خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ در گفت‌وگوبا ایلنا:

60 درصد لامپ‌های کشور وارداتی است/تسهیلات تولید لامپ کم مصرف فراهم نشده است

بیشتر لامپ‌های کم مصرف و LED از چین وارد می‌شود/تولیدکنندگان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد سرمایه نیاز دارند تا بتوانند خط تولیدشان را به سمت تولید لامپ‌های کم مصرف تغییر دهند.

احمد محسنی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ در گفت‌وگوبا خبرنگار ایلنا درباره توقف تولید لامپ‌های رشته‌ای در کشور گفت: قرار بود که توزیع و مصرف لامپ‌های رشته‌ای بالای ۴۰ وات به دلیل مصرف بالا متوقف شود اما با توجه به اینکه هنوز تسهیلات لازم را برای تغییر خطوط تولید و تبدیل به CFL نکرده‌اند و همچنین واردات این لامپ‌ها متوقف نشده؛ تولیدات ادامه دارد یعنی تا زمان فراهم نشدن تسهیلات تغییر خطوط؛ تولید ادامه دارد.

برای توقف مصرف لامپ‌های پرمصرف فرهنگسازی نشده است

وی افزود: ابتدا باید در جامعه فرهنگسازی شود که استفاده از لامپهای پرمصرف در جامعه متوقف شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ خاطرنشان کرد: دولت باید وام کم بهره یا بلاعوض در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد بدهد تا بتوانند خط تولیدشان را عوض کنند زیرا برای تبدیل خطوط نیاز به سرمایه گذاری مجدد دارند اما تا به امروز هنوز تسهیلاتی به این بخش اختصاص نیافته است.

نیاز به سرمایه گذاری 40 میلیاردی برای تغییر خطوط تولید لامپ

وی افزود: حدود ۲۰ خط تولید لامپ رشته‌ای داریم این تولیدکنندگان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد سرمایه نیاز دارند تا بتوانند خط تولیدشان را به سمت تولید لامپ‌های کم مصرف تغییر دهند اما فعلا تسهیلات لازم فراهم نشده است.

 محسنی گفت: ۲۰ خط تولید لامپ موجود در کشور اگر بخواهند تولید نرمال داشته باشند؛ باید سالی تا ۱۴۰ میلیون تولید کنند اما چون بازار فروش ندارند؛ تولید را کاهش داده و خیلی از واحد‌ها نیز با حداقل ظرفیت که مقرون به صرفه اقتصادی نیز نیست کار می‌کنند.

60 درصد لامپ‌های کشور وارداتی است

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم تمام محصولات کشور را تامین کنیم اما برخی که انحصار را بدست گرفته‌اند تمایل به واردات دارند بطوری که در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد لامپهای مورد مصرف کشور وارد می‌شود چون ما باید کارگران چینی را مشغول به کار کنیم.

واردات لامپ بی کیفیت و ارزان از طریق قاچاق

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لامپ در ادامه گفت: آنچه که کمتر توجه شده و مسئله ساز است واردات قاچاقی کالاست که عمدتا نیز غیر استاندارد هستند.

وی تصریح کرد: از میزان واردات قانونی لامپ با توجه به اینکه گمرک آمار را بر اساس تناژ اعلام می‌کند در دست نیست اما آنچه مسلم است اینکه بیشتر لامپ‌های کم مصرف و LED از چین وارد می‌شود ولی سرمایه گذار و وارد کننده برای کسب سود بیشتر دنبال واردات اجناس بی‌کیفیت می‌رود.

محسنی یادآور شد: اگر مقررات استاندارد در مورد همه لامپ‌ها اعمال شود مسلما لامپ‌های بی‌کیفیت وارد کشور نمی‌شود بنابراین لامپ با کیفیت هم قیمت بالاتری دارد و کالای داخلی می‌تواند رقابت کند.

رقابت نابرابر تولید داخلی در قیمت و کیفیت

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مسابقه نابرابر است و واردکننده جنس بی‌کیفیت و ارزان وارد می‌کند و تولیدکننده مجبور است جنس با کیفیت تولید کند لذا قیمت داخلی بالا‌تر می‌رود و مردم تصور می‌کنند جنس وارداتی ارزان‌تر است در حالی که عمر مفید و نوردهی لامپ وارداتی که استاندارد نباشد به مراتب کمتر از لامپ استاندارد داخلی است و در ‌‌نهایت این تولیدکننده داخلی است که دچار ضربه و خسارت می‌شود.

 محسنی در خصوص مباحث آلایندگی لامپ‌ها نیز اظهار داشت: این لامپ‌ها حدود۴ میلیگرم جیوه در خود دارند موقعی که می‌سوزند نباید بشکند چون ممکن است ایجاد آلایندگی کند البته لامپهای غیر استاندارد ممکن است اشعه UV بیشتری داشته باشند ولی لامپهایی که استاندارد کشور و یا گواهی ورود به کشور را دارند مشکلی ندارند.

کد خبر : ۲۷۴۲۱۹