خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد:

مناطق ازاد پس از ۲۰ سال همچنان از اهداف خود فاصله دارند

بیش از ۵۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد فاقد رسمیت لازم هستند .

رحمان سادات نجفی، عضو هیات مدیره شورای هماهنگی و همکاری فعالین اقتصادی مناطق آزاد با حضور در خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد فاقد رسمیت لازم هستند، گفت: بسیاری از افرادی که ادعای سرمایه گذاری در مناطق آزاد را داشتند سرمایه گذار واقعی نبوده‌اند!

ایلنا: چه میزان از قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود؟

رحمان سادات نجفی: تمام مسئولین و اتحادیه‌ها در کشور طی ۲ تا ۳ ماه اخیر در مورد قاچاق کالا صحبت کرده‌اند پس مسئله پنهانی نیست، بر اساس آمار‌ها ۴۰ میلیارد دلار آمار ری اکسپورت از امارات به ایران است و سال گذشته در مجلس شورای اسلامی به عدد‌هایی هم در این خصوص اشاره شد، البته عدد ۲۷ میلیارد دلار را اعلام کردند که همه ما می‌دانیم میزان آن خیلی بیشتر از این هاست.

در حال حاضر ۹۹ درصد پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و تنها ۱ درصد آن به صورت اظهارات قانونی است آن هم به این دلیل است که طبق مستندات بگویند کالای قانونی آورده‌ایم و از مجاری گمرکات رسمی وارد شده است!

ایلنا: چرا اکثر واردات پوشاک به صورت قاچاق است؟

رحمان سادات نجفی: با توجه به اینکه پوشاک جزء گروه کالایی۱۰ است و ۲۲۰ درصد عوارض دارد واردات قانونی آن توجیه اقتصادی ندارد و همین موضوع هم بازار‌های مناطق آزاد را تحت الشعاع قرار داده است و عمده فروشندگان ما در مناطق آزاد دچار ورشکستگی شده‌اندزیرا کالا بدون پرداخت عوارض وارد سرزمین اصلی می‌شود و خریداران هم از این مناطق ناراضی برمی گردند، ‌ البته یکی از مزایای اصلی مناطق آزاد تعرفه پایین در آن هاست.

ایلنا: چطور باید با معزل قاچاق مقابله کرد؟

رحمان سادات نجفی: بسیاری از کمپانی‌ها کالایی که خود به کشور قاچاق می‌کنند را گارانتی می‌کنند اما کالایی که شخص سوم به کشور قاچاق کند را گارانتی نمی‌کنند پس می‌بینیم که کار راحتی نیست!

اما در صورتی که اراده قوی در میان باشد می‌توان با این موضوع برخورد جدی کرد زیرا مبارزه با قاچاق به نفع کشور است و به رشد کیفی بازار‌ها در مناطق آزاد کمک می‌کند پس عزم جدی برای برخورد با قاچاق را می‌طلبد .

ایلنا: آیا این موضوع درست است که افزایش قاچاق در این مدت به دلیل تحریم‌ها بوده؟

رحمان سادات نجفی: خیر، درست نیست، البته در مورد برخی از کالا‌ها که رسما نمی‌توانستیم واردات داشته باشیم، مجبور به دور زدن تحریم‌ها بودیم اما آنچه باعث گسترش قاچاق به کشور می‌شود موضوع صرفه اقتصادی است زیرا در صورتی که تعرفه منطقی باشد بسیاری از واردکنندگان توجیهی برای واردات قاچاق ندارند و بایدبا آن برخورد جدی شود تا قاچاق را مدیریت کنیم.

ایلنا: آیا در سال گذشته سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری به مناطق آزاد مراجعه کرده‌اند؟

رحمان سادات نجفی: خیر، اما سرمایه گذاران خارجی اخیرا در مناطق آزاد حضور پیدا کرده‌اند و در حال مطالعه پروژه‌ها هستند و علاقمندند پس از تحریم‌ها سرمایه گذاری جدی داشته باشند.

ایلنا: بیشتر از چه کشورهایی بوده‌اند؟

رحمان سادات نجفی: از کشورهای اروپایی‌ها و به خصوص ایتالیایی‌ها برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد بسیار راغب هستند زیرا مالیات در آنجا افزایش یافته و ایران برای سرمایه گذاری شرایط بهتری دارد و نظرشان سرمایه گذاری در زمینه توسعه فضاهای گردشگری و صنعتی است.

ایلنا: چرا برخی از فعالیت‌های اقتصادی در مناطق ازاد شفاف نیستند؟

رحمان سادات نجفی: برای اینکه فعالیت شرکت‌ها در مناطق آزاد شفاف شود باید بر اساس قانون مناطق ازاد عمل شود نه ارائه اظهار نامه مالیاتی ، در این قانون و بر اساس ماده ۱۱ آن تمام فعالیت‌های اقتصادی در منطقه رصد می‌شود و مجوز فعالیت اقتصادی صادر خواهد شد.

هم اکنون بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در مناطق ازاد فاقد رسمیت لازم هستند و شناسایی و رصد نشده‌اند، البته با اجرای درست این قوانین با شرکت‌های صوری و کاغذی نیز برخورد خواهد شد و آن دغدغه‌ها هم برطرف خواهد شد و به اعتقاد ما تنها راه حل بازگشت به قوانین است.

ایلنا: و اما سخن آخر؟

رحمان سادات نجفی: به اعتقاد ما نباید از اهرم‌های حاکمیتی در مناطق آزاد تبعیت شود، مناطق ازاد امروز بعد از ۲۰ سال هنوز به اهداف خود نرسیده‌اند و قوانین در این مناطق به درستی اجرا نشده است!

کد خبر : ۲۷۵۳۰۹