خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

هورالعظیم در آستانه خشکیدن/ابعاد جدیدی از بحران آب شناسایی می‌شود

وزیر نیرو گفت: به دلیل برداشت بیشتر از ظرفیت آب در حوضه رودخانه کرخه، تعادل منابع و مصارف آب در این حوضه به‌هم خورده است.

به گزارش ایلنا، حمید چیت‌چیان در اولین نشست شورای هماهنگی مدیریت به هم‌پیوسته منابع آب حوضه آبریز رودخانه کرخه که در محل ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، اظهار داشت: مدت‌ها است که به دلیل بروز مشکلات متعدد در زمینه منابع آب حوضه آبریز کرخه به دنبال تشکیل این شورا بوده‌ایم و امیدوارم امروز با شروع فعالیت این شورا بتوانیم قدم‌های موثری را در جهت مدیریت بهتر منابع آب در این حوضه انجام دهیم.

وی ادامه داد: در گذشته شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود به عنوان اولین تجربه مدیریت پیوسته حوضه‌های آبریز در کشور با مجوز شورای عالی آب کشور تشکیل شد و بسیاری از مسائل پیچیده این حوضه با مشارکت اعضای این شورا به خوبی کنترل شده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: بر اساس این تجربه موفق، وزارت نیرو پیشنهاد تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز رودخانه کرخه را به شورای عالی آب ارائه داد و با مصوبه این شورا دومین نمونه این کار در حوضه کرخه دایر شد.

وی درباره اهمیت تشکیل مدیریت یکپارچه در حوضه‌های آبریز کشور گفت: شرایط امروز منابع آب در کشور و همچنین چالش‌های ناشی از شرایط جغرافیایی و طبیعی کشور همچون بروز خشکسالی‌های متوالی و پدیده تغییر اقلیم باعث شده است در تعادل منابع ومصارف آب مشکل جدی داشته باشیم.

چیت چیان ادامه داد: زمانی هر کسی در کنار منبع آب یا رودخانه‌ای زندگی می‌کرد به دلخواه خود و بدون محدودیت از این منابع استفاده می‌کرد، اما هم‌اکنون نحوه رفتار در بالادست رودخانه‌ها و منابع آب بر شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم در پایین دست این منابع تاثیر می‌گذارد و به نوعی زندگی مردم به هم پیوسته شده است.

وی تصریح کرد: سابق بر این مسائل آب به نحوی بود که مدیریت موضوعات مرتبط با آب توسط یک دستگاه قابل حل بود، اما هم‌اکنون به دلیل پیشی گرفتن تقاضا و مصرف بر میزان منابع، یک دستگاه اجرایی به تنهایی نمی‌تواند تمام جنبه‌های مدیریت آب را به اجرا بگذارد و ما به همکاری دستگاه‌های مرتبط همچون بخش صنعت، کشاورزی، محیط زیست و همچنین مدیریت سیاسی و اجتماعی هر منطقه نیازمندیم.

وی یادآور شد: هر چه جلوتر می‌رویم ابعاد جدیدی از بحران آب شناسایی می‌شود؛ بنابراین هماهنگی بین بخش‌های مختلف و ایجاد سازوکار جدیدی به نام "شورای هماهنگی مدیریت به هم‌پیوسته منابع آب" ما را قادر خواهد ساخت تا پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به برداشت بیش از ظرفیت آب در حوضه کرخه گفت: طی سال‌های گذشته در حوضه رودخانه کرخه اتفاق‌هایی همچون کاهش بارندگی و افزایش میزان مصرف آب اتفاق افتاده است که شرایط خاصی را در این حوضه پدید آورده است، هم‌اکنون طرح‌های در دست بهره‌برداری این طرح نیازمند تامین آب هستند و طرح‌هایی نیز در دست اجرا هستند که در آینده به مصرف‌کنندگان آب اضافه خواهند شد. طرح‌هایی نیز در دست مطالعه است که در صورت تصویب نیازمند آب خواند بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در این حوضه اجرای طرح با این وسعت و کمیت قابل ادامه نیست، ادامه داد: هم‌اکنون ما بیشتر از ظرفیت حوضه برداشت می‌کنیم و در نتیجه برداشت بیش از حد آب در بالادست، فشار بسیار زیادی به پایین دست رودخانه به‌ویژه بر تالاب هورالعظیم وارد می‌شود و در صورت ادامه این طرح ها فشار بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد در آینده آبی برای پایین دست در دسترس نخواهد بود.

گفتنی است در این نشست مهندس مقتدایی، استاندار خوزستان، مهندس مروارید استاندار ایلام، مهندس بازوند استاندار لرستان، مهندس زاهدی استاندار کردستان، مهندس رضایی استاندار کرمانشاه و مهندس نیک‌بخت استاندار همدان حضور داشتند، از طرف دستگاه‌های اجرایی نیز دکتر کیخا، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست، مهندس سجادی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مهندس خندان‌دل معاون عمران و توسعه وزارت کشور و مهندس رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا حضور داشتند.

 

کد خبر : ۲۷۲۱۰۶