به رئیس جمهور افغانستان گفت: ‌حضور جنابعالی در اتاق بازرگانی ایران پیام جدیدی دارد که با برداشتن گام های عملی در جهت توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهیم توانست به پیام سفر شما پاسخ دهیم.

کد خبر : ۲۷۱۶۰۰