خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه خشکبار در گفت‌و‌گو با ایلنا خبرداد:

خروج خشکبار از بازارچه‌های مرزی و به صورت پیله وری

عراقی‌ها آجیل را از بازارچه‌های مرزی و به صورت پیله وری از کشور خارج می‌کنند .

مصطفی احمدی، در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت تولید و عرضه آجیل و خشکبار در سال گذشته، اظهار داشت: در سال ۹۳ به دلیل خشکسالی تولیدات ما به شدت کاهش یافت و در محصولاتی مانند تخمه جابونی و فندق و برخی از اقلام دیگر کمبودهایی در بازار بوجود آمد.

وی افزود: البته در خصوص پسته وضعیت بهتر بود و قیمت آن نیز نسبت به سال ۹۲ چندان تغییری نداشت و در مواردی کاهش قیمت نیز داشتیم.

احمدی با بیان اینکه وضعیت تولید تخمه جابونی امسال بهتر خواهد شد، گفت: این نوع تخمه در ماه‌های مرداد و شهریور به بازار عرضه می‌شود و بیشتر در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تولید دارد اما با توجه به اینکه ماه رمضان امسال در تیرماه است و عراقی‌ها برای عید فطر این نوع تخمه را از ایران خریداری می‌کنند به نظر می‌رسد تخمه جابونی در تیرماه به میزان لازم در بازار وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: در صورت کمبود این نوع محصول قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

احمدی در پاسخ به این پرسش که معمولا چه میزان از تخمه جابونی از سوی عراقی‌ها خریداری می‌شود؟ گفت: آمار دقیقی در دست نیست زیرا بیشتر محصولات از طریق بازارچه‌های مرزی و به صورت پیله وری از کشور خارج می‌شود و نمی‌توانیم محاسبه دقیقی داشته باشیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که بیشتر چه محصولاتی به کشور قاچاق می‌شوند؟ گفت: ‌ بادام هندی و آمریکایی در حال حاضر به دلیل ممانعت از واردات قانونی آن به کشور قاچاق می‌شوند البته یک سال گذشته اتحادیه درخواست لغو ممانعت از واردات این محصولات را به اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران ارائه داد که امیدواریم با این درخواست موافقت شود.

کد خبر : ۲۷۵۰۳۳