خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با ایلنا خبر داد:

واردات ۲ میلیون تن گندم ۹۰۰ تومانی / خریداری ۱۲۰ هزار تن گندم با نرخ تضمینی

هم اکنون گندم وارداتی ۹۰۰ تومان است و امسال قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱۵۵تومان قیمت گذاری شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از واردات حدود ۲ میلیون تن گندم در سال جاری خبر داد.

علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص تامین مایحتاج مردم در سال جاری اظهار داشت: یکی از وظایف دولت‌ها به عنوان وظیفه حاکمیتی آن‌ها حفظ ذخایر کالاهای استراتژیک است که معمولا کالاهای اساسی را شامل می‌شود و مایحتاج مردم را در برمی گیرد.

وی افزود: البته شرایط کشور‌ها در مقدار انبار این ذخایر و کالاهای اساسی حائز اهمیت است اینکه کشوری در حال تحریم و جنگ باشد و در تنگنا و مضیقه باشد با کشوری که در شرایط عادی به سر ببرد متفاوت است.

قنبری ادامه داد: همچنین در صورتی که کشوری توسعه یافته و دارای ارتباطی قوی با دنیا باشد و دارای اقتصادی باز باشد و بر اساس ضوابط با دنیا کالای خود را تامین کند چندان در قید و بند محدودیت برای شرایط خاص نیستند و از بازار آزاد این کالا‌ها را تامین می‌کنند.

وی تصریح کرد: اما این کشور‌ها نیز همواره ذخایر خاصی را برای جنگ و زلزله به عنوان ذخایر استراتژیک نگه داری می‌کنند این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه این میزان بیشتر می‌شود و ذخایر بیشتری را نیاز دارند زیرا بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله و مسائل تحریمی در این کشور‌ها بیشتر است.

وی خاطر نشان کرد: در ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه این پیش بینی‌ها صورت می‌گیرد به عنوان مثال گندم به عنوان یک کالای اساسی و ضروری دارای ذخایری چند ماهه است البته پیش از این سه ماهه بود که در حال حاضر پنج و شش ماهه شده است.

 قنبری تصریح کرد: در مورد برنج، روغن و شکر هم ذخیره سازی‌ها سه ماهه است.

وی گفت: مرغ هم همین طور اما به دلیل اینکه در سالهای اخیر کالاهای اساسی مشمول تحریم‌ها نبوده‌اند شرایط سختی برای دولت بوجود نیامد.

وی افزود: در دولت یازدهم هم با حفظ ذخایر استراتژیک وضعیت آرامی بوجود آمد.

استاندارد ایران از اروپا بالاتر است

قنبری در مورد درصد سالم بودن مواد غذایی نیز گفت: برای تامین کالا‌ها استانداردهای ویژه‌ای وجود دارد ما هر کالایی را با هر کیفیتی نگه داری نمی‌کنیم، مثلا در مورد گندم که مصرف عامه مردم است استاندارد بالایی لحاظ می‌شود.

 وی با بیان اینکه استاندارد گندم وارداتی ما بالا‌تر از اروپا است افزود: گندم وارداتی در کل از ۷ کشور دنیا وارد کشور می‌شود که شامل امریکا، استرالیا، کانادا، روسیه، اوکراین، قزاقستان و آلمان است و برای سایر کشور‌ها محدودیت داریم.

قنبری ادامه داد: همچنین برای واردات برنج، شکر و روغن هم محدودیت‌هایی داریم.

وی تصریح کرد: سلامت غذایی و حفظ سلامت جامعه برای تامین و ذخیره سازی کالا‌ها همیشه مطرح بوده و مردم کشور ما با اطمینان خاطر می‌توانند این کالا‌ها را مصرف کنند.

قنبری گفت: در این راه سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و درمان و وزاردت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بازرسی‌ها و آزمایش‌هایی را برای سلامت غذایی همواره داشته‌اند.

واردات گوشت بوفالو زیر نظارت دقیق انجام می شود

وی در خصوص واردات گوشت قرمز (بوفالو) از هندوستان نیز افزود‌: مردم نسبت به مصرفی که دارند حساس هستند و دولت موظف است استاندارهای بالایی را رعایت کند.

وی گفت: در سراسر دنیا به دو عامل کیفیت و قیمت همواره توجه می‌شود که شرایط رقابتی را بوجود اورند.

برخی شرکت ها برای رقابت غیر اخلاقی عمل می کنند

وی افزود: البته در مورد گندم و گوشت قرمز برخی از روی رقابت و مسائل غیر اخلاقی مواردی را مطرح و بزرگ می‌کنند که در قاموس ما نیست وارد این مقولات شویم ما سعی می‌کنیم به عنوان دولت بهترین‌ها و باکیفیت‌ها را در اختیار جامعه قرار دهیم.

قنبری خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم توجه به تولیدات داخل و حمایت از آن‌ها و توجه به اقتصاد مقاومتی است که پایه و اساس کار ماست.

عمده گندم در داخل تولید می شود

وی با بیان اینکه بخش عمده گندم را از داخل تامین می‌کنیم افزود: معمولا نیاز مازاد بر تامین گندم داخلی را از خارج وارد می‌کنیم و سال گذشته هم مقداری گندم وارد کردیم تا ذخایرمان را پر کنیم و البته امسال با بارندگی‌های خوبی که در بهار بود می‌توان به محصولات داخل بیشتر امیدوار بود.

قنبری خاطر نشان کرد: سال گذشته بیش از ۶ میلیون تن گندم خریداری کردیم که امسال به بیش از ۲ میلیون تن نخواهد رسید.

وی افزود: سعی می‌کنیم در مورد خرید‌ها بیشتر به تولیدکنندگان داخلی توجه کنیم.

قیمت خرید گندم داخلی 900 تومان ، وارداتی 1155 تومان است

قنبری با اشاره به قیمت گذاری‌ها تصریح کرد: هم اکنون گندم وارداتی ۹۰۰ تومان است و امسال قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱۵۵تومان قیمت گذاری شود.

وی گفت: پرداخت‌های خرید تضمینی گندم هم به روز است و از روز گذشته خرید‌ها را شروع کردیم و تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار تن گندم خریداری کردیم و کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند وجه مورد نظر خود را دریافت کند.

کد خبر : ۲۷۲۵۰۸