خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در حاشیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی:

از سفر آمریکایی ها به ایران بی اطلاعم/باید برای اوپک دعا کرد

asdasd
کد خبر : ۲۷۵۴۱۵

هند هفت میلیارد دلار به ایران بدهکار است که پس از لغو تحریمها به صورت یورو و روپیه دریافت می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن زنگنه در نشست خبری در جمع خبرنگاران در خصوص بدهی چین به ایران گفت: بیان این که کشور چین بدهی نفتی غیر متعارفی به ایران ندارد ضمن اینکه در مبادلات نفتی خریدار نفت فرصت کوتاهی برای پرداخت قیمت نفت دارد.

وی در خصوص بدهی هند نیز گفت: هند هفت میلیارد دلار به ایران بدهکار است که پس از لغو تحریمها به صورت یورو و روپیه دریافت می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای گذشته هیئت تجاری ایالات متحده آمریکا به ایران سفری داشته است یا نه گفت: این موضوع را نه تکذیب و نه تایید می کنم و اطلاعی از آن ندارم  و چیزی نشنیده ام.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت با بازار سرمایه بورس مذاکراتی در باره رونق این بازار داشته است، گفت: در ماههای گذشته وزارت نفت در باره تشکیل صندوقهای سرمایه گذاری و تسریع در پروژه های پتروشیمی و طرح فراگیر پالایشی سیراف با بورس مذاکراتی داشته  است و  اما در بورس اوراق بهادار باید به عنوان بازار اولیه نقش بیشتری را ایفا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه های وزارت نفت با لغو تحریمها ظهار داشت: بازار جهانی نفت یک بازار پیوسته بوده است از این رو همه تولیدکنندگان باید به فکر ورود نفت ایران به بازار باشند.

وی افزود:  60 درصد از نفت صادراتی ایران با تحریمهای  از بازار حذف شده که باید بازار برای بازگشت ایران جا باز کند.

زنگنه در خصوص اینکه آیا به اوپک پیشنهادی برای اجام داده اید گفت: فکر نکنم پیشنهادی باشد باید برای اوپک دعا کرد ضمن اینکه بیشتر اعضای اوپک نظرشان ادامه روند موجود نیست.

وی در خصوص قیمتهای کنونی نفت و نوسانهای آن گفت: هیچ یک از اعضای این سازمان از قیمتها به دلیل نوسانات راضی نیستند.

وی اظهار داشت:  در حال حاضر مقدار عرضه نفت خام بیش از تقاضاست و اگر عوامل سیاسی نباشد میل قیمتها به سمت بالاست.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره این که پارسال چه میزان از پیشنهادهای وزارت نفت در قالب بند «ق» تبصره ٢ بودجه قانون سال ٩٣ در شورای اقتصاد تصویب شد، گفت: پارسال این شورا بیش از ٧٠ میلیارد دلار برای پروژه های صنعت نفت در قالب میدانهای نفت و گاز و همچنین پروژه های بهینه سازی تصویب کرده و مقداری از آن هم قرار است امسال تصویب شود.

وی ددر خصوص قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: این قراردادها در سال ٩٢ از سوی کارشناسان داخلی و خارجی در ایران مورد  بررسی قرار گرفت  اکنون آماده ارائه به دولت است و قرار است به همراه برخی از پروژه های نفت و گاز در سپتامبر ارائه شود.

وی افزود: در این قراردادها مرحله اکتشاف، توسعه و بهره برداری به صورت پیوسته دیده شده است و سرمایه گذار می تواند مطمئن باشد که سود خوبی از اجرای پروژه به دست خواهد آورد.

زنگنه درباره حضور روسیه در اوپک و اینکه عربستان تمایلی به حضور آنها در این سازمان ندارند گفت: هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد، وقتی اوپک قبول می کند آنگولا وارد این سازمان شود دلیلی برای این وجود ندارد که از حضور روسیه با تولید بیش از ١٠ میلیون بشکه در روز جلوگیری کند.

وزیر نفت درباره بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی نفت پس از لغو تحریمها گفت: ما تحت هیچ شرایطی از بازپس گرفتن سهم از دست رفته تولید ایران باز نمی گردیم.

وزیر نفت درخصوص برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی خواهیم داشت، گفت: قرارداد توسعه این لایه نفتی ٣٠ ماهه بوده و با توجه به این که تجهیزات و کشتی صادراتی این طرح هم اکنون در حال ساخت است، امسال تولیدی از آن صورت نمی گیرد.

وی در باره ساخت مته های حفاری در داخل کشور نیز اظهار داشت: هم اکنون با ٢ شرکت داخلی در این باره قراردادهایی امضا شده است.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون پرداختهای ضعیف حقوقی به کارکنان صنعت نفت صورت می گیرد، گفت: صنعت نفت وضع سختی در زمینه پرداختهای خود دارد زیرا مشکلات این صنعت به دلیل کاهش شدید قیمت نفت افزایش یافته است اما در حال تدبیر و چاره اندیشی هستیم تا مشکلات یاد شده رفع شود با وجود مشکلات پرداختی موجود در صنعت نفت برخی فکر می کنند که این صنعت وضعش خیلی خوب است اما دولت و مجلس و دستگاه های ذیربط کمک و مساعدتهای زیادی برای رفع مشکلات مالی صنعت نفت می کنند.

وی در پاسخ به وضع توسعه میدانهای حوزه نفتی غرب کارون گفت: با وجود شرایط سخت کنونی و تحریمها وزارت نفت حوزه های مشترک همچون پارس جنوبی و غرب کارون را در حال توسعه دارد و همه تمرکز فنی و مالی خود را برای به تولید رسیدن ٢٧ فاز متعارف پارس جنوبی و تولید روزانه ٧٠٠ هزار بشکه ای در غرب کارون گذاشته است، اما با وجود تحریمهای بین المللی به افزایش تولید این میادین برای ایران درآمدهایی به همراه ندارد.

وی در خصوص  ضریب بازیافت متفاوت لایه های نفتی در میدانهای موجود در حوزه های نفتی غرب کارون اظهار داشت: در این حوزه لایه های نفتی کم فشار و پرفشار وجود دارد از این رو وزارت نفت تلاش زیادی برای استفاده از فناوریهای تازه با همکاری شرکتهای خارجی و دانشگاههای داخلی انجام می دهد.

وی در خصوص حضور در کنفرانس امنیت انرژی در آلمان گفت: در این سفر با مدیران شرکتهای آلمانی و مقامهای ارشد این کشور دیدارهایی خواهم داشت، از این رو دعوت بنده و حضور هیئتهای آلمانی در کشور نشانه استقبال شرکتهای آلمانی برای حضور دوباره در ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با لغو تحریمها حضور سازندگان و شرکتهای داخلی در بازار صنعت نفت کمرنگ خواهد شد یا خیر گفت: هم اکنون وزارت نفت با سازندگان در بخشهای تولیدی، بازرگانی و ساخت داخل ارتباط خوبی دارد، اما به بخش خصوصی در حوزه ساخت داخل بدهی هایی دارد که با لغو تحریمها و بهتر شدن وضعیت این بدهیها پرداخت خواهد شد. 

زنگنه در پاسخ به ایلنا در خصوص مذاکره پاکستان و امریکا روی موضوع بررسی تحریم های خط لوله انتقال گاز ایران گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم . 

وی در پاسخ به دیگر سوال ایلنا مبنی بر توافق با سوییس برای صادرات گاز نیز اظهار داشت: فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز