خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور افغانستان:

آماده ارائه ویزاهای بلندمدت به اتباع ایرانی هستیم

هدف ما دو طرفه کردن تجارت دو کشور است.

به گزارش ایلنا، اشرف غنی احمدزی با اشاره به درخواست فعالان اقتصادی ایران برای تسهیل در اعطای ویزا، گفت: دولت ما آماده ارائه ویزاهای بلندمدت یک تا پنج ساله و کثیرالسفر به اتباع ایرانی است.

اشرف غنی احمدزی که در اتاق بازرگانی ایران سخن می گفت تصریح کرد: هدف ما دو طرفه کردن تجارت دو کشور است.

وی با بیان اینکه باید تجارت غیرقانونی مواد مخدر در مبادلات دو کشور از بین برود و تجارتی مشروع و اساسی جایگزین آن شود افزود: اولویت ما ایجاد شبکه های انتقال گاز، برق، آب، فیبر نوری، خط آهن و بزرگراه بین دو کشور است.

اشرف غنی گفت: به عنوان مثال ایران می تواند از طریق افغانستان برق اضافی خود را به کشورهای دیگر صادر کند.

وی افزود: همانگونه که برای شما افغانستان آباد و آزاد از پیش شرط های اساسی پیشرفت منطقه است برای ما نیز ایرانی با ثبات و مرفه که با تمام دنیا در ارتباط باشد؛ نقطه قوت است.

رئیس جمهور افغانستان گفت: از همین جا به آقای ظریف و روحانی تبریک می گویم و امیدوارم تحولات اخیر، تغییر اساسی در منطقه به وجود آورد و باعث تعامل بیشتر دنیا با ایران و منطقه شود.

شرف غنی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پول در بین تجار افغانستانی زیاد است اما به دلایل مختلف به سرمایه گذاری تبدیل نمی شود، افزود: سؤال ما این است که چرا تاجر افغانی در ایران، هند و دوبی سرمایه گذاری می کند اما در داخل افغانستان این کار را انجام نمی دهد؟

وی گفت: در صدد هستیم راه ها و موانع سرمایه گذاری در افغانستان را از سر راه برداریم.

رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه بخش خصوصی را تنها عامل رشد اقتصادی نمی دانیم، افزود: معتقدیم بخش خصوصی با حمایت های دولت و تقسیم وظایف می تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین از بخش خصوصی ایران می خواهیم شریک رشد و پیشرفت دولت و ملت افغانستان باشند.

اشرف غنی با بیان اینکه فرهنگ و تمدن یکی از منابع عمده ثروت افغانستان محسوب می شود گفت: امروزه صادرات انسانی ما بی نهایت بی ارزش است و ما می خواهیم با همکاری ایران و کشورهای دیگر منابع انسانی خود را آموزش داده و نیروی متخصص تربیت کرده و آنگاه آنها را صادر کنیم.

کد خبر : ۲۷۱۶۳۱