خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در جشنواره فیلم و عکس جلوه‌های آب

سر به سر داشته‌های اصفهان نگذارید / زاینده رود باید زنده بماند؛ حق انتقال آب به دیگر شهر‌ها را نداریم

با سربه سر داشته‌های اصفهان نگذارید، زاینده رود باید جریان داشته باشد تا زندگی در اصفهان در کشور و فلات مرکزی جریان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس مقتدایی ، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب با اشاره به اینکه طی دو سه سال گذشته تلاش کردیم تا شاهد جریان آب در رودی باشیم که به ناحق از رودخانه طبیعی و دائمی تبدیل به رودخانه فصلی و خشک شده بود اظهار داشت: تلاش‌ها باعث شد که زاینده رود مجددا جریان آب را به خود ببیند، بعد از طومار شیخ بهایی و قانون توزیع عادلانه آب مصوبه سال ۶۱ هیچ مصوبه‌ای در شوراهای کشوری به نفع زاینده رود نداشته‌ایم در حالی که همه دغدغه آب داشتند تاجایی که حتی حداقل روی کاغذ هم چیزی برای جریان آب نداشتیم.

وی ادامه داد: برای نجات این رود کمیته پیگیری مسائل زاینده رود تشکیل شد و جمع بندی شد که در سطح محلی و استانی اقدامات ضروری صورت گیرد اما آنچه زاینده رود را نجات می‌داد تنها تصمیمات شورای عالی آب بود لذا در سال ۹۱ تصمیم گیری‌ها با جدیت آغاز شد و درقالب یک بند ۷ مصوبه پیشنهاد شد و سپس در مقطعی شورای عالی آب و وزارت نیرو به این جمع بندی رسیدند مصوبات مطرح شوند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان خاطر نشان کرد: همگی دست به دست هم دادند و مذاکرات با رئیس جمهور سابق وکنونی انجام شد و نهایتا در دیماه سال ۹۲ موفق شدیم که به نفع زاینده رود مصوبه‌ای از شورای عالی آب بگیریم تا امیدی برای جریان آب در این رودخانه باشد در حالی که قبلا فقط متنظر بودیم که این رود بخشکد و فقط برای آن مرثیه سرایی کنیم.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد در کمیته‌ای که به منظور احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده بود یک مصوبه برای نجات زاینده رود گرفتیم.

مقتدایی با اشاره بها ینکه در حال حاضر با تاکید بر اجرایی شدن طومار شیخ بهایی و قانون توزیع آب یک درخواست از دولت داریم ادامه داد: خواست ما این است که حق زاینده رود به این رود بازگردد و اضافه برداشت از چهارمحال گرفته شود و مصوبات دولت در این خصوص اجرایی شود و مطالباتی که برای اجرای سریع مصوبات است و بر زمین مانده عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: زاینده رود در گذشته یک جریان زنده و پویا بوده اما برخی سوء تدبیر‌ها در گذشته و ناکارآمدی در مدیریت‌ها باعث شد که نفس این رود به شماره افتاد اما امروز دیگر بار مدیریت به کمک آمده تا این جریان زنده احیا شود لذا در حال حاضر بخشی از احیا صورت گرفته اما همچنان راه دشواری در پیش داریم که باید تلاش کنیم افکار عمومی را با خود همراه کنیم وهمچنین در قالب کمیته مسائل مربوط به این رود را پیگیری کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه با تاکید براینکه آبهای جاری در استان اصفهان در گام اول باید زاینده رود واصفهان را سیراب کند خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این رود و استان اصفهان در وضعیت نامناسبی به لحاظ آب قرار دارد به فکر این باشیم که از سمیرم به کرمان ولو برای شرب آب را روانه کنیم.

وی تاکید کرد: امروز افکار عمومی می‌گوید که تاوقتی اصفهان به آب نیاز دارد نباید هیچ آبی به رفسنجان منتقل شودو این انتقال از سوی افکار عمومی پذیرفتنی نیست.

مقتدایی یادآور شد: با سربه سر داشته‌های اصفهان نگذارید، زاینده رود باید جریان داشته باشد تا زندگی در اصفهان در کشور و فلات مرکزی جریان داشته باشد.

کد خبر : ۲۷۳۵۸۷