خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت:

تشریح آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک غرب کارون/مذاکره انی ایتالیا با زنگنه

از میدان آزادگان شمالی نیز قرار است 75 هزار بشکه برداشت داشته باشیم که قرارداد بهره برداری از این میدان به صورت بیع متقابل بوده و تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در دومین روز از سلسله نشستهای بیستمین نمایشگاه نفت،‌گاز و پتروشیمی ضمن تشریح وضعیت استحصال و بهره برداری از میدان مشترک غرب کارون گفت: این میدان مشترک با عراق شامل 5 حوزه نفتی است که بزرگترین آن آزادگان جنوبی است که در یک سال گذشته با خلع ید از شرکت چینی برداشت از آن توسط پیمانکاران ایرانی آغاز شده به طوری که در فاز اول 320 هزار بشکه برداشت خواهد شد و فاز دوم نیز مراحل کار تعریف شده و مقرر شده که نهایتا به 600 هزار بشکه تولید از این میدان نائل شویم.

وی افزود: از میدان آزادگان شمالی نیز قرار است 75 هزار بشکه برداشت داشته باشیم که قرارداد بهره برداری از این میدان به صورت بیع متقابل بوده و تا پایان شهریور تکمیل خواهد شد.

حسین نژاد همچنین اظهار داشت: قرار داد توسعه میدان یادآوران نیز به صورت بیع متقابل بوده که در حال حاضر 50 هزار بشکه از آن برداشت می شود و در نیمه دوم سال که به سقف تولید می رسیم میزان برداشت به 85 هزار بشکه خواهد رسید.

وی ادامه داد: در فاز دو میدان نفتی آزادگان شمالی از 75 هزار بشکه به 100 هزار بشکه می رسیم در یادآوران نیز در حال حاضر 85 هزار بشکه تولید داریم که نهایتا به 130 هزار بشکه خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت متن گفت: قرار داد توسعه یاران شمالی نیز بیع متقابل بوده که 30 هزار بشکه نفت از آن استحصال می شود. یاران جنوبی نیز برنامه ریزی شده که تا اوایل سال 96 به 50 هزار بشکه برسد.

وی همچنین اظهار داشت: علاوه بر استحصال نفت در غرب کارون یک واحد NGL در جفیر قرارداد داریم که امیدواریم یک پرین آن با 250 هزار مترمکعب تا پایان سال به بهره برداری برسد که بخشی از این تولیدات به شبکه و بخشی نیز به بندر امام می رود.

وی همچنین گفت: از دیگر پروژه های شرکت متن نیروگاه غرب کارون است که به صورت قرارداد BOO توسط مپنا ساخته خواهد شد. همچنین در حال حاضر روی پروژه فاز اول کیش در حال کار هستیم که در زمستان 95 به بهره برداری می رسد که در آن زمان 25 میلیون مترمکعب گاز درخشکی استحصال خواهیم داشت. همچنین گاز سایت خشکی بندر آفتاب با خط 56 اینچ به خط سراسری متصل می شود.

حسین نژاد همچنین از میدان سلمان 2 به عنوان دیگر پروژه واگذار شده به شرکت متن اشاره کرد و گفت: در مورد توسعه این میدان هنوز کاری انجام نداده ایم.

وی ادامه داد: در مورد فاز 1 و2 ، کیش دریایی نیز به دنبال سرمایه گذار هستیم.

وی همچنین نیترینگ و دیسپچینگ را از دیگر پروژه های در حال اجرای شرکت متن عنوان کرد.

حسین نژاد ادامه داد: در مورد فاز 3 دارخوین منتظر بیع متقابل هستیم در مورد حوزه آذر نیز قرار داد به صورت بیع متقابل با صندوق نفت انجام شده که اولین چاه آن به پایان رسیده و امیدواریم تولید اولیه در نیمه اول سال به پایان رسیده و 5 چاه تکمیل شود ضمن اینکه باید گفت با توجه به خاص بودن بافت زمین در این حوزه چاهها معمولا 300 تا 400 روزه هستند لذا کمی با تاخیر به سرانجام می رسد.

وی یادآور شد: در مورد میدان چنگوله نیز که درمجاورت آذر قرار داشته نیز امیدواریم سرمایه گذار پیدا شود ضمن اینکه تمام پروژه ها در سمینار لندن برای یافتن سرمایه گذار معرفی خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در پروژه فاز دوم آزادگان جنوبی میزان برداشت به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفت: این پروژه 94 درصد پیشرفت داشته و  شهریورماه به بهره‌برداری می‌رسد.

عامل شرکت متن اظهار داشت: فاز دوم توسعه میدان آزادگان شمالی براساس قرار‌دادی که پیش از این با چینی‌ها بسته شده، ابتدا باید به چینی‌ها پیشنهاد شود و در فاز دوم تولید 25 هزار بشکه با نظر وزیر نفت تعیین شده است و تا زمانی که وضعیت بهتر شود و تحریم‌ها لغو شود به نظر می‌رسد برداشت 25 هزار بشکه در فاز دوم منطقی‌تر است.

وی گفت: قیمت تمام شده پروژه از سوی انی ایتالیا با احتساب کلیه هزینه‌ها برای هر بشکه معادل هفت هزار دلار، چینی‌ها 34 هزار دلار و خودمان با 15 تا 18 هزار دلار کار را تمام خواهیم کرد.

وی به توسعه میدان یادآوران با قرار‌داد بیع متقابل اشاره و اضافه کرد: میزان برداشت از این میدان اکنون 51 هزار بشکه است که تا شهریورماه به 85 هزار بشکه می‌رسد.

حسین نژاد در خصوص درز اطلاعات میدان یادآوران به عراق از سوی چینی ها گفت: نمی‌توانم چنین موضوعی را رد یا تایید کنم اما اگر چنین کاری صورت گرفته باشد بسیار غیراخلاقی است.

وی افزود: در میدان یادآوران بیش از 35 میلیون بشکه برداشت کرده‌ایم و اطلاعات نشان می‌دهد که عراقی‌ها از ما عقب‌تر هستند.

مدیر عامل شرکت متن تصریح کرد: بررسی‌ها نشان داده ظرفیت یادآوران دو برابر چیزی است که پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که با افزایش تولید در سال جاری بخشی از عقب‌ماندگی نسبت به کشور‌ همسایه در برداشت از میادین مشترک جبران می‌شود، تاکید کرد: در میدان آزادگان شمالی اگرچه بهره‌بردار شرکت نفت و گاز اروندان است، اما نظر ما این است که پیمانکار شرکت چینی تا زمان بازگشت سرمایه حضور داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با لغو تحریم ها اجرایی شدن پروژه ها راحتتر صورت گیرد، افزود: در حال حاضر مشکل ما خرید کالاهاست که عمدتا به سمت خرید کالاهای نیمه مرغوب هدایت می شویم که با رفع تحریم ها مشکلات حل می شود.

حسین نژاد اظهار داشت: قبل از اینکه سیاست های استفاده از توان داخلی در سطوح بالای مملکتی مطرح شود اهتمام ما استفاده از کالاهای ساخت داخلی بوده است البته ناچارا برای برخی اقلام سراغ خارجی ها می رویم اما در کل در صورت واردات کالاهایی که هم اکنون از ساخت داخل استفاده می کنیم باید 20 میلیارد دلار هزینه می کردیم اما در حال حاضر 5 میلیارد دلار هزینه می کنیم.

وی در خصوص مخازن استراتژیک در دست ساخت این شرکت گفت: کلاً 2 مخزن استراتژیک در درست ساخت داریم که یکی از‌ آنها ظرفیت 1 میلیون بشکه و دیگری 4 میلیون بشکه ظرفیت دارد.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این 5 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در خصوص سفر اخیرش به کشور چین و مذاکره با چینی‌ها گفت: مذاکره ما درخصوص توسعه میدان مسجدسلیمان بود که توافقاتی نیز با برخی بانک‌های چینی به منظور تامین مالی این میدان نفتی صورت گرفت. 

وی همچنین گفت: شرکت انی ایتالیا روز گذشته با وزیر نفت دیدار داشته ضمن اینکه شرکت‌های خارجی زیادی نیز برای حضور در پروژه‌های نفتی کشور اعلام آمادگی کرده اند.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۷۴۷۷۵