خبرگزاری کار ایران

سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

ایران نخستین صادرکننده آهن وفولاد به عراق

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۸۵۷

سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: ایران در زمینه کالاهای صادراتی به عراق در زمینه های آهن و فولاد، نمک، گوگرد، سنگ و محصولات سرامیکی رتبه اول را در سال 2013 ثبت کرد.

به گزارش ایلنا بر اساس جدول منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، کشورهای ترکیه، اوکراین، چین، اردن، ایتالیا، هند، روسیه، کره جنوبی، آلمان و چک به عنوان رقبای ایران در زمینه آهن و فولاد صادراتی به این کشور بودند.

میزان صادرات آهن و فولاد ایران به عراق در سال یادشده 187 میلیون و 365 هزار دلار ثبت شده که سه درصد از صادرات کشورمان را به عراق در برگرفت.

در زمینه نمک، گوگرد و سنگ صادراتی نیز ترکیه، پاکستان، هند، عمان، چین، اردن، اسپانیا، مصر، آمریکا و عربستان با ایران رقابت داشتند.

ارزش نمک، گوگرد و سنگ صادر شده 715 میلیون و 941 هزار دلار قید شده که 11.8 درصد از صادرات ایران به این کشور را در 2013 شامل شد.

علاوه براین در زمینه محصولات سرامیکی نیز کشورهای چین، ترکیه، اسپانیا، هند، آلمان، مصر، ایتالیا، اتریش، انگلستان و آمریکا رقیبان ایران در این بازار بودند.

مجموع محصولات سرامیکی صادراتی کشورمان در سال مزبور به عراق رقم 437 میلیون و 186 هزار دلار بود که 7.2 درصد از صادرات ایران به این کشور را در بر گرفت.

در عین حال تولیدات آهن و فولاد صادراتی (تیرآهن ، میلگرد و ...) کشورمان به عراق در سال 2013 جایگاه سوم را به خود اختصاص داد که در این زمینه ترکیه، چین، ایتالیا، کره جنوبی، هند، آلمان، عربستان، اردن، روسیه و برزیل رقبای ایران بودند.

اکنون حجم مبادلات سالانه ایران با عراق بیش از 12 میلیارد دلار است و انتظار می رود با برنامه ریزی مسوولان این میزان به رقم 25 میلیارد دلار برسد.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات غیرنفتی کشور در 12 ماهه 1392 با احتساب میعانات گازی 92 میلیون و 927 هزار تن به ارزش 41 میلیارد و 628 میلیون دلار بود که از نظر وزنی 16.7 درصد و از لحاظ ارزشی 0.4 درصد افزایش نسبت به سال 91 داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز