خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت:

مصرف بی‌رویه انرژی ایران را به یک کشور وارد کننده در سال ۱۴۰۴ تبدیل می‌کند/یارانه‌ها هدفمند نشده است

اگر مصرف بی‌رویه را مثل قبل ادامه دهیم تا سالیان نه چندان دور به وارد کننده انرژی تبدیل خواهیم شد. چرا که هر قدر هم تولید را افزایش دهیم به‌‌ همان میزان مصرف رشد می‌کند

به گزارش خبرنگار ایلنا، نصرت اله سیفی، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در اولین نشست خبری که به مناسبت بیستمین نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی در محل وزارت نفت برگزار شد با بیان اینکه بخش بهینه سازی یکی از مغفول‌ترین بخشهای وزارت نفت است، گفت: به علت قدمت کم این مبحث در مقایسه با دیگر مباحث بخش بهینه سازی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: در قانون وظایف وزارت نفت که در سال ۹۰ به تصویب رسیده و در سال ۹۱ ابلاغ شده مدیریت سیاستگذاری تقاضا، ‌توزیع و مصرف بهینه سوخت یکی از وظایف عنوان شده و معیارهای مصرف انرژی ابلاغ شده است و در این مورد قبل از ابلاغ قانون در سال ۷۹ دستور تاسیس شرکت را ابلاغ کردند.

سیفی تصریح کرد: از زمان اجرای سیاستهای اصلاح الگوی مصرف در سال ۷۹ قرار بر این شد که تا سال ۱۴۰۰ شدت مصرف انرژی ۵۰ درصد نسبت به سال پایه (سال ۸۹) کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر مصرف بی‌رویه را مثل قبل ادامه دهیم تا سالیان نه چندان دور به وارد کننده انرژی تبدیل خواهیم شد. چرا که هر قدر هم تولید را افزایش دهیم به‌‌ همان میزان مصرف رشد می‌کند به طوری که در حال حاضر این مقداری انرژی که برای صادرات داریم نیز مصرف خواهد شد و تا سال ۱۴۰۰ به وارد کننده انرژی تبدیل خواهیم شد.

مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطر نشان کرد: اگر مصرف بهینه را دنبال کنیم قدرت صادراتیمان نیز افزایش می‌یابد مثلا در اپک همین که ظرفیت تولید بیشتر داشته باشیم حتی اگر صادرات افزایش نیابد قدرت آفرین خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه چند سالی از ابلاغ سیاستهای بهینه سازی مصرف سوخت می‌گذرد ولی کمتر افرادی به این قضیه توجه کرده‌اند گفت: برای کاهش مستمر شدت انرژی یک سری اقدامات قیمتی و غیر قیمتی باید انجام شود به طوری که تا پایان برنامه پنجم میزان مصرف انرژی باید دو سوم کاهش یافته و تا پایان برنامه ششم باید به نصف مصرف سال پایه برسد.

وی توضیح داد: در سال ۸۹ عرضه انرژی اولیه هزار و ۷۶۰ میلیون بشکه معادل نفت خام بوده و جی بی‌پی یک میلیون و ۷۱۸ میلیارد ریال بوده یعنی برای تولید یک میلیون ریال ثروت یک بشکه نفت خام مصرف کرده‌ایم. به این معنا که اگر یک بشکه نفت خام در سال ۸۹، ۱۰۰ دلار معادل ۱۰۰هزار تومان بوده ما ۱۰۰ هزار تومان مصرف کرده‌ایم که ۱۰۰ هزار تومان تولید داشته باشیم.

سیفی در ادامه به عدم رشد اقتصادی از سال ۸۹ تا سال ۹۲ اشاره کرد وگفت: ما باید با رشد اقتصادی ۶ درصد در سال ۱۴۰۰ ،هزار و ۴۱۴ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف داشته باشیم که اگر بیشتر از این میزان مصرف کنیم به اهداف خود نرسیده‌ایم همچنین اگر رشد ۲. ۵ درصدی داشته باشیم باید میزان مصرف هزار و ۱۰۸ میلیون بشکه باشد.

وی ادامه داد: اگر رشد اقتصادی همانند گذشته ادامه پیدا کند باید ۲هزار و ۶۲۷ میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف کنیم و اگر میزان مصرف را کاهش دهیم و ۶ درصد نیز رشد اقتصادی داشته باشیم میزان مصرف به هزار و ۴۱۴ میلیون بشکه معادل نفت خام باید برسد.

وی در ادامه به نقطه مصرف انرژی بانک جهانی برای روسیه اشاره کرد و گفت: بانک جهانی به این کشور اعلام کرده که باید مصرف انرژی را ۴۵ درصد کاهش دهد و در این راستا باید ۳۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

وی همچنین به لزوم کاهش مصرف براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی اشاره و خاطر نشان کرد: در صورتی که طبق توافق‌نامه صورت گرفته عمل نکنیم مشمول جرائم خواهیم شد.

سیفی گفت: این‌که یک دلار سرمایه‌گذاری در کارایی انرژی برابر با سه دلار در بخش تولید است.

وی افزود: به استثنای میادین مشترک که بحث جداگانه‌ای است به جای توسعه مخازن داخل کشور باید روی بهینه‌سازی مصرف سوخت سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: در صورتی که موفق به کاهش شدت انرژی شویم سه میلیون فرصت شغلی ایجاد شده ومعادل پنج میلیارد بشکه نفت خام نیز از میزان مصرف کاسته خواهد شد.

وی  گفت: در راستای اجرای بند «ق» تبصره 2 بودجه 30 میلیارد دلار طرح تعریف شده که 22 میلیارد دلار از شورای اقتصاد مجوز گرفته است.

سیفی در ادامه با انتقاد از این‌که قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به درستی اجرا نشده است ، گفت: مطالعات اجرای کارت انرژی در جزیره قشم به صورت پایلوت در اتاق بازرگانی و سازمان مناطق آزاد نهایی شده و اجرای آن باید توسط دولت ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: ما ملزم به اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف هستیم و ضمن اینکه با تمام عوامل اجرایی کشور در این زمینه چالش داریم اما سعی داریم چالش را به سمت افزایش سطح همکاری‌ها هدایت کنیم.

سیفی به اجرا نشدن مبحث 19 در بخش ساختمان اشاره و خاطر نشان کرد: مبحث 19 در حوزه ساختمان فقط به نصب پنجره‌های دوجداره محدود شده و در نتیجه مصرف انرژی در بخش ساختمان در کشور ما پنج برابر اقلیمی مشابه در دیگر کشورهاست.

وی به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی استاندارد‌های لازم‌الاجرا در بخش صنعت در سال 93 اشاره و خاطر نشان کرد: در صورتی که صنعت استانداردهای موجود را رعایت کند، سالانه 4 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌شود که با محاسبه‌ قیمت گاز صادراتی رقم قابل توجهی خواهد شد ضمن اینکه طبق قانون بودجه سال جاری صنایعی که استاندارد‌های لازم را رعایت نکنند تا 20 میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

سیفی تاکید کرد: یکی از اهداف ما در سال جاری اجرای درست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است و این در حالی است که در سال گذشته بنا شده بود که از محل بازپرداخت یارانه‌ها 300 میلیارد تومان به وزارت نفت برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و 200 میلیارد تومان به وزارت نیرو اختصاص داده شود که این امر تحقق نشد.

 

کد خبر : ۲۷۴۵۲۳