خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق ایران؛

سطح مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر سئوال برانگیز است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه الجزایر از راه های دسترسی به بازارهای افریقا به شمار می آید، گفت: سطح مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر در سطح سئوال برانگیزی قرار دارد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین شافعی روز سه شنبه در نشست تجاری ایران و الجزایر که با حضور رییس اتاق بازرگانی و صنایع الجزایر و جمعی از فعالان اقتصادی این کشور برگزار شد، افزود: اگرچه روابط سیاسی دو کشور همواره از سطح مناسبی برخوردار بوده اما تناسب روابط اقتصادی با روابط سیاسی بسیار شکاف دارد.

وی با بیان آنکه روابط اقتصادی دو کشور به اندازه روابط سیاسی طی این سالها توسعه پیدا نکرده است، اضافه کرد: این در حالی است که دو کشور هم از تنوع امکانات برخوردار هستند و هم زمینه های بسیاری برای گسترش همکاری های اقتصادی در اختیار دارند.

شافعی اضافه کرد: به نظر می رسد بخش های خصوصی دو کشور اطلاعات کافی از زمینه های همکاری اقتصادی یکدیگر ندارند که باید در ابتدا برنامه ریزی کنیم تا مبادله اطلاعات کافی بین بخش های خصوصی از امکانات دو کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به علاقه مندی ایران به الجزایر و اینکه این امر سبب تاسیس شورای مشترک بازرگانی ایران و الجزایر شده است، گفت: انتظار است تا الجزایر نیز این شورا را تاسیس و شروع به کار آن را هرچه سریعتر اعلام کند.

رییس اتاق ایران افزود: ارتباط این دو شورا می تواند خلاءهای اطلاعاتی را برطرف و زمینه های همکاری اقتصادی را فراهم کند.

شافعی سپس زمینه های همکاری بین ایران و الجزایر را متنوع خواند و گفت: نفت، گاز، پتروشیمی، ساخت سیلو، کارخانه های سیمان، اتوبان، پل، فرودگاه و مسجد از جمله زمینه های مهم برای همکاری میان دو کشور به شمار می آید.

وی ارایه خدمات فنی مهندسی و فعالیت های عمرانی را از عمده توانمندی های ایران دانست و گفت: با توجه به اینکه الجزایر در آستانه اجرای برنامه پنج ساله چهارم خود قرار دارد باید زمینه حضور شرکت های توانمند ایرانی در بخش های عمرانی و خدمات فنی و مهندسی در الجزایر فراهم شود.

شافعی همچنین تجارب شرکت های ایرانی در سایر کشورها را موفق برشمرد و افزود: ایران می تواند از راههای این کشور به بازار افریقا و حتی اروپا دست یابد و الجزایر نیز می تواند پلی برای فعالان اقتصادی ایران به افریقا باشد.

رییس اتاق ایران با اشاره به اولویت قرار دادن کشورهای مسلمان در مبادلات تجاری، اظهار داشت: الجزایر به عنوان یک کشور مسلمان در دایره این اولویت برای همکاری با ایران قرار دارد ضمن آنکه اتاق های بازرگانی دوکشور باید از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را ببرند.

شافعی در پایان تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران این آمادگی را دارد تا برای روابط جدید اقتصادی با الجزایر درهای جدید را بگشاید و در این راستا گام های مهمی را بردارد.

کد خبر : ۲۷۵۰۵۱