خبرگزاری کار ایران

کار‌شناسان در گفتگو با ایلنا:

موج سواری در بورس را بیاموزید / حقوقی‌ها اشتباه کردند!

در دی ماه سال ۹۲ شاخص کل بورس تا کانال ۸۹ هزار واحدی هم رسید که همه دیدیم حباب بود و نهایتا ریزش کرد و نقدینگی هم درست کنترل نشد!

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حال حاضر تأثیر مستقیم اخبار ناشی از روند چگونگی نگارش متن نهایی توافق هسته‌ای از جمله بزرگ‌ترین دغدغه فعالین بازار سرمایه به لحاظ آینده صنایع پیشرو به حساب می‌آید و به نظر می‌رسد صنایعی که ارتباط مستقیمی با رفع تحریم‌ها دارند از اقبال بهتری برخوردار شوند و بازار گرایش بیشتری به این صنایع داشته باشد.

به عنوان مثال گروه بانکی که از اعمال تحریم‌ها بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده اند با رفع تحریم‌ها از پتانسیل بالایی برای کسب بازدهی برخوردار می‌شوند، همچنین گروه‌هایی مثل خودرویی‌ها، قطعه سازی‌ها، لیزینگ، حمل و نقل و بیمه نیز تا تیر ماه می‌توانند روند بهتری داشته باشند.

در این میان با انعقاد متن توافق نهایی میان ایران و گروه ۱+۵ و به تبع آن رفع تحریم‌ها و ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سهام و همچنین اعمال کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و خروج نقدینگی از بانک‌ها و تزریق آن به بازار سهام می‌توان شاهد رونق و شکوفایی بازار سهام بود.

سر مرغ تخم طلا را بریدند!

در این راستا محمد یوسف امین داور، کار‌شناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: پس از مذاکرات لوزان پول‌هایی وارد بازار شد اما به دلیل عدم رفتار مناسب در حال حاضر با ضرر در حال خروج است.

وی تصریح کرد: در این مدت عده‌ای از بزرگان بازار و حقوقی‌ها که نیاز به پول داشتند سهام خود را فروختند تا بدهی خود را به بانک‌ها بدهند و یا پول سهامی که به صورت قسطی از سازمان خصوصی سازی خریده بودند را بپردازند و این فرصت خوبی برای آن‌ها بود.

امین داور گفت: اما من معتقدم این کار درستی نبود و به نوعی سر مرغ تخم طلا را بریدند و آن را خوردند! و به نظر می‌رسد حقوقی‌ها اشتباه کردند و نگذاشتند این روند ادامه دار شود.

موج سورای را در بورس بیاموزیم

همچنین مهیار بقایی، کار‌شناس بورس و بازار سرمایه در این باره به ایلنا گفت: پس از مذاکرات لوزان طی دو روز رکورد شاخص‌ها شکسته شد و شاخص ها ۳ هزار تا ۳ هزار تا بالا رفتند که اتفاق خوبی هم برای بورس بود.

وی گفت: اما به نظر می‌رسد شاخص‌ها در حال حاضر در حال اصلاح خود هستند اما اینکه همه ناراضی شده‌اند باید نگاه کلی به روند سهم‌ها داشت.

وی ادامه داد: یکی از سهم‌هایی که در این مدت تاثیرگذار بود سهم بانک صادرات بود که از ۶۷ تومان به ۱۰۲ تومان رسید اما همه سهم را از ۹۰ تومان می‌دیدند و این یعنی عدم اعتماد به سهم بانک صادرات، همچنین سهام خودرویی‌ها از ۲۴۰ تومان به ۳۲۰ تومان رسید اما همه از زمانی که ۳۰۰ تومان شد آن را دیدند این در حالی است که سهم‌ها آرام آرام بالا رفتند و یک عده سود کردند اما در حال حاضر شاخص به فاز استراحت رفته البته در این مدت بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

این کار‌شناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر اکثر افرادی که در شبکه‌های اجتماعی به روند بورس اعتراض دارند همه از سفته بازان بازار هستند اما آنچه حائز اهمیت است این است که در ‌‌نهایت شاخص بورس از ۶۲ هزار به ۷۱ هزار رسید و ۱۰ هزار واحد رشد کرد و هر سهمی نیز بین ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد کرد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید اصولیتر به این موضوع نگریست و موج سواری در بورس را آموخت.

بقایی گفت: در دی ماه سال ۹۲ شاخص کل بورس تا کانال ۸۹ هزار واحدی هم رسید که همه دیدیم حباب بود و نهایتا ریزش کرد و نقدینگی هم درست کنترل نشد!

به گزارش ایلنا، هنوز ابهامات موجود در حوزه سیاسی و اقتصادی کشور رفع نشده اما انتظار می‌رود تا طی تیر ماه سال جاری شاهد روند نوسانی و رو به مثبت بورس باشیم و تا مدت مذکور معاملات بازار سرمایه به حرکت فرسایشی و کج دار و مریز خود ادامه دهد.

گفتنی است؛ در معاملات روز گذشته دوشنبه نیز شاخص بازار اول (تالار اصلی) با ۳۲۳ واحد افت به رقم ۴۹۰۷۸ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد بودیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۴۳ واحد افزایش عدد ۱۳۳۶۹۱ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نیز در این روز با ۱۵۶ واحد افت به رقم ۲۸۸۸۳ واحد رسیده بود.

کد خبر : ۲۷۱۸۷۳