خبرگزاری کار ایران

نایب‌رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل خبر داد:

تعرفه ورق فولادی از ۴ به ۱۱ درصد افزایش یافت!

بانک‌ها در سال‌های اخیر شریک تولیدکنندگان شده‌اند و با توجه به تمامی مشکلات اخیراً با افزایش تعرفه مواد اولیه مشکل این صنعت بیش از پیش شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید ابراهیم حسینی مهربانی، نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه تنها صنعت بومی در ایران که صفر تا صد آن در داخل کشور تولید می‌شود صنعت لوله و پروفیل فولادی است گفت: این صنعت جزء صنایعی است که به بخش‌های مختلفی نظیر ساختمان، خودرو ، نفت و گاز کمک می‌کند و ازمرحله ساخت تا بهره‌برداری آن در داخل کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۴۰هزار پرسنل در این صنعت فعالند اما با توجه به مشکلات سال‌های اخیر و عدم نقدینگی و رکود بازار، مشکلات مالیاتی و سود کمرشکن بانکها صنعت لوله و پروفیل رو به افول است.

وی گفت: بانک‌ها در سال‌های اخیر شریک تولید شده‌اند و با توجه به تمامی مشکلات اخیراً با افزایش تعرفه مواد اولیه مشکل این صنعت بیش از پیش شد.

حسینی مهربانی افزود: هر چند افزایش ۱۱درصدی تعرفه واردات ورق‌های زیر ۳ میلی‌م‌تر  به منظور حمایت از تولید داخل صورت گرفته است اما این محصول تولید داخل ندارد.

وی ادامه داد: امسال تعرفه ورق فولادی از ۴ به ۱۱ درصد افزایش یافته است و دولت دلیل این امر را حمایت از تولید داخلی می‌داند، در حالی که فولاد مبارکه به عنوان تنها تولیدکننده این نوع ورق‌ها، هیچگونه تولیدی در این زمینه ندارد و البته موافق با افزایش تعرفه هم نبوده است.

وی گفت: تعرفه باید زمانی لحاظ شود که مشابه آن کالا در داخل تولید شود اما تولیدکنندگان داخلی در حال حاضر ورق دومیل تولید نمی‌کنند و از میان ۲میلیون تن نیاز داخل تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد در داخل کشور تولید می‌شود!

وی با بیان اینکه افزایش نرخ تعرفه به اشتباه و سهواً رخ داده است گفت: در عجله کاری ایام پایانی سال این تعرفه تغییر کرد و با پیگیری‌هایی که از سوی سندیکا صورت گرفته امیدواریم این مشکل برطرف شود. چرا که در صورت اعمال رشد تعرفه به احتمال زیاد تعطیلی واحدهای صنعتی لوله و پروفیل را شاهد خواهیم بود و خیل عظیم بیکاران به کشور اضافه می‌شود.

وی گفت: همچنین در یک فاصله زمانی کوتاه محصولات تولیدات چین وارد کشور خواهد شد و تمامی تلاشی که برای گرفتن بازارهای صادراتی تاکنون صورت گرفته از بین خواهد رفت و این افزایش قیمت‌ها باعث رشد منفی صادرات خواهد شد.

مهربانی از نامه‌نگاری با وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرداد و گفت: بر این اساس در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال جاری، خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به معاونت معدنی این وزارتخانه، اعلام کرده با بررسی‌هایی که از سوی تشکل‌های تولیدی صورت گرفت مشخص شد که ردیف تعرفه ۷۲۰۸۳۹۰۰ ورق‌های زیر ۳ میلی‌م‌تر جزو مواد اولیه صنایع پایین‌دستی و صنایع لوله و پروفیل است و شرکت فولاد مبارکه به عنوان عمده تولیدکننده ورق مذکور تکاپوی تولید حدود ۲ میلیون تنی داخل را ندارد و صنایع پایین‌دستی ناگزیر به واردات حدود ۶۰درصد نیاز از خارج هستند.

همچنین در ادامه حسینی تصریح کرد: در نامه قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است که در صورت تغییر در خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای ورق‌های زیر ۲ میلی متر در جهت افزایش تولید ورق، عملا حدود ۲۰ درصد از میزان کل تولید کاسته می شود که این امر تامین سایر بخش‌های پایین دستی را با مشکل مواجه می سازد.

قیمت فولاد مبارکه از 3 سال پیش در بورس تغییری نداشته است!

همچنین مهدی ابویی مهرریزی عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در این جلسه اظهار داشت: در صورتی که دولت یکطرفه قوانین را وضع کند در آینده صدمات زیادی به واحدهای صنعتی خواهد زد. در پایان سال گذشته بدون هماهنگی و اظهار نظر از فعالین این حوزه در خصوص تعرفه واردات ورق زیر ۳ میلی‌م‌تر تغییراتی به وجود آمد که باعث به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته میزان واردات ورق زیر ۳ میلی‌م‌تر یک میلیون و دویست و پنجاه و شش هزار تن از مبادی گمرک بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای تولیدی دچار سردرگمی شده‌اند و کشش بازار به حدی نیست که این افزایش تعرفه لحاظ شود. خطری که صنعت ما را تهدید می‌کند این است که در یک دوره سه تا چهار ماهه با افزایش ۱۱ درصدی قیمت‌ها و تفاوت قیمت ۲۴۰ تا ۲۵۰ تومانی، ۳۰ واحد تولیدی تعطیل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت کالای تمام شده در کشور ۱۷۵۰ تومان است در حالی که مواد اولیه آن ۱۶۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده و هیچ تقاضایی نیز وجود ندارد.

ابویی مهریزی تصریح کرد: با مشاهده آمار بورس کالای ایران درمی‌یابیم که از تاریخ ۲۳/۱۱/۹۱ تاکنون قیمت فولاد مبارکه تغییری نکرده این در حالی است که قیمت‌های جهانی تا ۴۰درصد افت داشته و واحدهای تولیدی ما این حق را دارند تا کالا را به قیمت جهانی تهیه کنند.

وی گفت: وضعیت به گونه‌ای شده که صرفه اقتصادی در آن است تا در مرز افغانستان و پاکستان و یا کشورهای مرزی دیگر و در خاک آن‌ها کارخانه‌ای احداث شود و پس از آن محصولات فولاد مبارکه را به قیمت ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار خریداری کنیم این در حالی است که قیمت داخلی برای تولیدکنندگان هم اکنون ۶۰۰ دلار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه برخی موضوع دامپینگ چین و کشورهای CIS را مطرح می‌کنند اما به اعتقاد ما این موضوع اشتباه است گفت: بهای نفت از ۱۱۰ دلار به ۴۰ دلار رسیده و نرخ سنگ آهن هم به مرز ۵۰ دلار رسیده و قیمت مواد اولیه و هزینه‌های انرژی نیز پایین آمده در صورتی که در داخل کشور هیچ اتفاقی نیفتاده و چینی‌ها توانستند این موضوع را مهندسی کنند به گونه‌ای که در حال حاضر ۴۰درصد از تولیدات چین صادر می‌شود.

وی گفت: از کل مواد اولیه این صنعت ۸۰درصد آن وارداتی است و افزایش تعرفه رقابت‌پذیری ما را از بین خواهد برد.

وی افزود: ۱۱۴ قلم محصولات فولادی تغییر تعرفه داشته و تعرفه واردات آن‌ها افزایش یافته است.

کد خبر : ۲۷۱۶۳۰